دوشنبه 21 شهریور 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا

خواندنی ها و دیدنی ها
بخوانید!
پرخواننده ترین ها

زندگی اجتماعی سالم به کاهش وزن و لاغری کمک می کند، مهر

دانشمندان آمريکايی با انجام پژوهشهايی نشان دادند که داشتن يک زندگی اجتماعی فعال و سالم می تواند به کاهش وزن و لاغری کمک کند.


به گزارش خبرگزاری مهر، تيم تحقيقاتی "متيو ديورينگ" در مرکز تحقيقات پزشکی دانشگاه ايالتی اوهايو که از مدتها قبل بر روی اثراتی که اجتماع گرايی می تواند بر روی سلامت برجای بگذارد مطالعه می کنند دريافتند که زندگی در محيطی غنی از تحريکات اجتماعی می تواند فرايند مهمی را برای سوزاندن کالريهای اضافی به روشی موثر آغاز کند که اين فرايند مهم تبديل چربی سفيد به چربی قهوه ای است.




تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




اين محققان به منظور دستيابی به اين نتايج ۱۵ تا ۲۰ موش که در قفسهای بزرگ و جادار قرار دادند که دارای چرخ و فلکها، مسيرهای حرکت در تونل و هزارتو، اسباب بازيهای چوبی و موادی اوليه برای ساخت آشيانه با يک ذخيره نامحدود آب بودند.

دانشمندان برای اينکه بتوانند اثرات اين محيط سالم اجتماعی را بر روی سلامت موشها بررسی کنند ۵ موش را هم در گروه کنترل قرار دادند. اين موشها در شرايط نرمال آزمايشگاهی و در قفسهای کوچک پر از غذا اما بدون هيچ وسيله سرگرمی و بازی نگه داشته شدند.

پس از چهار هفته، اين تيم حجم غذای هضم شده در هر دو گروه را بررسی کرد و دريافت که موشهای گروه اول نه تنها وزن کمتری نسبت به موشهای گروه کنترل داشتند بلکه تقريبا ۵۰ درصد از بافت چربی سفيد شکمی را هم از دست داده بودند که به نظر نمی رسيد اين کاهش چربی تنها به سبب افزايش فعاليتها باشد.

اين موشها دمای بدن بسيار بالايی را نشان می دادند که به معنی توليد بسيار زياد انرژی بود و بنابراين چربی قهوه ای در اين موشها درحال افزايش بود. سطح بالای چربی قهوه ای از بروز چاقی جلوگيری می کند.

به گفته "متيو ديورينگ"، به نظر می رسد که يک محيط بسيار هيجان انگيز و محرک می تواند توليد پروتئينی به نام BDNF را افزايش دهد.

اين پروتئين که يک کليد بيولوژيکی در هيپوتالاموس است در کنترل عمل بلع غذا و در تعادل انرژی در اين فضای مغزی نقش مهمی ايفا می کند.

براساس گزارش مديکال نيوز تودی، افزايش BDNF سيگنالهای دستگاه سمپاتيک را به سلولهای چربی سفيد ارسال می کند که اين سيگنالها ژنهای ويژه ای را برای توليد چربی قهوه ای فعال می کنند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016