شنبه 7 آبان 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا

خواندنی ها و دیدنی ها
بخوانید!
پرخواننده ترین ها

شرايط زندگی در دوران کودکی بر روی DNA اثر می گذارد، مهر


دانشمندان کانادايی و انگليسی نشان دادند که شرايط زندگی خانواده در دوران کودکی بر روی DNA اثر می گذارد.

به گزارش خبرگزاری مهر، محققان دانشگاه مگ گيل در مونترال و دانشگاه بريتيش کلمبيا در ونکوور همراه با دانشمندان دانشگاه کالج لندن نشان دادند که شرايط زندگی خانوادگی در زمان کودکی فرد بر روی ژنها اثر می گذارد که اين اثرات در دوران بزرگسالی پديدار می شوند.




تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




اين تحقيق برای اولين بار ارتباط ميان شرايط اقتصادی در دوران کودکی و وضعيت بيوشيميايی DNA را نشان داده است.

اين محققان متيل شدگی ژنها (تغيير اپيژنتيک بر روی فنوتيپ ژنها) را که با فاکتورهای محيطی دوران کودکی ارتباط داشتند مورد بررسی قرار دادند و به اين ترتيب، تفاوتهای مهم در اين مکانيزم بيوشيميايی را در ميان افرادی که در شرايط خوب و يا بد زندگی بزرگ شده بودند نشان دادند.

نتايج اين تحقيقات حاکی از آن بود که در شرايط اجتماعی- اقتصادی (موقعيت اقتصادی خانواده، شرايط محل سکونت، شغل والدين) در آغاز زندگی می تواند منجر به دوگانگی تغييرات متيل شدگی شود.

در دوره اين تحقيق، DNA نمونه خون ۴۰ فرد ۴۵ ساله (در زمان آزمايش) جمع آوری شد. اين افراد بخشی از تحقيقی در انگليس بودند که با هدف درک جنبه های مختلف زندگی، بيش از ۱۰ هزار نفر که در مارس ۱۹۵۸ متولد شده بودند در جريان از لحظه تولد تا امروز مورد رصد قرار داشتند.

براساس گزارش ديلی تک، اين ۴۰ شرکت کننده برپايه شرايط مختلف زندگی از خيلی خوب تا خيلی بد که در دوره کودکی داشتند انتخاب شدند.

به اين ترتيب، دانشمندان توانستند تفاوتهای متيل شدگی DNA در مناطق بيش از ۲۰ هزار ژن را پيدا کنند که ناشی از تغييرات محيطی دوران کودکی اين افراد بود.

مکانيزم متيل شدگی به ژنها اجازه می دهد که با دنيايی که به سرعت تکامل می يابد سازگار شوند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016