شنبه 7 آبان 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا

خواندنی ها و دیدنی ها
بخوانید!
پرخواننده ترین ها

قلب سالم و بزرگ با جرعه‌ای از خون مار! ايسنا

تحقيقات جديد دانشمندان دانشگاه «کلورادو» از کشف حجم زيادی از اسيدهای چرب در خون مار «پيتون» خبر داده که رشد قلب سالم را بهبود می‌بخشد.

به گزارش سرويس علمی خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، لزلی لينواند و تيم تحقيقاتی وی، يک روز پس از افزايش غذای مارهای پيتون برمه‌يی تا ميزان ۵۰ برابر موفق به کشف حجم زيادی از تری‌گليسيريد که ماده تشکيل‌دهنده اصلی چربی و روغن‌های طبيعی است، در خون اين مارها شدند.




تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




با وجود حجم عظيم اسيدهای چرب در جريان خون مار پيتون، هيچ شاهدی از رسوب چربی در قلب وجود نداشته و دانشمندان حتی با افزايش فعاليت يک آنزيم حياتی شناخته شده در محافظت از قلب در برابر آسيب مواجه شدند.

اين محققان پس از شناسايی ترکيب شيميايی پلاسمای خون مارهای پيتون تغذيه شده به تزريق پلاسمای خون آنها يا يک ترکيب اسيد چرب بازسازی شده با ساختار تقليدی اين پلاسما، به مارهای تغذيه نشده پرداختند. در هر دو مورد اين مارها به نمايش رشد افزايش‌يافته قلب و نشانه‌هايی از سلامت قلبی پرداختند.

اين تيم در گام بعدی به تزريق اين ماده به موش پرداخته و با نتيجه مشابه روبرو شدند.

پژوهشگران اکنون در حال بررسی مکانيزم مولکولی اين فرآيند هستند تا از آن برای درمان‌های جديد در تقويت شرايط بيماری‌های قلبی در انسانها استفاده کنند.

تحقيقات قبلی نشان داده بودند که حجم قلب مارهای پيتون برمه‌يی از قابليت رشد تا ۴۰ درصد در ۲۴ تا ۷۲ ساعت پس از خوردن ميزان زياد غذا برخوردار بوده و اين متابوليسم سريعا پس از هضم غذا می‌تواند تا ۵۰ برابر افزايش يابد.

به گفته لينواند که متخصص بيماريهای قلبی ژنتيکی از جمله کارديوميوپاتی هيپرتروفيک به عنوان يکی از دلايل اصلی مرگ ناگهانی ورزشکاران جوان است، رشد قلب از گونه‌های خوب و بد برخوردار است. در حالی که بيماری‌های قلبی منجر به ضخيمتر شدن عضلات قلب و کاهش اندازه حفره‌های آن و عملکرد قلبی در پی سخت‌تر کارکردن اين اندام برای پمپاژ خون می‌شوند، بزرگتر شدن قلب در اثر ورزش از مزايايی برخوردار است.

از آنجايی که برخی افراد به دليل بيماريهای قلبی قادر به انجام ورزش برای دستيابی به اين مزيت نيستند، دانشمندان در پی ايجاد درمانی برای بهبود رشد مفيد سلولهای قلبی هستند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016