دوشنبه 9 آبان 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا

خواندنی ها و دیدنی ها
بخوانید!
پرخواننده ترین ها

رؤياها اسکن می شوند؛ رمزگشايی از روياها؛ خواب های خود را پس از بيداری ببينيد! مهر

محققان موسسه ماکس پلانک موفق شده اند با استفاده از اسکنرهای رايج مغزی روياهای افرادی که خواب آگاهانه را تجربه می کنند بازسازی کرده و حتی ضبط کنند.

به گزارش خبرگزاری مهر، بيشتر انسانها تنها بخش کمی از خوابهای خود را به ياد می آورند، ضعفی که به زودی برطرف خواهد شد. دانشمندان پيش بينی می کنند به زودی می توان با استفاده از رايانه ها آنچه انسان در رويا می بيند را مشاهده کرده و حتی آنها را بر روی ابزاری ضبط کرد تا پس از بيداری بتوان به تماشای آنها نشست.

روانشناسان در موسسه مکس پلانک مونيخ آلمان پيش از اين توانايی اسکنرهای مغزی را در ديدن رويای افرادی که خوابهايی آگاهانه می بينند به نمايش گذاشته بودند. اين به آن معنی است که فناوری خواندن افکار افرادی که بيدار هستند را می توان در مشاهده روياهای افرادی که در خواب به سر می برند نيز به کار گرفت.




تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




محققان پلانک ثابت کردند اسکن روياهای افرادی که خواب آگاهانه می بينند مشابه اسکن مغز همان افراد در حين انجام دادن همان کارهايی که در رويا ديده اند، در هنگام بيداری است. اين مطالعه در کنار فناوری های بازسازی که تا کنون ارائه شده اند می تواند به خلق تصاوير متحرک از خواب افراد بپردازد.

دانشمندان از گروهی از داوطلبانی که خواب آگاهانه داشتند، درخواست کردند هنگامی که در حال تجربه خواب آگاهانه هستند، و در زمانی که خواب مشت کردن دست خود را می بينند چشمها يا دستهای خود را از سمتی به سمت ديگر حرکت دهند تا به محققان لحظه مشت شدن دست در رويايشان را نشان دهند.

دانشمندان مغز داوطلبان را با طيف نگار فروسرخ و MRI تحت نظر گرفتند تا الگوهای حرارت را در سر داوطلبان مشاهده کنند، کليدی که می تواند تصويری واضح از فعاليت مغزی داوطلبان ايجاد کند. داوطلبان در حين خواب دستهای خود را حرکت ندادند اما اسکن مغزهای آنها نشان داد فعاليتهای مغزی ناشی از مشت کردن يک دست واقعی و رويای مشت کردن يک دست الگويی برابر با يکديگر دارند.

محققان موسسه پلانک تا به امروز توانسته اند دو رويا را بازسازی کنند. تعدد اسکنرها و دشواری کنترل کردن روياها توسط داوطلبان به اين معنی است که اجرای اين آزمايشها به شدت دشوار بوده اند. داوطلبان بايد در زير اسکنرها به خواب می رفتند و به مرحله REM خواب می رسيدند و سپس وارد مرحله پايداری از رويای آگاهانه می شدند.

بر اساس گزارش فاکس نيوز، با اين همه محققان درباره اين فناوری بسيار خوشبين هستند. به گفته آنها اين مطالعه می تواند اولين شواهدی که استفاده از فناوری رايج تصويربرداری مغزی برای خواندن مفاهيم رويای يک انسان ممکن می داند را ارائه کند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016