دوشنبه 9 آبان 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا

خواندنی ها و دیدنی ها
بخوانید!
پرخواننده ترین ها

آب زغال اخته برای مقابله با عفونت‌های ادراری مفيد است، ايسنا

يک آزمايش جديد نشان داد که آب زغال اخته بيشتر از عصاره اين ميوه برای مقابله با عفونت‌های باکتريايی موثر است.

به گزارش سرويس بهداشت و درمان ايسنا، متخصصان علوم پزشکی در انستيتو «وورسستر» گروهی از ترکيبات «فلاوونوئيد» موجود در عصاره زغال اخته موسوم به «پروآنتيوسيانيدين‌ها» يا «PACs» را مورد آزمايش قرار دادند. آنها اين ترکيبات را به دليل خواص معروفشان در زمينه مقابله با عفونت‌های ادراری برای آزمايشات فوق انتخاب کردند.




تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




به گزارش سايت اينترنتی هلت دی نيوز، بررسی‌های جديد نشان می‌دهد که آب زغال اخته از شکل گيری نوعی نوارهای زيستی که پيش ‌فاکتور بروز عفونت‌ هستند، جلوگيری می‌کند. در حالی که عصاره زغال اخته حاوی «PACs» تاثير کمتری در اين زمينه دارد.

زغال اخته دارای ويتامين‌های ث و ب و همچنين مقادير زيادی از املاح معدنی از جمله آهن، کلسيم و منيزيم است. زغال اخته حاوی بيش از ۱۰ درصد تانن، قند، پکتين، اسيدهای آلی و رنگدانه است. اين ميوه خوشمزه کم کالری است و باعث اضافه وزن نمی‌شود. محتوای قند فروکتوز و گلوگز زغال اخته کم بوده و مصرف آن برای افراد چاق و بيماران ديابتی مشکلی ايجاد نمی‌کند. همچنين اين ميوه منبع خوبی از فيبر خوراکی است.

آزمايشات نشان می‌دهد که زغال اخته سلاحی مفيد برای مبارزه با انواع تومورهای سرطانی از قبيل تومور‌های ريه، گردن، پروستات، سينه و همچنين سرطان خون است. علاوه براين، زغال اخته بالاترين قدرت مقابله با اکسيده شدن را در بين ميوه‌های معمول دارد و در جلوگيری از تکثير سلول سرطانی در کبد بسيار سودمند است.

پزشکان تاکيد دارند که آب زغال اخته بيشتر از عصاره آن در پيشگيری از بروز عفونت در مجاری ادراری مفيد است. علت اين است که زغال اخته از چسبيدن باکتری بيماری‌زای ايکولی به ديواره مجرای ادرار جلوگيری می‌کند و موجب دفع آن از طريق ادرار می‌شود. به عبارت ديگر زغال اخته به خروج باکتری‌ها از بدن کمک و از رشد و تکثير باکتری و ايجاد عفونت جلوگيری می‌کند. باکتری ايکولی عامل ۹۰ درصد عفونت‌های مجاری ادراری است.

آب زغال اخته همچنين برای افراد مبتلا به سنگ‌های کليه مؤثر است. اگر سنگ کليه از جنس کلسيمی باشد، آب زغال اخته در رفع آن اثر چشمگيری دارد‌. مصرف زغال اخته در عين حال به کاهش بيماری‌های قلبی کمک می‌کند چون سبزيجات و ميوه‌های تيره رنگ يک آنتی‌اکسيدان طبيعی موسوم به «آنتوسيانين» را توليد می‌کنند که برای سلامت قلب مفيد است.

در يک مطالعه بلندمدت روی تعدادی از زنان مشخص شد، خطر ابتلا به بيماری‌های قلبی در زنانی که رژيم غذايی مناسب با مقدار زياد آنتوسيانين را دنبال کرده بودند به ميزان چشمگيری کاهش پيدا کرد.

زغال اخته به کاهش سطح کلسترول نيز کمک کند. پلی‌فنول‌های موجود در زغال اخته باعث کاهش کلسترول خون می‌شود و برای سلامتی قلب مفيد هستند.

اين مطالعه در مجله «علوم غذايی و زيست فناوری» منتشر خواهد شد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016