پنجشنبه 19 آبان 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا

بخوانید!
پرخواننده ترین ها

چهارمين شكست فضايي روسيه در دستيابي به مريخ، ایسنا

يك فضاپيماي روباتيك روسيه كه قرار بود براي انجام ماموريت كاوشي به قمر «فوبوس» سياره مريخ پرتاب شود، روز سه‌شنبه در مدار زمين گير افتاد، اما طبق اخبار، اميدها براي ادامه اين ماموريت باقي است.

به گزارش سرويس فناوري خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، ‌فضاپيماي «فوبوس گرانت» به معني «خاك فوبوس» روز سه‌شنبه در ساعت 20:16 به وقت گرينويچ از پايگاه فضايي بايکونور قزاقستان به فضا پرتاب شده و قرار بود اكنون در مسير قمر فوبوس بوده و تا پاييز 2012 به آن برسد.

به گفته مقامات روسي، اين كاوشگر به طور كامل مرحل جداسازي از موشك «زنيت» را انجام داده اما سيستم‌هاي رانش آن كه قرار بود اين فضاپيما را به سوي مريخ بفرستند، روشن نشدند.

ولاديمير پوپووكين، رئيس سازمان فضايي روسيه در گفتگو با ريا نووستي اظهار كرد: ما همگي شب سختي را گذرانديم چرا كه قادر به شناسايي فضاپيما پس از جدا شدن آن نبوديم. اما اكنون موقعيت آنرا تشخيص داده و دريافته‌ايم كه موتور آن روشن نشده بود.

پاپوكين اضافه كرد كه مهندسان هنوز در مورد علت بروز اين اشكال مطمئن نبوده و ممكن است كه رايانه هاي روي اين فضاپيما، فرمان را به طور كامل ارسال نكرده ‌باشند.

درهرصورت، اين اشكال يك ضربه جدي به ماموريت 163 ميليون دلاري فوبوس گرانت بود كه قرار بود نمونه‌هايي از سطح قمر فوبوس را جمع اوري و تا سال 2014 به زمين منتقل كند. اين در حالي است كه مقامات ناسا از وجود اميدهايي براي ادامه كار اين فضاپيما باشد كه اولين ماموريت بين‌سياره‌اي روسيه از سال 1996 محسوب مي‌شود.

به گفته روزنامه‌هاي روسي، مقامات اين كشور از تلاش‌ها براي راه اندازي مجدد اين برنامه خبر داده‌اند و اين كه اين فضاپيما اكنون در يك مدار محافظت شده قرار داشته و تانكرهاي سوخت آن صدمه نديده‌اند.

به گفته پاپووكين، مهندسان سه روز براي تشخيص و برطرف كردن مشكل فرصت دارند و پس از آن باتري‌هاي اين فضاپيما به پايان رسيده و قطعه‌اي ديگر به زباله‌هاي فضايي اضافه خواهد شد.




تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




فوبوس گرانت همچنين اولين كاوشگر مريخ چين موسوم به «يينگ‌هو يك» را به همراه خود داشته كه قرار بود از اين فضاپيما جدا شده و وارد مدار اطراف مريخ شود.

درصورت عدم رفع اشكال فوبوس گرانت، اين فضاپيما چهارمين تلاش ناكام روسيه براي دستيابي به مريخ خواهد بود.

فضاپپيماهاي فوبوس يك و فوبوس دو روسيه كه در ژوئيه 1988 به سمت مريخ پرتاب شدند، پيش از كامل شدن ماموريت خود با شكست مواجه شدند. همچنين فضاپيماي مريخ 96 اين كشور نيز كمي پس از پرتاب در نوامبر 1996 در اقيانوس آرام سقوط كرد.

البته روسيه تنها كشوري نيست كه در تلاش‌هاي خود براي دستيابي به سياره سرخ‌رنگ با مشكل مواجه شده و تقريبا نيمي از ماموريت‌ها با اين هدف، شكست خورده‌اند.

ناسا قصد دارد يك ماموريت جديد آمريكايي را در ماه جاري به سوي مريخ آغاز كند.

ماموريت 2.5 ميليارد دلاري آزمايشگاه علمي مريخ قرار است يك مريخ‌نورد موسوم به كيورياسيتي را كه به اندازه يك خودرو است، براي كاوش دهانه گيل به مريخ بفرستد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016