شنبه 21 آبان 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا

خواندنی ها و دیدنی ها
بخوانید!
پرخواننده ترین ها

کشف شگفت‌انگيز دانشمندان مبنی بر تبديل آب به مايعی تازه، ايسنا


محققان در عجيب‌ترين يافته‌های خود در مورد يکی از ساده‌ترين ترکيبات شيميايی جهان يعنی H2O دريافتند که آب با سرد شدن زير نقطه انجماد می‌تواند به يک گونه جديد مايع تغيير کند.

به گزارش سرويس علمی خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، پراديپ کومار و يوجين استنلی در اين گزارش که در مجله Journal of Physical Chemistry B منتشر شده، به توضيح اين امر پرداخته‌اند که آب ماده‌ای عجيب با بيش از ۸۰ ويژگی غيرمعمول است که دانشمندان هنوز برای درک برخی از آنها در حال بررسی هستند.




تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




برای مثال آب می‌تواند در يک زمان در سه حالت ماده (مايع، جامد و گاز) وجود داشته باشد. نيروهای روی سطح آن به برخی حشرات اجازه می‌دهد بر روی آب راه رفته و همچنين می‌تواند خود را از ريشه گياه به ساقه و برگ آن بالا بکشد.

يک نمونه عجيب ديگر که دانشمندان به تازگی مطرح کرده‌اند، قابليت آب برای تغيير از يک نوع مايع به نوع ديگر موسوم به انتقال فاز «مايع-مايع» است که انجام آزمايش بر روی آن توسط تجهيزات آزمايشگاهی کنونی امکان‌پذير نيست؛ چرا که اين عمل به سرعت انجام می‌گيرد. از اين رو دانشمندان برای بررسی اين فاز از شبيه‌سازی‌های رايانه‌يی استفاده کردند.

آنها دريافتند زمانی که آب مايع در اين شبيه‌سازی‌ها سرد می‌شود، مانند تمام مايعات معمولی گرايش آن برای هدايت گرما کاهش می‌يابد؛ اما هنگامی که محققان، دما را تا حدود ۵۴ درجه زير صفر درجه فارنهايت پايين آوردند، آب مايع در شبيه‌سازی‌ها توانست به شکل بهتری گرما را انتقال دهد.

پژوهش‌های اين دانشمندان نشان داده که زير اين دما، آب مايع دچار تغييرات ساختاری سريع، اما مداوم شده و ساختار محلی مايع به شدت منظم و شبيه يخ می‌شود. اين تغييرات ساختاری در آب مايع منجر به افزايش رسانايی دما در دماهای پايين‌تر می‌شود.

به گفته دانشمندان، اين يافته‌ها از اين نظريه حمايت می‌کنند که آب از يک انتقال فاز مايع-مايع برخوردار است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016