شنبه 19 آذر 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا

خواندنی ها و دیدنی ها
بخوانید!
پرخواننده ترین ها

تحقيق جديد: ۴۰ درصد سرطان‌ها اجتناب‌پذير هستند، دويچه وله

بسياری گمان می‌برند که ابتلا به بيماری سرطان به سرنوشت افراد بستگی دارد، اما تحقيقی جديد نشان می‌دهد که ابتلا به اين بيماری تا حدودی به عواملی برمی‌گردد که اجتناب‌پذير هستند و خود انسان‌ها در مورد آنها حق انتخاب دارند.

هر انسانی حق انتخاب دارد که سيگار بکشد يا نکشد، الکل بنوشند يا ننوشد، ورزش کند يا روی مبل خانه‌‌ی خود بدون هيچ حرکتی بنشيند.

بر اساس تحقيق مرکز پيشگيری از سرطان دانشگاه "کوئين مری" لندن، شکل‌گيری حدود ۴۰ درصد از تمام تومورها به عواملی برمی‌گردد که اجتناب‌پذير هستند. نتايج اين تحقيق در نشريه‌ی علمی "British Journal of Cancer Research" منتشر شده است.




تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




سيگار مهمترين عامل

مهمترين و معروف‌ترين عاملی که باعث بيماری سرطان می‌شود، سيگار است. تحقيقات جديد نشان دادند که ۲۳ درصد از موارد سرطان در مردان و بيش از ۱۵ درصد از بيماری‌های توموری در زنان از سيگار نشات می‌‌گيرند. مصرف سيگار نه تنها باعث به وجود آمدن سلول‌های سرطانی در شش‌ها می‌شود، بلکه می‌تواند در اندام‌های ديگر بدن همچون حنجره، دهان يا معده نيز سلول‌های سرطانی ايجاد کند.

علاوه بر سيگار، مصرف کم ميوه و سبزيجات يا مصرف بيش از حد گوشت و نمک، بر اساس اين تحقيق، مسئول بيش از ۹درصد سرطان‌ها هستند. افزون بر اين، بيش از ۵ درصد بيماری‌های سرطانی برمی‌گردند به اضافه وزن. حرکت کم بدن، نور شديد خورشيد و عفونت نيز می‌توانند باعث سرطان شوند.

کمبود ويتامين در مردها و اضافه وزن در زنان

دانشمندان در اين تحقيق تفاوتی بين ابتلا به سرطان در زنان و مردان نيز يافته‌اند. در حالی که مصرف سيگار در هر دو جنس اکثرا به سرطان می‌انجامد، در مردها بيشتر کمبود ويتامين، مصرف کم ميوه و سبزی و مصرف زياد از حد الکل، عوامل موثری در تشکيل تومورهای سرطانی هستند.

حال آنکه بر اساس اين تحقيق جديد و بر خلاف حدس پژوهشگران، اضافه وزن در زنان مهمترين عامل ابتلا به سرطان بوده است. به گفته‌ی آنان، اين باعث تعجب بود که در زنان به عنوان مثال اضافه وزن عامل قوی‌تری از مصرف الکل است.

نتايج ديگری که دانشمندان در اين تحقيق يافتند، از اين قرارند:

• يکی از ده مورد ابتلا به بيماری سرطان پستان از اضافه وزن نشات می‌گيرد.
• کمبود ويتامين و مواد معدنی خطر ابتلا به تومور مری را حتی بيش از مصرف الکل بالا می‌برد.
• مواد غذايی‌ای که حاوی نمک زياد هستند می‌توانند باعث تشکيل سلول‌های سرطانی در معده شوند.

تغيير شيوه‌ی زندگی

اما تنها دانستن و شناختن اينکه اين عوامل می‌توانند منجر به سرطان شوند، کافی نيست. مهم آن است که افراد شيوه و سبک زندگی خود را تغيير دهند. اگر اين چنين باشد ديگر سالانه ۵ ميليون نفر بر اثر عوارض مصرف تنباکو جان خود را از دست نمی‌دهند و ديگر بيش از يک و نيم ميليلارد نفر در دنيا با مشکل اضافه وزن مواجه نخواهند بود.

به گفته دانشمندان، مهم است که انسان‌ها بدانند که همواره حق انتخاب دارند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016