شنبه 19 آذر 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا

خواندنی ها و دیدنی ها
بخوانید!
پرخواننده ترین ها

مصرف قهوه، اثر درمانی دارو را کاهش می‌دهد، ايسنا

يافته‌های پژوهشی نشان می‌دهد: مصرف قهوه از تاثير کامل دارو بر درمان بيماران جلوگيری می‌کند.

به گزارش سرويس پژوهشی خبرگزاری دانشجويان ايران(ايسنا) منطقه خراسان، يافته‌های جديد پژوهشگران نشان می‌دهد که قهوه و به ويژه اسپرسو (نوعی قهوه غليظ)، علاوه بر ايجاد حالت بی‌قراری و اختلال در خواب شب افراد، از تاثير درمانی بسياری از داروها جلوگيری می‌کند.




تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




محققان بر اساس نتايج پژوهش‌های انجام شده در اين زمينه اعلام کردند: مصرف قهوه، اثر دارويی بيش از ۱۲ نوع دارو از جمله داروهای ضد افسردگی، داروهای تنظيم استروژن و داروهای مورد استفاده در درمان تيروئيد و پوکی استخوان را تحت تاثير قرار می‌دهد که در بسياری از موارد، کافئين موجود در قهوه عامل اختلال در تاثير درمانی دارو است؛ اما ديگر ترکيبات قهوه نيز در اين امر بی تاثير نيستند.

برای مثال، نتايج پژوهشی که در سال ۲۰۰۸ انجام شد، نشان داد: اثر درمانی «لووتيروکسين» (levothyroxine)- معمول‌ترين دارويی که در درمان تيروييد تجويز می‌شود- در افرادی که اندکی قبل يا بعد از مصرف آن، قهوه نوشيده بودند تا ۵۵ درصد کاهش يافت.

ديگر پژوهش‌های انجام شده در اين زمينه، حاکی از آن است که مصرف قهوه تا ۶۰ درصد ميزان جذب قرص الندرونات (Alendroanate) که برای درمان پوکی استخوان تجويز می‌شود را کاهش می‌دهد و سطح گردش هورمون استروژن و ديگر هورمون‌ها را در زنان کم می‌کند.

از سوی ديگر، بر اساس پژوهش‌های انجام شده، برخی داروها نيز می‌توانند اثرات قهوه و ديگر نوشيدنی‌های کافئين دار را افزايش دهند. برخی از انواع اين داروها از جمله داروهای ضد افسردگی، انواع آنتی بيوتيک و قرص‌های ضد بارداری، مانع از عملکرد آنزيم CYP۱A۲ که به جذب کافئين در بدن کمک می‌کند، می‌شوند، در نتيجه کافئين مدت زمان بيشتری نسبت به شرايط معمول در بدن باقی می‌ماند.

برای مثال، نتايج پژوهشی که در همين رابطه انجام شد، نشان داد: کافئين در بدن زنانی که قرص ضد بارداری مصرف می‌کنند، چهار ساعت بيشتر از زنان معمولی باقی می‌ماند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016