شنبه 19 آذر 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا

خواندنی ها و دیدنی ها
بخوانید!
پرخواننده ترین ها

کشف آثار گچ در مريخ، تائيد جديد حضور آب در سياره سرخ، مهر

کاوشگر "فرصت" موفق شد بر روی سطح مريخ آثار گچ کشف کند که اين موضوع، تائيد جديدی برای حضور آب در سياره سرخ است.


به گزارش خبرگزاری مهر، دانشمندان ناسا کشف جديد کاوشگر مريخ نورد "فرصت" را در اجلاس اتحاديه ژئوفيزيک آمريکا در سانفرانسيسکو اعلام کردند. مريخ نورد ناسا اين آثار را در گودال انديور شناسايی کرده است.




تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




اين کاوشگر که از آوريل ۲۰۰۴ در مريخ است تاکنون با طی ۳۴.۵ کيلومتر رکورد بيشترين حضور و بيشترين مسافت پيموده در مريخ را به ثبت رسانده است.

مريخ نورد "فرصت" اين رگه گچ را که به طول ۴۰ تا ۵۰ سانتيمتر و عرض ۱ تا ۲ سانتيمتر است، مورد مطالعه قرار داده است.

طيف سنجهای اين روبات از اين نمونه گچ عناصر کلسيم و گوگرد را در يک شرايط مشابه با پيوندهای سولفات کلسيم پيدا کرد.

سولفات کلسيم ترکيبی است که برپايه مقدار آب پيوند خورده به ساختار بلوری اين ماده معدنی می تواند در اشکال مختلفی وجود داشته باشد.

براساس گزارش Cnet، بررسيهای اوليه بر روی ماده ای که در سطح مريخ کشف شده است، نشان می دهد که اين ترکيب به شکل هيدرات و احتمالاً گچ وجود دارد.

به گفته دانشمندان، به نظر می رسد که آب با حل کلسيم درون سنگهای آتشفشانی اين رسوب را ايجاد کرده است. اين ماده معدنی سپس با گوگردی که با گازهای آتشفشانی در اين سنگها به دام افتاده است، ترکيب شده و رسوب سولفات کلسيم را در زير زمين تشکيل داده است. در پايان و با گذر زمان، اين رسوب به سطح سياره رسيده است.

تمرکز بالای سولفات کلسيم حاضر در اين رگه شرايط اسيدی کمتر از اسيديته حاضر در ساير نمونه های جمع آوری شده توسط "فرصت" را نشان می دهد.

اين بدان معنی است که رگه گچ می تواند در نوع ديگری از محيط آبی که سازگاری بيشتری با ارگانيسمهای زنده دارد ايجاد شده باشد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016