چهارشنبه 23 آذر 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا

خواندنی ها و دیدنی ها
بخوانید!
پرخواننده ترین ها

معرفی GPS؛ سيستمی قدرتمند برای هرگونه شرايط جوی، ايسنا

يکی از بزرگ‌ترين مزايای رهيابی به‌وسيله GPS نسبت به روش‌های ديگر زمينی آن است که اين سيستم در هر شرايط جوی و بدون توجه به نوع کاربرد گيرنده، کارايی دارد.

ليلا دهقان - کارشناس نرم‌افزار - در گفت‌وگو با خبرنگار ارتباطات خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، با بيان اين مطلب اظهار کرد: سيستم مکان‌يابی جهانی (Global Positioning System) يک سيستم هدايت (ناوبری) ماهواره‌يی شـامل شبکه‌ای از ۲۴ ماهواره در گردش است که در فاصله ۱۱ هزار مايلی و در شش مدار مختلف قرار دارند.




تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




وی تصريح کرد: GPS در ابتدا برای مصارف نظامی تهيه شد ولی از سال ۱۹۸۰ استفاده عمومی آن آزاد و آغاز شد.

دهقان با تاکيد بر امکان استفاده از اين سيستم در هر نقطه از زمين، گفت: خدمات اين مجموعه در هر شرايط آب و هوايی و در هر نقطه از کره زمين در تمام ساعت شبانه‌روز در دسترس است و پديد آوردنگان اين سيستم، هيچ حق اشتراکی برای کاربران در نظر نگرفته‌اند و استفاده از آن رايگان است.

اين کارشناس در حوزه نرم‌افزار لازمه هرگونه آشنايی با GPS را فراگيری ماهيت اصلی اين ماهواره‌ها دانست و افزود: سيستم مکان‌يابی جهانی GPS نيروی خود را از خورشيد تامين می‌کند و همچنين باتری‌هايی نيز برای زمان‌های خورشيدگرفتگی و يا مواقعی که در سايه زمين حرکت می‌کنند به همراه دارند.

وی به نحوه کار GPS پرداخت و اظهار کرد: ماهواره‌های اين سيستم، در مداراتی دقيق هر روز دو بار به دور زمين می‌گردند و اطلاعاتی را به زمين مخابره می‌کنند. گيرنده‌های GPS اين اطلاعات را دريافت کرده و با انجام محاسبات هندسی، محل دقيق گيرنده را نسبت به زمين محاسبه می‌کنند. درواقع گيرنده، زمان ارسال سيگنال توسط ماهواره را با زمان دريافت آن مقايسه می‌کند.

به گفته او از اختلاف اين دو زمان فاصله گيرنده از ماهواره تعيين می‌گردد. حال اين عمل را با داده‌های دريافتی از چند ماهواره ديگر تکرار می‌کند و بدين‌ ترتيب محل دقيق گيرنده را با اختلافی ناچيز معين می‌کند.

دهقان دريافت اطلاعات در مقوله محاسبه سرعت، جهت، مسير پيموده شده، فواصل طی شده، فاصله باقی مانده تا مقصد، زمان طلوع و غروب خورشيد را مستلزم دريافت اطلاعات همزمان از حداقل سه ماهواره برای محاسبه دو بعدی و يافتن طول و عرض جغرافيايی دانست.

اين کارشناس با تاکيد بر کاهش قيمت اين نرم‌افزار ادامه داد: بسته به نوع مصرف و بودجه می‌توان از طيف وسيع گيرنده‌های GPS بهره برد و بايد از در دسترس بودن نقشه مناسب و به‌روز جهت ناحيه مورد استفاده، اطمينان حاصل کرد؛ امروزه بهای گيرنده‌های GPS به‌طور چشمگيری کاهش پيدا کرده است و هم اکنون در کشور ما با خريد يک گوشی متوسط موبايل نيز می‌توان گيرنده GPS تهيه کرد.

دهقان با اشاره به کاربردهای مختلف اين سيستم افزود: GPSها دارای کاربردهای متنوعی در زمين، دريا و هوا هستند و اساساً GPS هر جايی قابل استفاده است مگر در نقاطی که امکان وصول امواج ماهواره در آن‌ها نباشد، مانند داخل ساختمان‌ها، غارها و نقاط زيرزمينی ديگر و يا زير دريا.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016