چهارشنبه 5 بهمن 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا

بخوانید!
پرخواننده ترین ها

استفاده از باکتریها برای تولید سوخت از جلبک، مهر

دانشمندان آمریکایی در بررسیهای خود نشان دادند که به کمک یک باکتری اصلاح ژنتیکی شده می توان جلبلکهای دریایی را به سوخت زیستی خودروها تبدیل کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، جلبکهای قهوه ای که در دریاهای گرم رشد می کنند می توانند به یک منبع مهم سوخت زیستی تبدیل شوند. دستیابی به این هدف با یک باکتری بسیار شایع امکانپذیر است.

محققان کالیفرنیایی لابراتوار معماری زیستی (بال) در برکلی که نتایج یافته های خود را در مجله علمی "ساینس" منتشر کرده اند DNA باکتری بسیار شایع "ای. کولی" را به روشی اصلاح ژنتیکی کردند که می تواند به طور موثری، قند حاضر در جلبکها را هضم و به اتانول تبدیل کند.

این دانشمندان در این خصوص توضیح دادند: "حدود 60 درصد از بیومس خشک جلبکها از قندهایی ساخته شده است که می توانند تخمیر شوند. در حدود نیمی از این قندها در یک نوع کربوهیدارت جلبک وجود دارند."

این محققان برای اینکه بتوانند به این ماده اولیه مهم دست یابند با دستکاری DNA ای. کولی، این باکتری را وادار به تولید آنزیمی کردند که برای هضم این کربوهیدرات لازم است.




تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




همچنین این باکتری را به روشی اصلاح کردند که یک پروتئینی غشایی را تولید کند. این پروتئین برای جمع آوری تکه های قند هضم شده به کار می رود و می تواند در یک فرایند تخمیر، از این قندها اتانول تولید کند.

محاسبات نشان می دهد که کمتر از 3 درصد از آبهای ساحلی می توانند برای تهیه سوخت زیستی معادل بیش از 200 میلیارد لیتر سوخت فسیلی جلبک تولید کنند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016