شنبه 9 اردیبهشت 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا

بخوانید!
پرخواننده ترین ها

جابه جايي راحت اجسام سنگين با عضلات مصنوعي روبات پوشيدني!

مهندسان دانشگاه علوم توكيوي ژاپن دست به ساخت مجموعه‌اي از پوشش‌هاي خارجي سايبرنتيك زده‌اند كه توانايي‌هاي انسان را افزايش داده و مي توان با آن به راحتي اجسام سنگين را جابه جا كرد.

به گزارش سرويس فناوري خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، اين روبات پوششي كه قرار است تا سال آينده وارد بازار شود، در دو شكل وجود دارد. يكي از اين طرح‌ها به پوشش دست‌ها و كمر مي پردازد كه بلند كردن اجسام سنگين را ممكن مي‌‌كند.

نسخه سبك‌تر پنج كيلوگرمي اين پوشش صنعت پرستاري را هدف قرار داده و براي مثال مي‌تواند به جابجايي بيماران از روي تخت كمك كند.

براي كاربري اين پوشش، يك دكمه بر روي ژاكت كوله‌پشتي مانند آن قرار دارد كه با روشن كردن آن مي‌توان اجسام سنگين را به راحتي بلند كرد بدون اين كه هيچ گونه فشاري روي بدن تحميل شود.

اين پوشش روباتيك با بند و كشش به بازوها، باسن و در كناره پاها بسته مي‌شود. چارچوب آلومينيومي اين پوشش به شكل A بوده و آستين‌هاي آزاد آن به راحتي در روي آرنج‌ها و مفاصل شانه مي‌چرخند.

وزن نسخه اول اين پوشش خارجي 9.2 كيلوگرم است اما هواي تزريق شده در چهار عضله مصنوعي متصل به پشت چارچوب باعث بي‌وزني مجازي پوشش و بار مي‌شود.

اين پوشش روباتيك ژاپني يكي از جديدترين نمونه‌ها در خط پوشش‌هاي خارجي از اولين پوشش تقويت‌كننده « Hardiman» جنرال الكتريك در سال 1965 به شمار مي‌رود.

در سال‌هاي گذشته، تلاش‌هاي زيادي براي ساخت دستگاه‌هايي در جهت كمك به عملكرد بهتر سربازان و افراد ناتوان انجام شده كه برخي مانند «HULC» يا « XOS2» موفق عمل كرده و هنوز در خط توليد ارتش قرار دارد.




تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




البته بسياري از اين پروژه‌ها در مراحل پيش از ورود به بازار با مشكلاتي روبه‌رو شده‌اند كه بيشتر به ناتواني دستگاه در توليد انرژي كافي براي هدايت ايمن چند موتور حهت حركت اين پوششها كه اغلب سنگين هستند، مرتبط است.

محققان ژاپني بر اين باورند كه پوشش روباتيك آنها متفاوت است و براي مثال از محرك‌هاي الكتريكي و هيدروليك برخوردار نبوده و به جاي آن مجهز به عضلات مصنوعي پنوماتيك است.

در كنار قدرت بالا و وزن كم اين پوشش ماهيچه‌‌يي از مزيتهاي ديگر آن مي‌توان به كنترل ساده آن اشاره كرد كه كه براي تقليد از حركات طبيعي انسان برنامه‌ريزي شده است.

فرمان راه رفتن يا بلند كردن به سادگي با حسگر پوشش اجرا شده كه به فرمان هاي صوتي مانند «آغاز » يا «توقف» و شتاب بدن پاسخ مي‌دهد.

هزينه اجاره ماهانه اين پوشش 115 دلار است اگرچه بیمه خدمات درمانی ژاپن در بسياري از موارد تا 90 درصد هزينه‌ها را پوشش مي‌دهد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016