شنبه 9 اردیبهشت 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا

بخوانید!
پرخواننده ترین ها

یك متخصص طب كودكان: تنش های دوران بارداری موجب بیش فعالی كودك می شود

تهران - عضو هیات مدیره انجمن پزشكان كودكان ایران گفت: بیش فعالی در اثر اختلال در سیستم عصبی ایجاد می شود و تنش های دوران بارداری در بسیاری از موارد موجب بیش فعالی كودك می شود.

دكتر ' محمد علی رییسی ' روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا افزود: دوران بارداری و دو سال اول زندگی كودكان كه مغز حداكثر رشد را می كند ، زمان طلایی برای سلامت كودك است زیرا اساس بدن انسان در این زمان شكل می گیرد.

این متخصص كودكان اظهارداشت: علت اصلی بروز بیش فعالی در كودكان درحال بررسی است . یكی از نشانه های بیش فعالی كودكان این است كه كودك به حرف كسی گوش نمی دهد و فقط كار خودش را می كند در واقع هرچه والدین بگویند برعكس آن را انجام می دهد .

وی ادامه داد: در حال حاضر تحقیقات در زمینه افزایش اختلال بیش فعالی در میان كودكان در حال انجام است و برخی از محققان معتقدند كه نحوه زندگی و تاثیر تنش های دوران بارداری بر جنین می تواند موجب بروز چنین اختلالی در كودكان شود.

رییسی یادآورشد : دوران بارداری و به خصوص سه ماهه اول شكل گیری جنین از اهمیت زیادی برخوردار است زیرا كودك در داخل رحم مادر هم می بیند و هم می شنود ، یعنی همه چیز را درك می كند و برخی از تكان خوردن های نامتعارف جنین در داخل رحم نیز نتیجه همین تنش ها است.

وی تاكید كرد: برای داشتن فرزندی سالم هم از لحاظ جسمی و هم روانی ، مادر باید از تنش ها به دور و استراحت لازم را در پنج تا شش ماهه اول بارداری داشته باشد.

عضو هیات مدیره انجمن پزشكان كودكان در مورد درمان بیش فعالی در كودكان گفت: پزشك برای كودكان بیش فعالی كه زیر چهار سال باشند ، دارو تجویز نمی كند و درمان آنها از چهار سال به بالا آغاز می شود و برخی از آنها ممكن است وقتی به سن بالاتر هم برسند با این مشكل همچنان دست به گریبان باشند ، البته شدت و ضعف این بیماری در افراد مختلف متفاوت است و به همان میزان هم مدت زمان درمان آن فرق می كند.

به گفته وی ، معمولا بیش فعالی در پسرها بیشتر دیده می شود .

این متخصص افزود : مادران باید در دوران بارداری مواظب باشند و دو سال اول زندگی كودك كه بهترین دوران شكل گیری استخوان بندی و سیستم های عصبی كودك است ، از وی مراقبت كامل داشته باشند.

این متخصص كودكان در مورد آلرژی كودكان گفت: 15 درصد مردم دنیا بدون سابقه فامیلی دچار حساسیت هستند و خوردن شكلات و تنقلات توسط كودك حساسیت ها را افزایش می دهد.




تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




وی افزود: اگر والدین حساسیت داشته باشند ، از هر چهار فرزند ، سه فرزند به آلرژی مبتلا می شوند و آنهایی كه یكی از والدین دچار آلرژی باشد 35 تا 50 درصد فرزندان ممكن است آن را به ارث ببرند.

رییسی همچنین در مورد میزان مصرف آنتی بیوتیك در ایران گفت: مصرف آنتی بیوتیك در ایران بسیار بی رویه است و افراد بدون اجازه پزشك و گاهی با تجویز پزشك برای هر بیماری كوچكی آنتی بیوتیك مصرف می كنند.

وی افزود: روزانه در دنیا 190 میلیون دوز آنتی بیوتیك در بیمارستان ها مصرف می شود و روزانه 133 میلیون پزشك نسخه آنتی بیوتیكی تجویز می كنند كه بیش از 50 درصد آنها بی مورد است.

عضو هیات مدیره انجمن پزشكان كودكان گفت: متاسفانه مصرف آنتی بیوتیك در ایران بسیار بالا است و پزشكان باید مردم را از عوارض نابجای آنتی بیوتیك مطلع كنند زیرا زمانی كه میكروب در مقابل آنتی بیوتیك مقاوم شود دیگر هیچ سلاحی برای مبارزه با آن ها باقی نمی ماند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016