شنبه 16 اردیبهشت 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا

بخوانید!
پرخواننده ترین ها

پايان عصاي سفيد نابينايان با عينك سه بعدي مجهز به نمايشگر

سيستمي كه محققان فرانسوي در ابتدا به منظور استفاده در روباتهاي ناوبري ساخته بودند، اكنون مي‌تواند معادل يك نمايشگر بالاسري بريل به نابينايان ارائه كند.

به گزارش سرويس فناوري خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، محققان مؤسسه سيستمها و روباتيك هوشمند دانشگاه پير و ماري كوري فرانسه سيستمي ساخته‌اند كه از عينك مجهز به دوربين و حسگرهاي مرسوم در كاوش‌هاي روباتيك برخوردار است.

اين عينك از دو دوربين برخوردار است كه به ايجاد يك تصوير سه‌بعدي از محيط اطراف فرد و نمايش اطلاعات بر روي يك دستگاه دستي بريل مي‌پردازد.

اين محققان هدف از ساخت دستگاه را حركت آزادانه و كاراتر افراد نابينا در اطراف بدون كمك فيزيكي ديگران خوانده‌اند.




تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




حسگرهاي اين عينك كه شامل سرعت‌سنجها و ژيروسكوپ بوده، به تعيين سرعت راه رفتن فرد و ديگر متغیرها براي تشخيص موقعيت كاربر مي‌پردازد.

اين سيستم قادر به توليد 10 نقشه در هر ثانيه است كه بطور مداوم بر روي دستگاه بريل مخابره شده و بصورت نقشه‌هاي سه‌بعدي به نمايش در‌مي‌آيند. كاربر مي‌تواند به جاي استفاده از عصا يا ديگر عكس‌العمل‌هاي لمسي مسير خود را با اين نقشه احساس كند.

صفحه بريل اين دستگاه از يك شبكه هشت سانتيمتري داراي 64 سنجاق لمسي به شكل يك فنز آلياژ حافظه در وسط آن برخوردار است. در زمان اعمال حرارت، اين فنرها گسترده شده و سنجاقها را براي نمايش مرزها بالا مي‌برند.

دستگاههاي فناورانه زيادي براي كمك به مسيريابي در نابينايان از ناوبري صوتي گرفته تا سگهاي روباتيك كينكت وجود داشته اما اين عينك از سيستم تعاملي بيشتري برخوردار بوده و به فرد كمك مي‌كند تا مسير و دنياي اطراف خود را احساس كند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016