چهارشنبه 13 آذر 1387   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

احمدی‌نژاد: وضعيت اقتصادی ما روند خوبی دارد، ايران يک جزيره باثبات و با آرامش است، ايسنا

- آماده اجرای طرح تحول اقتصادی هستيم
ـ حساب ذخيره‌ی ارزی درحال حاضر در بالاترين ميزان است

رييس‌جمهور گفت: آسيب کشور از بحران مالی به وجود آمده در اقتصاد جهانی به صورت مستقيم تقريبا صفر است.

به گزارش خبرنگار سياسی خبرگزاری دانشجويان ايران(ايسنا) دکتر محمود احمدی‌نژاد در گفت‌وگويی که سه‌شنبه شب به صورت زنده از شبکه يک سيما پخش ‌شد، با اشاره به بحران مالی ايجاد شده در اقتصاد غرب و اين‌که " اين کشورها به گفته خود قادر نيستند که به اين زودی اين بحران را مهار کنند" اظهار کرد: ‌اين بحران به وجود آمده دارای دو شکل ظاهری و باطنی است. اين بحران با بحران‌هايی که قبلا در اقتصاد غرب به وجود تفاوت‌هايی دارد و عمق آن بسيار زيادتر است.

وی با اشاره به ويژگی‌های اقتصاد سرمايه‌داری گفت: يکی از محورهای اين اقتصاد سود نامحدود است و اين خود بعضا باعث ايجاد تبعات و وجود دو قشر فقير و غنی شده است.

وی با بيان اين‌که " اقتصاد غرب برپايه ربا و خلق پول بدون پشتوانه است" ادامه داد: برميزان سود ‌آن‌ها هيچ قانونی حاکم نيست و همه به دنبال سود بيشتر هستند.

رييس‌جمهور همچنين با بيان اين‌که " گفته می‌شود بانک مرکزی آمريکا ‌٢٩ هزار ميليارد دلار پول بدون پشتوانه منتشر کرده و در اين ارتباط هنوز مشخص نيست که اين بانک چه مقدار پول بدون پشتوانه منتشر کرده است" افزود: آن‌ها از اين طريق کسری بودجه خود را به ديگر کشورها انتقال داده و سرمايه آن کشورها را به سمت خود جذب می‌کنند. در واقع ‌آن‌ها تورم خود را به کشورهای ديگر منتقل می‌کنند و سرمايه ديگر کشورها را به سمت خود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی با بيان اين‌که " آن‌ها به بن‌بست رسيده و به پايان خط رسيده‌اند" گفت: يکی از مهمترين عوامل در اقتصاد اعتماد است و وقتی اعتماد مردم از دست برود اين مساله را با چيز ديگری نمی‌شود، جبران کرد. ما از اين‌که مردم اروپا و آمريکا در فشار هستند خوشحال نيستيم، ولی اين‌که يک انديشه غلط به پايان راه می‌رسد خوشحاليم و خيلی از کارشناسان غربی نيز می‌گويند که اين اقتصاد به پايان راه رسيده است.

وی با بيان اين‌که " قبل از جنگ عراق نيز اقتصاد آمريکا دچار بحران بود و آن‌ها با جنگ عراق سعی کردند که اين بحران را پنهان کنند" در پاسخ به اين سوال که اين بحران به وجود آمده به چه ميزان بر اقتصاد کشور ما تاثير گذاشته است؟ گفت:خوشبختانه اقتصاد ما درون‌زاست و به لطف خداوند و با انديشه‌ مديران کشور، ما در اقتصاد جهانی هضم نشده‌ايم؛ گرچه آن‌ها اين را به عنوان يک تنبيه برای ما به کار بردند ولی اين امر به نفع ما شد. بورس ما اکنون با بورس جهانی ارتباط ندارد و آسيب ما به صورت مستقيم از اين بحران تقريبا صفر است و درحال حاضر می‌بينيم که اين خود فرصت‌هايی را در اختيار ما گذاشته و قيمت برخی از کالا‌ها به شدت کاهش يافته و اين برای ما يک فرصت است و ما از اين فرصت می‌توانيم استفاده کنيم که يک کار تحولی انجام دهيم.

احمدی‌نژاد درعين حال گفت: از ناحيه نفت ممکن است که مقداری فشار آيد که ما بايد آن را مديريت کنيم، ولی تاکنو‌ن به صورت مستقيم ما آسيبی نديده‌ايم؛ چراکه اقتصاد ما متصل به اقتصاد آن‌ها نيست. وضعيت اقتصادی ما روند خوبی دارد و روند سرمايه‌گذاری در کشور ما رشد فزآينده‌ای دارد.

وی در پاسخ به اين سوال که گفته می‌شود کشور ما به خاطر اين‌که در تحريم بوده از اين بحران تاثير نپذيرفته است، گفت: آن‌ها ما را تحريم کردند و در طول اين سه سال سعی کردند که شريان‌های اقتصادی ما را ببندند؛ البته در اين ارتباط در کشور سياست‌های خوبی در پيش گرفته شد که اين سياست‌ها مقداری متاثر از تحريم و همچنين نوع نگاه انقلاب اسلامی ما بود و ما به سمت خودکفايی رفتيم و توانايی‌های درونی خود را تقويت کرديم و در واقع روی توانايی‌های داخلی سرمايه‌گذاری کرديم.

وی خاطرنشان کرد: آن‌ها می‌خواستند با تحريم ما را تنبيه کنند، ولی اين به نفع ما شد و ما تشکر می‌کنيم که تحريم کردند. همان طور که امام بزرگوار و رهبری مطرح کردند که ما از تحريم استقبال می‌کنيم و اين‌که اين باعث می‌شود ما روی پای خود بايستيم و تحريم‌ها باعث شد که ما روی پای خود ايستاده‌ايم.

رييس‌جمهور در پاسخ به سوالی درباره رويکرد پيشگيرانه ايجاد کارگروهی در ارتباط با بررسی بحران به وجود آمده در اقتصاد جهانی گفت: اين‌که ما گفتيم اين بحران تاثير چندانی بر اقتصاد ما نداشته، به اين معنا نيست که ما برويم و بخوابيم.دوستان ما قبل از اين‌که اين بحران به صورت علنی آشکار شود، پيش‌بينی می‌کردند که شرايط اقتصاد جهانی رو به بحران است؛ اين مسائل در دولت بحث شد و همان‌طور که گفتم اين مسائل را با چهار رويکرد؛ صيانت از منابع خودمان، صيانت از منابع ايرانيان خارج از کشور، شناخت آسيب‌ها و پيشگيری از آن‌ها، استفاده از فرصت‌ها مطرح شد و بانک مرکزی و وزارت اقتصاد کارهای خوبی کردند که در موقع مناسب بايد به ارائه گزارش بپردازند. ما ديديم که وقتی کم کم نشانه‌های بحران آغاز شد در اين ارتباط ما از صاحب‌نظران اقتصادی که می‌شناختيم فراخوان کرديم در اين ارتباط کارگروه ويژه تشکيل شد و اين مسائل را موشکافی کرديم،‌ سوالات مشخصی مطرح شد و اين سوالات مشخص برای صاحب نظران فرستاده شد که سوالات را پاسخ بدهند و کارگروه مربوطه نيز درحال انجام وظايف و قرار است يک گردهمايی بزرگ اقتصادی در اين ارتباط برگزار و بحث آزادی نيز گذاشته شود.

وی همچنين در پاسخ به اين سوال مبنی بر تبديل درآمد نفتی‌ کشور از دلار به يورو و اين‌که گفته می‌شود که به اقتصاد ما با توجه به اين‌که قيمت دلار بالاتر از قيمت يورو شده، ضررهايی وارد شده، گفت: در مسائل پولی نبايد با اين سطح به کار نگاه کرد و اگر تبادلات ما بر پايه دلار بود بايد از بانک مرکزی آمريکا دور می‌زد و در نگاه کلان اين مساله باعث تقويت دشمن اصلی ما می‌شد.

وی گفت: ما با قطع دلار هم سود سياسی کرديم و هم اقتصادی و اين اقدام ما باعث شد که برخی ديگر از کشورها نيز مبادلات مالی خود را ديگر با دلار انجام نداده و به سمت يورو بروند و اين مساله باعث ضربه زدن به دلار شد؛ چراکه عرضه زياد بود و تقاضا کم.

احمدی‌نژاد ادامه داد: از تبديل مبادلات نفتی از دلار به يورو ما سود زيادی برديم و مساله‌ای که شما اشاره کرديد جزئی بوده است.

وی گفت: اين تغيير ارزی باعث شد که سطح ذخاير ارزی ما بالاتر رود و اکنون از نظر ارزی ما در موقعيت خوبی هستيم و اتکای ما ديگر به يک ارز نيست و تصميمی که در اين ارتباط گرفته شد عالمانه بود و وضعيت ارزی ما در حال حاضر خوب است و حتی اگر برای سه سال قيمت نفت نزديک به صفر برسد،با مشکل چندانی روبه‌رو نمی‌شويم.

وی همچنين در مورد اجلاس اقتصادی اخيری که در قطر برگزار شد، ياداور شد: ظاهر قضيه اين اجلاس اين است که راهکار برای توسعه کشورهای ضعيف ايجاد شود. در اين اجلاس من چندين سخنرانی را گوش دادم که در اين سخنرانی‌ها، اکثر سخنران‌ها به دو نکته اشاره کردند؛ نکته اول اين بود که عمل کردن به توصيه‌ کارشناسان بين‌المللی باعث شده که وضعيت ما بدتر شود و نکته دوم اين‌که ما از آينده مايوس هستيم و در واقع يک نوع اعتراض به وضعيت کنونی داشتند.

رييس‌جمهور خاطرنشان کرد: ما صحبت‌مان اين است که اگر کشورهای غربی دچار مشکل شده‌اند، چرا می‌خواهند اين مشکل را به ديگران منتقل کنند؟ چرا در اين ارتباط جنگ راه می‌اندازند و دروغ می‌گويند؟

وی همچنين در بخش ديگری از صحبت‌های خود گفت: قضيه يازده سپامبر قضيه‌ای مشکوک بود و اين بهانه‌ای شد برای حمله به عراق و مسکنی برای اقتصاد آمريکا؛ چراکه اقتصاد آن‌ها قبل از حمله به عراق دچار بحران شده بود.

وی درپاسخ به سوالی در مورد بحث کاهش شاخص بورس تهران نيز اظهار کرد: بورس ما ارتباطی با بورس‌های جهان ندارد و کاهش آن مربوط به قيمت‌هاست. بورس ما حبابی نيست و حتی ما در برخی موارد رشد هم داشته‌ايم که ناشی از مديريت خوب بوده است.

به گزارش خبرنگار ايسنا، احمدی‌نژاد در پاسخ به سوالی درباره دليل مطرح شدن طرح تحول اقتصادی به صورت لايحه گفت: براساس قانون‌های برنامه، دولت موظف است که يارانه‌ها را هدفمند کند از آن‌جا که قرار شد کار را با هم انجام دهيم و تحول در هفت عرصه صورت بگيرد نياز به عزم ملی احساس شد تا دولت بتواند بحث را باز کند.

وی ادامه داد: دوستان مجلس گفتند که اين موضوع در مجلس مطرح شود تا در قالب لايحه تصويب و به قانون تبديل شود. ما در برخی بخش‌ها که حساسيت نداشته کار را شروع کرديم و در شهريور ماه نيز اعلام کرديم به صورت لايحه آن را ارائه می‌کنيم.

وی افزود: کارها بر روی لايحه انجام و موضوع باز شد و برای اولين بار طرح تحول اقتصادی در متن کار کارشناسان، تصميم‌گيران و مردم آمد و طی آن‌ صدها جلسه به طور مرتب تشکيل شده است و ما خواستار نظرات کارشناسان نيز شده‌ايم تا عزم همگانی بر روی طرح متمرکز شود.

رييس‌جمهور با يادآوری اين‌که " يکی از اهدافی که از اين مساله دنبال می‌کرديم، انجام کار با سرعت و دقت بوده است" ادامه داد: قصد داشتيم تبعات منفی را به صفر نزديک کنيم؛ چراکه عمده‌ تبعات منفی در عدم هم‌نظری و هم‌جهتی‌هاست. در اين طرح بنابراين شد که اجماع نظری در کشور ايجاد شود و دوستان در مجلس نيز وقت گذاشته‌اند و تقريبا با همه نمايندگان مجلس طرح مرور شده است.

وی افزود: هر جايی که امکان داشته، اجتماعی را دعوت و بحث را مطرح کرده‌ايم و امروز لايحه پخته شده و مقدمه‌ کار پخته و سنجيده‌ای در کشور خواهد شد.

وی از نمايندگان خواست تا کمک کنند اگر نقصی در لايحه وجود دارد رفع شود و برای اجرا به عرصه بيايد.

سوال ديگر مطرح شده از احمدی‌نژاد در مورد بهره‌برداری‌های احتمالی سياسی از طرح هدفمند کردن يارانه‌ها در اين دولت علی‌رغم مطرح شدن آن در برنامه‌های توسعه‌ قبل، بود که وی با طرح اين سوال که " اگر اين مساله در برنامه‌های قبل بوده چرا اجرا نشده است؟" خاطر نشان کرد: به خاطر پيچيدگی و بزرگی کار خيلی‌ها ترجيح دادند به موضوع نزديک نشوند ولی ما تصميم گرفتيم نزديک شويم که برای انجام اين کار بايد برنامه‌ريزی خوبی انجام و موضوع شناخته و آمادگی لازم در مردم ايجاد شود.

وی اضافه کرد: دولت دو سال و نيم بر روی اين لايحه کار کرد و امروز اسناد پشتيبان آن بسيار قوی، مستند و مستدل است و تقريبا هيچ کارشناس و صاحب نظری را نداريم که آن را نپذيرد.

وی با يادآوری اين نکته که " هدفمند کردن يارانه‌ها با اصلاح قيمت همراه است" گفت: امروز بهترين بستر برای تحقق اين مساله فراهم است که يکی بستر اجتماعی – اقتصادی و ديگری بستر اجرايی است.

رييس‌جمهور افزود: بستر اجرايی را فراهم کرده‌ايم و بستر اجتماعی نيز با بالاترين استقبالی که از ثبت‌نام اطلاعات خانوار با حضور ‌‌٦٥ ميليون نفر صورت گرفته، فراهم شده است.

رييس شورای عالی اقتصاد بستر اقتصادی لازم برای اجرای اين طرح را نيز در زمينه‌ی قيمت‌ها عنوان کرد و گفت: امروز قيمت‌ها در شيب نزولی در عرصه‌ جهانی و داخلی مواجه است که شايد اين نعمت خداوند برای ما باشد. در طول ‌‌٣٠ – ‌‌٤٠ سال گذشته قيمت‌ها همواره با شيب متوسط صعودی همراه بوده است.

وی گفت: در بخش قيمت مسکن نيز جهش ايجاد شده اخير بالا نبوده و هيچ‌گاه در پنجاه سال اخير به غير از مقطع انقلاب با کاهش قيمت مسکن مواجه نبوده‌ايم.

وی مورد ديگر در زمينه‌ ايجاد بستر لازم برای اجرای اين طرح را قيمت نفت عنوان و خاطرنشان کرد: يکی از معضلات و ريشه‌های مشکلات اقتصادی ما سهم بالای مصرف نفت در بودجه‌ دولت بوده که ما در طول سه سال گذشته ‌‌١٠ درصد از سهم آن را کم کرده‌ايم اما همين ‌‌١٠ درصد نيز رقم بالايی دارد.

احمدی‌نژاد بخشی از درآمد نفت را سهم هزينه‌های جاری و بخش ديگر را هزينه‌های عمرانی عنوان کرد که همواره مديران آرزو داشتند اين ارتباط قطع شود و درآمد نفت وارد سرمايه‌گذاری‌های اقتصای گردد و حتی در بخش‌های عمرانی نيز استفاده نشود.

وی گفت: يکی از اهداف لايحه‌ طرح تحول اقتصادی کاهش سهم ارز نفتی در بودجه است.

وی تصريح کرد: نفت سرمايه‌ ملی است و نبايد جزو هزينه‌های دولت باشد. بحث ديگری که در اين‌جا مطرح است اين است که درآمدهای نفت را در بحث‌های عمرانی که دارای قد متوسط هستند برسانيم و ما امروز تلاش می‌کنيم که به اين‌جا برسيم و تا حدودی موفق نيز بوده‌ايم.

رييس‌جمهور با بيان اين‌که " با توجه به اين مساله بايد منابع جديد تعريف کنيم که ماليات از جمله‌ آن‌هاست" اظهار کرد: بهترين جايی که می‌توانيم ماليات بگيريم از بالاترين درآمدها و نيز بخش انرژی است.

وی افزود: چون مصرف انرژی بالاست و چون اين قيمت پايين انرژی و يارانه سنگين آن عادلانه توزيع نمی‌شود، می‌توان اين طرح را در اين بخش اجرا کرد.

وی همچنين فاصله بين هزينه‌ها و ماليات را زياد دانست و گفت: با اجرای اين طرح شکاف بين دهک‌های جامعه کم می‌شود و منابع جديدی برای هزينه‌های دولت تعريف و وابستگی به نفت کم می‌شود.

رييس شورای عالی اقتصاد با تاکيد بر اين نکته که " منابعی که از ماليات می‌گيريم را بايد بازتوزيع کنيم" افزود: يک بخش برای رسيدگی به مردم در نظر گرفته می‌شود چون برخی بخش‌ها آسيب می‌بينند که در اين خصوص گام اول برای هفت دهک و گام دوم برای همه‌، اما به صورت يکسان اجرا می‌شود.

وی ادامه داد: بخش دوم نيز برای حمايت از توليد و صادرات است. توليد و صادرات ما وابستگی ديرينی به انرژی تقريبا با قيمت صفر دارد که يک دفعه نمی‌توان ارتباط آن را قطع کرد. در طی يک يا سه سال بايد با حمايت از آن‌ها اين ارتباط را قطع کنيم.

وی بخش سوم اين ماليات را در اختيار دولت که خود دارای دو بخش است، عنوان کرد و گفت: ‌يکی از اين بخش‌ها جبران افزايش هزينه‌های دولت و بخش ديگر برای کاهش سهم ارز نفتی در بودجه و نيز افزايش سرعت فعاليت‌های عمرانی صرف می‌شود.

احمدی‌نژاد تامين اجتماعی و پرداخت نقدی را از جمله‌ گزينه‌های در نظر گرفته شده برای اين پشتيبانی دانست.

وی در پاسخ به اين پرسش که آيا اميدواريد اين طرح قبل از سال جديد به اجرا درآيد؟ گفت:ما آماده‌ايم و اميدواريم مجلس به زودی اقدام کند. مردم از طرح استقبال کرده‌اند و آن را مفيد می‌دانند، همان‌گونه که از طرح سهميه‌بندی بنزين علی‌رغم اين‌که در فشار افتادند، استقبال کردند چون آن را به نفع کشور می‌دانستند و ما توانستيم ‌‌٤ /‌٢ ميليارد دلار در طی هفت ماه صرفه‌جويی کنيم.

وی با انتقاد از عده‌ای که " ايراد می‌گرفتند و می‌گفتند که اين طرح که در برنامه ديده شده است را چرا اجرا نمی‌کنيد؟ و حال که اجرا می‌کنيم، می‌گويند حالا چرا به اين کار اقدام می‌کنيد؟" گفت: يک دولت عملا دو و نيم تا سه سال وقت دارد که لحظه لحظه‌ی اين سال‌ها نيز برای ما مهم است و امروز بهترين شرايط را داريم و سالانه ده‌ها هزار ميليارد تومان منابع و فرصت‌های کشور به هدر می‌رود. چرا بايد اجازه دهيم اين منابع و فرصت‌ها به هدر برود؟

رييس‌جمهور افزود: در ابتدا وقتی اين طرح مطرح شد در ميان همکاران خودمان نيز به شدت مخالفت وجود داشت اما بعد از بحث‌های مختلف و نظرات مختلف کارشناسان با اجماعی که تشکيل شد قبول کردند.

وی با اشاره به کار سنگين انجام گرفته بر روی اين لايحه اظهار کرد: بيش از ‌‌٤٠ هزار نفر روز بر روی اين لايحه کار کردند و کار بی‌سابقه‌ای صورت گرفته، حالا چرا بايد آن را عقب بياندازيم؟

وی تاکيد کرد: اصلا برای ما نتيجه‌ انتخابات مهم نيست. لازم است که اين کار انجام شود. روش اين دولت کار تبليغی نيست و روش کار واقعی است همان‌گونه که دولت فردا چهل و هشتمين سفر استانی خود را انجام می‌دهد، کجا چنين چيزی سابقه داشته است؟ امروز دولت مسائل را در دست دارد و با عينيت تصميم می‌گيرد.

احمدی‌نژاد ابراز مخالفت عده‌ای با اين لايحه را سياسی دانست و با بيان اين‌که"‌ برخی دوستانه توصيه می‌کنند که ممکن است اين مساله تبعات منفی داشته باشد آن را برای بعد از انتخابات موکول کنيد." گفت: خوب تبعات داشته باشد.

وی با يادآوری اين نکته که " در هر شرايطی هدفمند کردن يارانه‌ها جهش قيمت را به دنبال دارد" ادامه داد: اما بايد تلاش کرد قد اين جهش خيلی کوتاه و در زمان کوتاهتری مستهلک شود.

وی خاطرنشان کرد: شرايط اقتصادی هم‌اکنون بهترين زمان را برای اجرای اين لايحه فراهم کرده و دولت نيز بالاترين سطح اشرافيت را نسبت به موضوع دارد.

رييس‌جمهور گفت: هرکس سوالاتی را مطرح کرده جواب قانع کننده دريافت کرده است و دولت هم‌اکنون آمادگی لازم چه به لحاظ نظری و چه عملی را برای اجرای آن دارد. يک دولت پرکار است که می‌گويد من حاضرم خود را فدا کنم تا اين طرح اجرا شود چنين دولتی تاکنون نداشتيم.

وی در پاسخ به سوال ديگری در اين مورد که با توجه به اين‌که اين طرح عظيمی است، ميزان مشارکت ساير دستگاه‌ها نظير قوه مقننه با آن چگونه است؟ گفت: در قوه مجريه يکپارچگی وجود دارد و در مجلس نيز همراهی خيلی خوب بوده. مجلس می‌تواند تصميم بگيرد و کمک دولت باشد و دولت نيز کمک مجلس.

وی با تاکيد دوباره بر اين‌که " اين کار بزرگ بايد در کشور اجرا شود" افزود: عده‌ای می‌گويند به جای اجرای اين طرح اصل ‌‌٤٤ را اجرا کنيد، خوب اصل ‌‌٤٤ که در حال اجرا شدن است. ولی برای اجرای درست اصل ‌‌٤٤ بايد اين طرح اجرايی گردد. بدون تصويب اين طرح سرمايه‌گذاری‌های درشت در کشور اتفاق نمی‌افتد. در هيچ اقتصادی که قيمت‌ها به صورت مصنوعی کنترل می‌شود، افراد حاضر نيستند سرمايه‌گذاری درشت کنند؛ چراکه سرنوشت آن معلوم نيست.

احمدی‌نژاد با بيان اين‌که " هدف حذف يارانه‌ها نيست، بلکه هدفمند کردن يارانه‌هاست" گفت: يارانه‌ها يک ابزار مديريت است مثل ماليات و ما نمی‌خواهيم آن را حذف کنيم.

به گزارش ايسنا وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اين‌که درحال حاضر ميزان حساب ذخيره ارزی ما به چه ميزان است؟ ‌گفت: نمی‌شود دقيق گفت که به چه ميزان است.

وی همچنين در پاسخ به اين سوال که گفته می‌شود ميزان حساب ذخيره ارزی در شهريور ماه هفت ميليارد دلار بوده، تاکيد کرد: اين حتما غلط است. شما بايد توجه داشته باشيد که حساب ذخيره ارزی با ذخاير ارزی متفاوت است. حساب ذخيره ارزی ما بالای ‌٢٣ ميليارد دلار است و اين حساب ذخيره دائم در حال کار کردن است. ميزان حساب ذخيره‌ ارزی ما در حال حاضر در بالاترين ميزان است.

رييس‌جمهور با بيان اين‌که " ما يک حساب تعهدی داريم و يک حساب نقدی" گفت: همان‌طور که گفتم ما بالاترين حساب نقدی را در حساب ذخيره ارزی داريم، البته تعهداتی وجود دارد که بانک مرکزی در اين ارتباط در حال کار کردن است و اين مساله مديريت می‌شود. از لحاظ حساب ذخيره ارزی و ذخاير ارزی مشکلی نداريم.

وی همچنين در پاسخ به سوالی درباره ارتباط طرح تحول اقتصادی با اسناد بالادستی گفت: اجرای سياست اصل ‌٤٤ قانون اساسی، طرح تحول اقتصادی و همچنين برنامه توسعه، همه در مسير جاده‌ای اجرا می‌شود که ما به اجرای چشم‌انداز ‌٢٠ ساله برسيم و در واقع چشم‌انداز ‌٢٠ ساله اجرا شود.

وی همچنين با بيان اين‌که " ما درحال تدوين برنامه پنج ساله پنجم هستيم" گفت: ما بودجه‌ امسال را بر اساس اجرای طرح می‌بنديم و تلاش شده که ساختار بودجه اصلاح و شاخص‌های منفی آن مثبت شود و در واقع هدف ما از اجرای تحول طرح اقتصادی، اجرای اصل ‌٤٤ و حرکت در مسير اجرای چشم‌انداز است.

احمدی‌نژاد همچنين در پاسخ به سوالی در ارتباط با حوادث بين‌المللی رخ داده در عرصه جهانی با بيان اين‌که " دو اتفاق در حال رخ دادن است و ما شاهد هستيم که می‌خواهند حضور ناتو در منطقه را گسترش بدهند" به حوادث تروريستی رخ داده در بمبئی پاکستان اشاره کرد و ضمن محکوم کردن اين اقدام تروريستی وحشيانه، گفت: به نظر می‌رسد که اين اقدام توسط دست‌های خارج از منطقه اجرايی و طراحی شده و محال است کسانی که در منطقه هستند دست به اين اقدامات بزنند و اين طراحی‌ها از بيرون منطقه صورت گرفته است.

وی با بيان اين‌که " اتفاق جديدی در حال رخ دادن است" گفت: ما در حال حاضر شاهد بحران اقتصادی در غرب هستيم و اين بحران اقتصادی چند ماهی که گذشت به بحران اجتماعی تبديل می‌شود و بعد از آن به بحران سياسی و اين چيزی است که ما دريافت می‌کنيم.

رييس شورای امنيت ملی با بيان اين‌که " اين مساله تاثيری بر ايران ندارد" گفت: ايران يک جزيره باثبات و با آرامش است ولی اين اتفاقات ماموريت ما را سنگين‌تر می‌کند.

وی با بيان اين‌که " نظام اقتصادی و مادی که بر دنيا حاکم بود به پايان رسيده است" گفت: دنيا بدون نظام معنادار نمی‌تواند اداره شود و ايران بايد از اين فرصت استفاده و نظامات فکری، سياسی و اقتصادی خود را به جهانيان ارائه و در بحث مشکلات سياسی و اقتصادی خود را به دنيا معرفی کند تا جهان به جای جنگ به سمت صلح حرکت کند.





















Copyright: gooya.com 2016