یکشنبه 17 آذر 1387   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

متکی: ادعاهای بی‌‏پايه امارات ريشه در گذشته دارد، ايلنا

- کله گنده‌‏ها در منطقه شکست خورده‌‏اند

تهران- خبرگزاری کار ايران
وزير امور خارجه کشورمان گفت: ريشه‌‏های اقدامات کشور‌‏های عربی در نام‌ بردن خليج فارس با اسم مجعول به گذشته‌‏ها برمی‌‏گردد و ارتباطی به اين دولت يا آن دولت ندارد. سياست‌‏های آمريکا در خليج فارس يکپارچه کردن کشورها عليه ايران است و ما بارها آن را مشاهده کرده‌‏ايم.

به گزارش خبرنگار ايلنا، منوچهر متکی که در مراسم بزرگداشت روز دانشجو در دانشگاه خواجه نصير الدين طوسی سخنرانی می‌‏کرد، اظهار داشت: آمريکا طرحی برنامه‌‏ريزی کرده بود که همه کشورها را بر عليه ايران بشوراند و شورای همکاری خليج‌‏فارس را در گام اول؛ اما ايران به عنوان برادر بزرگ‌‏تر در منطقه و به عنوان کشوری که خواهان آرامش است، سعی کرد کشورهای منطقه را به وحدت منافع منطقه‌‏ای و امنيت منطقه‌‏ای فرا بخواند.
وی با اشاره به سخنرانی سال گذشته جورج بوش در ابوظبی آن را تندترين نطق بوش خواند و اضافه کرد: من در همان زمان گفتم که امارات به تريبون آمريکا و انگليس تبديل نشود و خود را در کنار شکست‌‏خوردگان قرار ندهد.
متکی سال ۱۹۷۱ را زمان آغاز ادعاهای امارات عنوان و تاکيد کرد: اين ادعاها بی‌‏پايه است اما مختص اين دولت نمی‌‏باشد، برای مثال زمانی که آقای ميردامادی، رئيس کميسيون امنيت ملی و سياست خارجی مجلس بود، در اجلاس‌‏های بين‌‏المجالس تا زمانی‌‏که تيمی از وزارت خارجه او را همراهی نمی‌‏کرد، در آن اجلاس‌‏ها شرکت نمی‌‏کرد، زيرا با هجمه‌‏های زيادی مواجه می‌‏شد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی در خصوص اينکه چرا امروز تحريکات امارات بيشتر شده، گفت: اين تحريکات را بيشتر می‌‏بينيم زيرا کله گنده‌‏ها در منطقه شکست خورده‌‏اند. آمريکا در تمام سياست‌‏های خود در خليج‌‏فارس به بن‌‏بست رسيده و اين قضايا افتخار ايران است. ما در حقوق ايران با کسی تعارف نداريم و در جای خود از حقوق ملت به صورت مدبرانه کوتاه نمی‌‏آييم.
وی با اشاره به روز دانشجو بيان کرد: نخستين ويژگی جنبش دانشجويی در ايران مقاومت در برابر سلطه‌‏طلبی قدرت‌‏های استعماری که تبلور آن بعد از جنگ جهانی دوم در آمريکا خود نمايی کرد، است همچنين ايستادگی و مقاومت در برابر استبداد داخلی و نظام وابسته به آن از ديگر ويژگی‌‏های جنبش دانشجويی به حساب می‌‏آيد.
وی با تاکيد بر اينکه دانشجو هميشه برای احساس عزت با دفاع از استقلال کشورش به مبارزه با سلطه‌‏طلبی و قدرت‌‏های خود‌‏کامه جهانی مشغول است، اضافه کرد: دانشجويان با ديکتاتور و استبداد درون کشور به مبارزه دست می‌‏زنند و نگاه روشن بينانه و تيزبينانه دانشجويان به مسائل داخلی و ضرورت تاکيد بر مبانی و اصول، نوعی پاسداری از همان مبانی و اصول است.
متکی کشورهای جهان را به چند قسمت تقسيم کرد و گفت: برخی از کشورها خود را در جايگاه قدرت مطلقه می‌‏دانند و برای ديگران تعيين تکليف می‌‏کنند و در حوزه‌‏های سياسی و اقتصادی می‌‏خواهند تصميم‌‏ساز باشند البته اين بازيگران محدود هستند. پس از پايان جنگ سرد آمريکا تصور می‌‏کرد که زمان يکه تازی و تک‌‏قطبی شدن جهان فرا رسيده به همين دليل نگاه مستکبرانه داشت.
وی در خصوص کشورهای دسته دوم تاکيد کرد: خيل قابل توجهی از کشورها وجود دارند که دارای شرايط خاص خود هستند و يا به دليل تقويت و ماهيت روی کار آمدنشان و يا به دليل مشکلاتی که دارند يا به هر دليل ديگر، خودشان را در اختيار تصميم گيرندگان يا تصميم گيرنده مسلط بر مناسبات جهانی، قرار می‌‏دهند.
متکی کشورهای دسته سوم را اينگونه مورد ارزيابی قرار داد: در دسته سوم کشورهايی قرار دارند که واقعيت‌‏های جهان را به‌‏گونه‌‏ای که هست، پذيرا نيستند و معتقدند بايد طرحی نو در انداخت، يعنی نظام نوينی طراحی کرد و حرکت مستقلی را سامان داد. اين نگاه در دهه ۱۹۵۰ در جنبش عدم تعهد تبلور پيدا کرد و به دو بلوک شرق و غرب بلوک سومی را اضافه کرد، البته برخی کشورها در مصاديق اين ويژگی‌‏ها را ندارند اما اصل اينکار برای استقلال بود و اين کشورها قصد داشتند در حوزه بين‌‏الملل تاثير گذار باشند.
وی با اشاره به مقاومت مردم ايران تصريح کرد: اين مقاومت را بی‌‏بها به دست نياورده‌‏ايم، شرايط سخت بود و فتنه‌‏ها از آغاز انقلاب شروع شده بود.
وزير امور خارجه کشورمان مهم‌‏ترين رسالت دستگاه ديپلماسی را حفظ استقلال رای نظام و ملت ايران دانست و توضيح داد در شرايط کنونی با تدبير و لسان ديپلماتيک بايد از استقلال نظام حفاظت کنيم و ما بر سه اصل عزت، حکمت و مصلحت باور داريم.
وی در ادامه سخنانش با بيان اينکه منطقه جغرافيايی ايران مهم‌‏ترين موضوعات سياست خارجی را در درون خود جای داده، اشاره کرد: از ۶۰ سال قبل مساله فلسطين و اشغال آن توسط رژيم غاصب صهيونيستی را شاهد بوديم. ما در منطقه‌‏ای هستيم که درصد بالايی از انرژی جهان را دارد.
وی دو حادثه مهم را طی دهه گذشته حوادثی درمنطقه مهم ارزيابی و تاکيد کرد: کاهش تاثيرگذاری سياست‌‏های مستکبرانه آمريکا در منطقه و بالندگی نقش تاثيرگذاری جمهوری اسلامی در مناسبات منطقه‌‏ای و بين‌‏المللی از حوادث مهم دهه گذشته بود.
متکی با اشاره به اتفاقات افغانستان، عراق و لبنان، گفت: آمريکا پس از حادثه مشکوک ۱۱ سپتامبر گفت که می‌‏خواهد جنگی را عليه تروريسم، مبارزه با قاچاق مواد مخدر و برای بازگشت دموکراسی در افغانستان آغاز کند، جنگ برعليه کسانی که خودشان ايجاد کرده بودند، افراط‌‏گرايی در افغانستان محصول دلارهای نفتی و سناريوی آمريکا بود و امروز همه اذعان دارند که آمريکا در سياست‌‏هايش شکست خورده است.
وی در خصوص مسائل لبنان ادامه داد: دو اتفاق در لبنان افتاد. جنگ دو سال قبل که اسرائيل از پيش طراحی کرده بود و آمريکا نيز از آن اطلاع داشت يکی از حوادث مهم لبنان است. چندی پس از آغاز جنگ مشخص شد که رژيم اسرائيل دچار مشکل شده و سپس حزب الله لبنان در جنگ پيروز شد.
وی با بيان اينکه آمريکا اکنون با افت وجهه مواجه شده است، ادامه داد: انتخابات اخير آمريکا يک نياز برای تغيير ويترين اين کشور بود. بوش در شرايطی کاخ سفيد را ترک می‌‏کند تا به عنوان اولين رئيس جمهور به او رئيس جمهور فراموش شده می‌‏گويند و اوباما نيز با چند مولفه مواجه است.
متکی افزود: اولين مؤلفه اوباما حزب دموکرات، ساختار، رويکرد و ديدگاه‌‏های اين حزب است و حزب جمهوری خواه، شعار‌‏های اوباما و انتظارات مردم آمريکا از ديگر مولفه‌‏های روبه‌‏روی وی است.
وزير امور خارجه کشورمان، در پاسخ به سؤالی در خصوص رابطه ايران با آمريکا و تاسيس دفتر حافظ منافع آمريکا در ايران تصريح کرد: بحث تاسيس دفتر حافظ منافع در حد روزنامه‌‏ها باقی ماند و در حد روزنامه نيز به آن پاسخ داده شد. ايران مواضع خود را در فرصت‌‏های مختلف بيان کرده است.
متکی همچنين درباره نامه احمدی‌‏نژاد به اوباما گفت: در آغاز اين نامه تبريک به مردمی گفته شده که رای داده بودند و عناصر تشکيل دهنده اين نامه هيچ نشانی از التماس يا گزندگی نداشت. نامه ما منطقی و دارای چهارچوب بود.
وی در پاسخ به سؤال دانشجويی ديگر در اين باره که زمانی از نرفتن پرونده ايران به شورای امنيت سخن گفته بود، اظهار داشت: من هيچ‌‏گاه اينگونه سخن نگفته‌‏ام ما در تريبون‌‏ها با بيان ديپلماتيک سخن می‌‏گوييم. غربی‌‏ها فکر می‌‏کردند خط قرمز ما بردن پرونده هسته‌‏ای به شورای امنيت است و هرگاه می‌‏خواستند فشار بياورند می‌‏گفتند پرونده را به شورای امنيت می‌‏بريم اما دولت نهم مطرح کرد که اينگونه نيست و خط قرمز ايران حق هسته‌‏ای است و برآن ايستاده‌‏ايم.
متکی با اشاره به برخی شايعات مبنی بر حمله نظامی به ايران خاطر نشان کرد: در دوسال گذشته به گونه‌‏ای القا کردند که قطعاً به ايران حمله می‌‏شود. در جلسات مختلف شورای عالی امنيت ملی نيز بر آن بحث شد حتی افرادی و يا کسانی که از سرويس‌‏های اطلاعاتی ديگر کشورها مطلب به ما می‌‏دادند نقشه‌‏ها را می‌‏آوردند و می‌‏گفتند در اين زمان مشخص حمله می‌‏شود و ما ضمن آمادگی برای حرکات دفاعی پيام‌‏های لازم را می‌‏داديم اما حتی يک کلمه از رعب ايران نگفتيم. اگر درست پيام نمی‌‏داديم مشکلات ديگری غير از جنگ به وجود می‌‏آمد.
وی افزود: امروز چالش دنيا چالش نظامی نيست بلکه چالش نرم‌‏افزاری منطقه‌‏ها است. آمريکا در افغانستان از لحاظ اقتصادی و نظامی کم نياورد آنچه آمريکا در عراق و افغانستان با آن مواجه بود عدم توانايی برای اقنای افکار عمومی محسوب می‌‏شود.
متکی در پاسخ به سوالی درباره مسائل ترکمنستان و واردات گاز از اين کشور توضيح داد: ترکمنستان به ما گاز صادر می‌‏کند و در سال گذشته مساله افزايش قيمت نفت را مطرح نمود، اکنون در حال مذاکره هستيم.
وزير امور خارجه در پاسخ به سؤالی ديگر پيرامون وقايع دانشگاه کلمبيا يادآور شد، رئيس دانشگاه کلمبيا در حد يک بيانه خوان سياست خارجه پايين آمد، زيرا لحن سخنرانی او مانند ديپلماسی آمريکا بود، اما سال بعد ديديم دانشجويان علاقه‌‏مند به مباحث ايران به نيويورک آمدند تا رئيس جمهور را ببينند.
وی در پاسخ به سؤالی درباره وضعيت اقتصادی کشور و تاثير آن بر وضعيت ديپلماسی،‌‏ گفت: يک جراحی جامعی در کشور در حال شکل‌‏گيری است و آن طرح تحول اقتصادی نام دارد که ارتباطی هم به دولت خاصی پيدا نمی‌‏کند. دولت نهم دولت اقدام است و ما تلاش داريم هزينه‌‏ها را حداقل و منافع را به حداکثر برسانيم.





















Copyright: gooya.com 2016