جمعه 22 آذر 1387   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

پورمحمدی: طرح دولت "وحدت ملی" مدل قديمی و عقب‌افتاده است، فارس

خبرگزاری فارس: رئيس سازمان بازرسی کل کشور گفت: طرح دولت وحدت ملی جدای از اينکه چه کسی و کدام گروه آن را مطرح کرده، يک مدل عقب‌افتاده‌، قديمی و غيرعملی است.

به گزارش خبرگزاری فارس از شيراز، مصطفی پورمحمدی در جمع خبرنگاران و در پاسخ به سئوال خبرنگار فارس، با بيان اينکه اين چنين طرحی امکان عملياتی شدن ندارد، افزود: شايد در زمان تشکيل کابينه بتوانيم برای استفاده از ظرفيت‌های مختلف اين مسئله را مطرح کنيم، اما در حوزه فعاليت‌های انتخاباتی، عملی و اجرايی نيست.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی با تصريح اينکه اين طرح به هيچ عنوان به فضا و ارتقا فضای سياسی کمک نمی‌کند، گفت: مديريت کشور بايد تعريف شده باشد، تابلوها بايد مشخص باشد، امروز هم از همين بی‌تابلويی رنج می‌بريم، اين مبهم بودن تابلوها، هر کس شعاری می‌دهد، بعضی‌ها هم در زمان انتخابات می‌گويند ما مستقل هستيم اما فلان گروه از ما حمايت می‌کند، اين نمی‌شود.
وزير اسبق کشور اضافه کرد: بايد برای مردم تعريف روشن باشد، با شناسنامه‌ای مشخص و تعريفی مشخص، مبهم و بدون تابلو بودن و اينگونه حرکت کردن کمکی به ارتقا نظام اداری و سياسی نمی‌کند.
وی در پاسخ به اين سئوال که آيا مطرح کردن طرح دولت وحدت ملی با هدف يکدست کردن فضای سياسی و تک حزبی شدن کشور، طراحی و عنوان شده‌ است، گفت: من چنين تصوری را ندارم، مديريت کشور با وجود دو جريان فعال سياسی بسيار سخت است، چه رسد به اينکه يک جريان بخواهد آن را مديريت کند، از طرفی جامعه ايران پذيرش استبداد را ندارد، جامعه‌ای نيست که به‌ راحتی استبداد در آن حاکم شود، در گذشته هم هر وقت اين اتفاق افتاده، حکومت‌ها عمر کوتاهی داشتند.
پورمحمدی خاطر نشان کرد: البته قصد مطرح کننده يا مطرح کنندگان رسيدن به نوعی تفاهم بوده است.
پورمحمدی در خصوص هجمه‌ عليه دولت نهم با بيان اينکه هجمه‌های خارجی هميشه و در طول نظام انجام شده است، گفت: هجمه عليه تمام دولت‌ها پس از انقلاب اسلامی پيوسته وجود داشته، کدام زمان غربی‌ها دست برداشته و هجمه نکرده‌اند، فراز و فرود داشته، اما از بين نرفته است.
وی گفت: ممکن است در دوره‌ای انتقادها و هجمه‌های خارجی عليه دولت نبوده اما عليه ديگر قوا و شخصيت‌ها و دستگاه‌ها مانند قوه قضاييه، انجام شده است.
اين مقام مسئول با بيان اينکه هجمه و انتقاد به دولت در زمان حاضر که به زمان انتخابات نزديک می‌شويم امری طبيعی است، گفت: همانگونه که مقام معظم رهبری فرمودند، بايد در انتقاد انصاف را رعايت کرد.
پورمحمدی با تاييد اين نکته که در برخی مواقع برخی منتقدان، انصاف را رعايت نمی‌کنند، گفت: حقيقتا برخی از انتقادها که عليه دولت انجام می‌شود، از مرز انصاف خارج می‌شود، بعضی هم درست است، بنابراين بايد فضا را به‌ گونه‌ای مهيا کرد که انتقادهای خارج از انصاف فرصت و فضای طرح نداشته باشد اما نه به گونه‌ای که انتقاد کاملا تعطيل شده و کسی جرات انتقاد نداشته باشد.
رئيس سازمان بازرسی کل کشور جلوگيری از انتقاد و نقد را به نفع دولت و نظام ندانست و خاطرنشان کرد: اگر فضای بانشاط و فعال سياسی می‌خواهيم بايد نقد را برتابيده و فضای انتقاد را فراهم کنيم، اصل امر به معروف و نهی از منکر هم همين است.
پورمحمدی همچنين با بيان اينکه خانواده رسانه و فضای اطلاع‌رسانی در کشور رشد کمی و کيفی مطلوبی را داشته است، تعداد رسانه‌های کشور را بيش از ۳ هزار نشريه‌، خبرگزاری، سايت خبری و بيش از ۳ هزار و ۵۰۰ نشريه دانشجويی دانست و گفت: از لحاظ کيفی هم کيفيت خوبی است، نقدها، اخبار، گزارش‌ها و ارائه راه‌حل‌ها و مطالب طرح شده در رسانه‌های مختلف نشان دهنده بلوغ و رشد خوب جامعه اطلاع‌رسانی در کشور است.
وی اين رشد را يکی از شاخصه‌های توسعه اجتماعی و سياسی ارزيابی و خاطرنشان کرد: فضای مطلوبی در حوزه افکار عمومی ايجاد شده و قابليت‌های اجتماعی و سياسی را رشد داده است.
پورمحمدی نظارت را لازمه کار در يک جامعه دانست و گفت: در نظارت و اصلاح و ساماندهی روش‌ها در دستگاه‌های مختلف، استفاده از سيستم، نرم‌افزار و روش‌های نوين و فناوری‌های جديد، که اگر به‌ خوبی طراحی و اجرا شده باشد، موجب خود اصلاحی شده و از نظر ما جايگاه خاصی دارد و بايد نهادينه شود، دستگاه‌های نظارتی و رسانه‌ها نقش ايفا می‌کنند.
پورمحمدی سهم نظارت سيستمی و نرم‌افزاری توسط خود دستگاه‌ها را در نظارت کافی ۳۰ درصد، سهم دستگاه‌های نظارتی مانند سازمان بازرسی را ۲۰ درصد و سهم رسانه‌ها در اين فضا را ۵۰ درصد دانست و گفت: اگر بخواهيم نظارت خوب در جامعه انجام شود، بايد کار نظارتی رسانه‌ها بيشتر باشد.
وی با بيان اينکه نظارت عمومی برعهده رسانه‌ها است، گفت: تخمين من اين است که در اين بحث سهم رسانه‌های محلی بيشتر از رسانه‌های ملی است زيرا در صحنه‌های اجرا بيشتر حضور داشته و همراه هستند،‌تنوع و تعداد زيادی دارند، به موضوعات متنوع‌تری بپردازند و نقش بيشتری ايفا کنند.
پورمحمدی در خصوص موضوع برج دوقلو در شيراز گفت: اين پرونده ابعاد مختلفی دارد و همه يک موضوع واحد نيست اما در مورد برخی از اتهامات، دادسرا اقدام به تعقيب و احضار متهمين کرده و برای برخی از آنان قرار صادر کرده است.
وی با اشاره به اينکه اين پرونده ابعاد مختلفی و موضوعات متعددی را شامل می‌شود که در دادسرا در دست بررسی است، در خصوص پروژه بين‌الحرمين گفت: مديريت کلانشهر در اختيار شوراها است و سازمان بازرسی نيز از اين موضوع حمايت می‌کند.
پورمحمدی با اشاره به ديداری که امشب با شهرداران و اعضای شوراهای استان خواهد داشت، گفت: در هر شهر و جامعه شهری بايد نظمی حاکم شود و کار براساس قاعده‌ای انجام پذيرد که آن قاعده شورا است و همه دستگاه‌ها هم بايد از اين قاعده تبعيت کنيم، البته شورا هم موظف است که در تصميم‌گيری‌ها تمام ملاحظات را مدنظر قرار دهد و بعد تصميمی را اتخاذ کند.
رئيس سازمان بازرسی کل کشور گفت: اينکه محيطی فرهنگی، آنهم فرهنگ دينی است، اينکه در دراز مدت کاربری‌ها با توجه به حجم جمعيت‌ و ديگر موضوعات چه تاثيری بر يک موضوع خواهد گذاشت، بايد مورد توجه قرار گيرد.
وی گفت: در هر حال اعتقاد داريم که در نهايت همه بگو مگوها بايد در شورا و با رعايت مصالح کلی انجام شود، سازمان بازرسی هم نظارت خود را بر کار شورا انجام می‌دهد، شورا و شهرداری بايد پاسخگوی کار باشد.
پورمحمدی در خصوص مواضع اخير آيت‌الله هاشمی رفسنجانی نيز با تاکيد بر اينکه سخنان وی را شنيده است، گفت: صحبت آقای هاشمی اين بود که در وضعيت اقتصادی و شرايط حساس و سخت جهانی، بايد توجه داشته باشيم که آسيبی به ما نرسد.
رئيس سازمان بازرسی کل کشور با يادآوری اينکه کشور ما شرايط سخت و دشوار زيادی را تجربه و تحمل کرده است، گفت: در مواجهه با شرايط سخت در ۳۰ سال گذشته، در بخشی خيلی موفق عمل کرده‌ايم، در بخشی متوسط و در بخشی هم نتوانسته‌ايم عملکرد موفق و خوبی داشته باشيم.
وی با تصريح اينکه دغدغه مديران ارشد نظام و افراد کارآمدی همچون آيت‌الله هاشمی، خروج سالم از فضای سخت و بحرانی مانند شرايط اقتصادی فعلی حاکم برجهان است، گفت: اعتقاد دارم که علی‌رغم اينکه شرايط سختی پيش‌رو داريم اما اين شرايط فرصت‌هايی را نيز برای ما فراهم کرده است که اگر به ‌خوبی از اين فرصت‌ها استفاده شود، نه‌ تنها آسيب جدی نخواهيم ديد، بلکه رشد را هم در پی خواهد داشت.
پورمحمدی گفت: بايد زمان راشناسايی کرده از بروز تشنج جلوگيری کنيم و با مديريت بحران و اختلاف‌ها، از همه اهرم‌ها استفاده کنيم، اين هم نيازمند يک برنامه‌ دقيق و همه جانبه است، حرکت‌های مقطعی، لحظه‌ای و موردی، حرکت‌هايی که شايد جسورانه هم باشد، مشخص نيست با توفيق همراه شود.
رئيس سازمان بازرسی کل کشور تصريح کرد: مهم‌ترين مسئله در شرايط فعلی، وحدت ملی و حرکت قانونمند است، با رعايت اين دو موضوع می‌توانيم به‌ سلامت از مشکلات و شرايط سخت فعلی عبور کنيم.





















Copyright: gooya.com 2016