شنبه 30 آذر 1387   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

زندگی محمد صديق کبودوند، مدافع حقوق بشر زندانی در خطر است، کمپين بين المللی حقوق بشر در ايران

کبودند در زندان دچار دومين حمله قلبی شد

۳۰ آذر ماه ۱۳۸۷- کمپين بين المللی حقوق بشر در ايران از مقامات قضايی خواستار آزادی فوری محمد صديق کبودند؛ مدافع حقوق بشر زندانی شد، تا در خارج از زندان مورد درمان فوری قرار گيرد. در سحرگاه روز بيست و هفتم آذرماه ۱۳۸۷، کبودوند در داخل سلول خود در زندان اوين دچار حمله قلبی شد و در حال حاضر نيز در وضعيت خطرناکی قرار دارد.

هادی قائمی؛ سخنگوی کمپين بين المللی حقوق بشر در ايران گفت: "در درجه اول کبودند اساسا نبايد بخاطر فعاليتهای مسالمت آميز حقوق بشری خود در زندان باشد. در حال حاضر هم که بی دليل در زندان است، در وضعيت بسيار خطرناکی قرار دارد و مقامات ايرانی مسئوليت کامل حفظ سلامتی و جان او را بر عهده دارند."



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


محمد صديق کبودوند؛ مدافع سرشناس حقوق بشر در ايران و موسس سازمان حقوق بشر در کردستان است. او در حال حاضر در اجرای ۱۰ سال حکم زندان، در حبس بسر می برد. او فقط بخاطر فعاليتهای حقوق بشری محاکمه شده است.

پری ناز باغبان حسنی؛ همسر کبودوند، به کمپين بين المللی حقوق بشر در ايران گفت که آخرين تماس او با کبودوند در روز بيست و ششم آذر ماه بوده است. کبودوند در اين تماس گفته بود که بشدت بيمار است و دچار عفونت کليه و آنفلوانزا شده است. در صبح روز هفدهم آذرماه به خانم پری ناز حسنی از طرف يکی از زندانيان تلفن می شود و به او اطلاع داده می شود که آقای کبودوند در نيمه های شب دچار حمله قلبی شده است. پيش از اين نيز آقای کبودوند در تاريخ سی ام ارديبهشت ماه ۱۳۸۷ در زندان دچار حمله قلبی شده بود.

محمد صديق کبودوند در مکالمه تلفنی خود با همسرش در تاريخ بيست و ششم آذر ماه گفته بود که پزشکان زندان اوين از وضعيت قلب، بالا بودن فشار خون،عفونت کليه و وضعيت پروستات ايشان ابراز نگرانی کرده اند. همسر ايشان به کمپين بين المللی حقوق بشر در ايران گفت که خانواده کبودوند سابقه بيماری قلبی دارند و پدر و مادر ايشان هر دو بخاطر حمله قلبی فوت کردند و خواهران ايشان هر کدام يکبار دچار حمله قلبی شده اند.

به گفته خانم پری ناز حسنی پزشکان زندان به مقامات قضايی نامه نوشتند و اعلام کردند که آقای کبودوند نياز به مراقبتهای فوری تخصصی در خارج از زندان دارد، اما مقامات قضايی هنوز هيچ کاری در اين مورد نکرده اند.

خانم حسنی همچنين خاطر نشان کردند که با توجه به اينکه زمستان است و سيستم گرمايش زندان دچار اشکال است همه زندانيان در معرض سرمای شديد قرار دارند.

محمد صديق کبودوند علاوه بر اينکه موسس سازمان حقوق بشر در کردستان است، سردبير و صاحب امتياز هفته نامه پيام مردم است که قبلا توقيف شده بود و ايشان از سردبيری و صاحب امتيازی آن منع شده بود. پس از تاسيس سازمان حقوق بشر در کردستان در تاريخ ۲۱ فروردين ماه ۱۳۸۳، بسرعت به منبع خبری و اطلاعاتی موضوعات مختلف حقوق بشر تبديل شد.

کبودوند همچنين کمپين مسالمت آميز حقوق بشر را در سطح محلی و ملی با مقامات ايرانی هدايت می کرد تا توجه آنها را به وسعت نقض حقوق بشر در کردستان جلب کند. سازمان حقوق بشر در کردستان به حدی رشد کرد که ۲۰۰ تن از گزارشکران محلی را در سراسر منطقه کردستان ايران در برگرفت و آنها را قادر ساخت که گزارشهای بموقع و جزئی از سراسر منطقه ارائه کنند. آقای کبودوند با تاسيس سازمان حقوق بشر در کردستان تاثير بسزايی در ايجاد يک شبکه جامعه مدنی در ميان جوانان و فعالان کردستان داشت. ايشان با تاسيس اين سازمان و انتشار پيام مردم در شکوفايی جامعه مدنی درکردستان ايران نقش بسيار مهمی ايفا کرد.

ماموران امنيتی آقای کبودوند را در تاريخ دهم تيرماه سال ۱۳۸۶ بازداشت و سپس او را به خانه اش بردند تا آن را تفتيش کنند. سپس او به زندان اوين بند ۲۰۹ منتقل شد که تحت مديريت وزارت اطلاعات است. کبودوند را به مدت ۵ ماه در سلول انفرادی نگه داشتند.

محمد صديق کبودوند به "اقدام عليه امنيت ملی از طريق تاسيس سازمان حقوق بشر کردستان"، "تبليغ عليه نظام از طريق انتشار اخبار"، "مخالفت با قانون مجازات اسلامی از طريق انتشار اخبارمجازاتی از جمله سنگسار واعدام" و "دفاع از زندانيان سياسی" متهم شد و به ده سال زندان محکوم شد.

هادی قائمی؛ سخنگوی کمپين بين المللی حقوق بشر در ايران در اين مورد تاکيد کرد که "اين اصلا قابل پذيرش نيست که آقای کبودند را بخاطر فعاليت فقط در حوزه حقوق بشر زندانی کنند. حالا هم که با وضعيتی که ايشان سلامتی اش در خطر است، مقامات ايرانی قطعا ملزمند که هر چه زودتراو را آزاد کنند و به حبس او پايان بدهند."





















Copyright: gooya.com 2016