دوشنبه 2 دی 1387   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

متن کامل بيانيه عفو بين الملل در خصوص فرزاد کمانگر و دو هم پرونده ای وی، مجموعه فعالان حقوق بشر در ايران

۱۸ دسامبر ۲۰۰۸

عمومی
در تاريخ ۲۴ نوامبر، نگهبانان زندان به داخل سلول فرزاد کمانگردر بند ۲۰۹ زندان اوين تهران رفتند. گزارشها حاکی از آن بود که زندانبانان فرزاد کمانگر را کتک زدند، او را تهديد به اعدام کردند و به همراه بعضی از وسايل شخصی اش به بيرون از سلولش منتقل کردند. بعداً، در همان روز يکی از زندانيان گزارش داد که او (فرزاد کمانگر) را در حالی که بيهوش بود به درمانگاه زندان منتقل کردند. در حال حاضر باور بر اين است که او را به سلولش برگردانده اند.
در ايران، معمولاً هنگامی که يک زندانی را به بيرون از زندان می برند نشانه آن است که می خواهند او را اعدام کنند. بنابراين عفو بين الملل نگران آن است که عليرغم اينکه پرونده ايشان در حال بررسی است فرزاد کمانگر کماکان در خطر اعدام قرار دارد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


فرزاد کمانگر در تاريخ جولای سال ۲۰۰۶ به همراه دو نفر ديگر از اقليت کرد به نامهای علی حيدريان و فرهاد وکيلی توسط پرسنل وزارت اطلاعات دستگير شدند. اين سه نفر در تاريخ ۲۵ فوريه سال ۲۰۰۸ بعد از محکوم شدن به اتهام محاربه (يعنی دشمنی با خدا) به مرگ محکوم شدند. اين اتهام (محاربه) به اشخاصی زده می شود که اقدام به برداشتن اسلحه عليه دولت می نمايندکه در مورد اين سه نفر متهم به عضويت در گروه مسلح پ. ک. ک بودند. بعلاوه، علی حيدريان و فرهاد وکيلی به اتهام جعل اسناد ۱۰ سال زندان نيز محکوم شدند. طبق قوانين ايران، آنها بايد قبل از اجرای حکم اعدامشان محکوميت زندان را سپری کنند. حکم اعدام اين سه نفر بوسيله دادگاه عالی تاييد گرديد. اگرچه وکيل پرونده فرزاد کمانگر در يک تلاش جهت بازگرداندن حکم اعدام, درخواست تجديد نظر در مورد حکم صادره از دادگاه تجديد نظر نموده است و مطابق قوانين ايران محکوميت اعدام در حالی که پرونده تحت تجديد نظر است را نمی توان اجرا نمود.
قبل از دادگاه فرزاد کمانگر، وی تحت شکنجه و ساير بدرفتاريها از جمله کتک کاری، شلاق و شکنجه با دستگاهاهی الکتريکی بود. بنا بر گزارشها، او (فرزاد کمانگر) هم اکنون از ناراحتی اسپاسم در بازو ها و پاهايش رنج می برد. در حالی که دسترسی او به وکيلش محدود شده بود تحت شراطی ناعدلانه محاکمه شد و در چندين مورد برای مدتهای طولانی از ديدن وکيل و اعضای خانواده اش محروم شده بود.

سوابق قبلی (Background Information)
کردها که از اقليتهای ايرانی هستند بيشتر در نواحی غرب و شمال غربی ايران در استان کردستان و نواحی مرزی استانهای همجوار کشورهای عراق و ترکيه زندگی می کنند. برای ساليان طولانی بعضی از احزاب سياسی کردی از جمله حزب دموکرات کردستان ايران (KDPI) و حزب کومله – که در ايران غير قانونی هستند بر عليه جمهوری اسلامی دست به سلاح برده اند. يک گروه مسلح ديگر تحت عنوان "حزب زندگی مستقل کردستان (PJAK)" هنوز به حملات مسلحانه بر عليه دولت و نيروهای امنيتی ايران ادامه می دهد. ايران حکومتهای خارجی را متهم کرده است کهبه ناامنی در ميان اقليتهای قومی اين کشور دامن می زنند.
حوزه تعيين جرائم اعدام در ايران تا حد بسيار زيادی وسيع می باشد. قضات اختيار قانونی دارند که مجازات مرگ را برای جرائم مشخص وضع نمايند از جمله آن دسته از جرائمی که در ارتباط با مقوله امنيت ملی هستند. تا به حال هيچ شخص ديگری که به ارتباط با پ.ک.ک. محکوم شده باشد به اعدام محکوم نشده است.

توصيه:
خواهشمند است هر چه سريعتر درخواست های زير به زبانهای انگليسی، فارسی، کردی و يا زبان خودتان برای ديگران ارسال کنيد.
- درخواست يک تحقيق فوری در ارتباط با کتک زدن و تهديد کردن فرزاد کمانگر در ۲۴ نوامبر در زندان اوين. نتايج اين تحقيق علنی گردد و افراد مقصر محاکمه گردند.
- تشويق جه بازنگری قضايی در خصوص پرونده فرزاد کمانگر و به مسئولين اصرار گردد تا مجازاتهای اعدام در مورد فرزاد کمانگر را لغو نمايند..
- از مسئولين درخواست می گردد که دسترسی منظم اين افراد به خانواده و وکلايشان را تضمين نمايندو هرگونه مراقبت های پزشکی در مورد آنها اعمال گردد.
- مسئولين تصديق نمايند که مسوليت دارند عدالت را در مورد افرادی که مظنون به جرائم جنايی هستند مطابق با استانداردهای بين المللی اجرا و يک محاکمه عادلانه برقرار نمايند . اين در حالی است که شما بايد بر مخالفت بدون قيد و شرط خويش با مجازات اعدام به عنوان يک مجازات سبعانه، غير انسانی، ناپسند و تهديد کننده زندگی افراد پافشاری کنيد.
درخواست فوق به آدرسهای ذيل ارسال گردد:

رهبری جمهوری اسلامی
جناب آقای آيت الله سيد علی خامنه ای – به نشانی خيابان جمهوری اسلامی، خيابان شهيد دوست کشور- تهران- جمهوری اسلامی ايران
E-mail: info@leader.ir
Salutation: Your Excellency

رئيس قوه قضاييه
آيت اله شاهرودی به نشانی : حوزه رياست قوه قضای – دفتر رئيس قوه قضاييه – خيابان پاستور – خيابان وليعصر – جنوب سه راه جمهوری – کد پستی ۱۳۱۶۸۱۴۷۳۷-جمهوری اسلامی ايران.

info@leader.ir E-mail:
Salutation: Your Excellency

کپی به:
رئيس جمهور محمود احمدی نژاد
رياست جمهوری – خيابان فلسطين – تقاطع آذربايجان – تهران – جمهوری اسلامی ايران
Fax: +۹۸.۲۱۶۶۴۹۵۸۸۰
Email: dr-ahmadinejad@president.ir
از طريق وبسايت :

http://www.president..ir/en/president/email/index.php or http://www.president.ir/en/

دبير کل ، دفتر مرکزی حقوق بشر ايران
جناب آقای محمد جواد لاريجانی:دفتر معاونت امور بين الملل ، قوه قضاييه – ساختمان قوه قضاييه – ميدان پانزده خرداد (ارک) تهران – جمهوری اسلامی

و به نمايندگان ديپلماسی ايران در کشور
لطفا درخواست ها فورا ارسال گردد. با دبير کل بين الملل چک گردد ويا قسمت اداری خودتان . اگر درخواست را را بعد از ۲۹ ژانويه ۲۰۰۹ ارسال ميکنيد.





















Copyright: gooya.com 2016