سه شنبه 3 دی 1387   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

درخواست جهانی از ايران: برادران علايی را آزاد کنيد

برادران علايی؛ پزشکان متخصص ايدز به مدت شش ماه است که به اتهاماتی ناحق در بازداشت هستند.
(نيويورک- ۲ دی ماه ۱۳۸۷)- امروز به مناسبت ششمين ماه بازداشت دکتر آرش علايی و دکتر کاميار علايی، سازمانهای غير دولتی بين المللی، موسسات آموزشی علمی و پيشگامان امور پزشکی در سراسر جهان از ايران خواستار آزادی فوری برادران علايی شدند. برادران علايی بعنوان پزشکان متخصص امور ايدز در سطح بين المللی شناخته شده هستند.
برادران علايی از تيرماه ۱۳۸۷ تاکنون در زندان مخوف اوين در بازداشت هستند. به گفته مسعود شفيعی؛ وکيل برادران علايی، آنها را در ماه جاری به اتهام ارتباط با "دولتهای متخاصم" متهم شده اند. گروههای سازمانهای غير دولتی، موسسات آموزشی علمی و پيشگامان امور پزشکی اعلام کردند که دادگاه بايد اين اتهامات بی پايه را رد کند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


مسعود شفيعی در مصاحبه ای با کمپين بين المللی حقوق بشر در ايران گفت که برادران علايی تحت ماده ۵۰۸ قانون مجازات اسلامی متهم شدند. طبق اين ماده "هر کس يا گروهی با دول خارجی متخاصم به هر نحو عليه جمهوری اسلامی ايران همکاری نمايد، در صورتيکه محارب شناخته نشود به يک تا ده سال حبس محکوم می گردد.
"طرح اين تهام عليه برادران علايی به احتمال بسيار زياد بر جامعه پزشکی ايران برای تبادل تجربيات خود با ديگران و آموختن از متخصصان بين المللی تاثير وحشتناکی خواهد داشت و اين امربه نوبه خود سلامت مردم ايران را تهديد خواهد کرد. در حال حاضر برادران علايی دو ماه بيشتر از حدی که قانون مجازات اسلامی اجازه بازداشت می دهد، در بازداشت بسر برده اند. به گفته آقای مسعود شفيعی، طبق مواد ۳۰ تا ۳۴ آئين دادرسی کيفری در جمهوری اسلامی ايران، اجازه چنين بازداشتهايی داده شده است اما اين امر مستلزم اين است که قاضی بررسی کننده دستور بازداشت را يکبار برای يک ماه صادر کند و امکان صدور بيش از ۴ ماه بازداشت را هم ندارد.از طرف ديگر، برادران علايی از نظر قانونی در وضعيتی هستند که بازداشت آنها می تواند به وثيقه تبديل شود اما قاضی پرونده نه چنين وثيقه ای را صادر کرده و نه جلسه ای برای بررسی وثيقه برگزار کرده است.
بيش از ۳۱۰۰ نفر از ۸۵ کشور در جهان تاکنون بيانيه الکترونيکی آزادی برادران علايی را امضا کرده اند. اين بيانيه در سايت IranFreeTheDocs.org‏ قابل دسترسی است. تعداد زيادی از برجسته ترين متخصصان امور ايدز و سلامت، بيانيه آزادی برادران علايی را امضا کرده اند. پروفسور مايکل کازاتچکين؛ مدير کل گلوبال فاند، دکتر پاول فارمر و وفا الصدر؛ پزشک و استاد بهداشت عمومی برگزيده بنياد مک آرتر در سال ۲۰۰۸ ميلادی، هر دو از موسسين موسسه همکاران در سلامت هستند، حسام ايی فدل؛ پزشک و از انجمن پزشکان اسلامی در آمريکای شمالی، سير ريچارد رابرتز دارای درجه دکترا از موسسه اف آر اس و برنده جايزه نوبل در پزشکی، و دکتر پيتر موگی نی؛ از پشگامان امور ايدز در اوگاندا از جمله امضاء کنندگان بيانيه آزادی برادران علايی هستند.
دکتر کاميار علايی دانشجوی دکترا در دانشکده بهداشت عمومی سانی آلبانی در نيويورک است که انتظار می رفت در پاييز سال جاری تحصيلاتش را در اين دانشگاه از سر بگيرد. کاميار علايی، در سال ۲۰۰۷ ميلادی مدرک فوق ليسانس خود را در رشته جمعيت و سلامت بين المللی از دانشکده بهداشت عمومی دانشگاه هاروارد در بوستون امريکا دريافت کرده بود.
دکتر آرش علايی مدير سابق موسسه بين المللی آموزش و پژوهش در مرکز ملی آموزشی پژوهشی و درمانی سل و بيماريهای ريوی در ايران است. برادران علايی از سال ۱۹۹۸ ميلادی در برنامه های درمان و پيشگيری ايدز بويژه با تمرکز بر کاهش آسيب ها در معتادان تزريقی مشغول به فعاليت شدند.
برادران علايی علاوه بر فعاليت در ايران، برای کارکنان بخش بهداشت و درمان در کشورهای افغانستان و تاجيکستان نيزدوره های آموزشی برگزار کرده و در ايجاد همکاری ميان ۱۲ کشور خاورميانه و آسيای مرکزی فعال بودند. تلاشهای برادران علايی منجر به گسترش تخصص پزشکان در منطقه و رشد علم پزشکی شد بطوری که سازمان جهانی بهداشت، ايران را بعنوان الگوی بهترين اقدام به رسميت شناخت. برای کسب اطلاعات بيشتر با اين افراد تماس حاصل کنيد:
در نيويورک از ديده بان حقوق بشر با جو آمان تلفن: ۱۲۱۲۲۱۶۱۲۸۶ يا ۱۹۱۷۵۱۹۸۹۳۰با ربکا اشليفر تلفن :۱۲۱۲۲۱۶۱۲۷۳ يا ۱۶۴۶۳۳۱۰۳۲۴در نيويورک از کمپين بين المللی حقوق بشر در ايران با هادی قائمی، تلفن: ۱۹۱۷۶۶۹۵۹۹۶در کمبريج، با جاناتان هئتسن از پزشکان حقوق بشر، تلفن ۱۸۵۷۹۱۹۵۱۳۰ jhutson@phrusa.org ‏پست الکترونيکی:

در بوستون، دوستان برادران علايی در هاروارد با مارگارت سالمن ؛ پزشک و استاد بهداشت عمومی تلفن: ۱۶۱۷۴۶۰۴۰۸۴
پست الکترونيکی:
msalmon@llu.edu‏
msalmonmd‏ اسکايپ





















Copyright: gooya.com 2016