سه شنبه 8 بهمن 1387   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

اتحاديه اروپا عليه اعدام در ايران بيانيه صادر کرد، راديو فردا

اتحاديه اروپا روز سه‌شنبه در بيانيه‌ای اعدام يک شهروند افغان به نام ملا گل حسن و اعدام کلا ۲۱ نفر در ايران فقط در دو روز در چند شهر ايران را شديدا محکوم کرد.

ملا گل حسن، شهروند افغان، که در زمان ارتکاب جرم ۱۷ سال داشت، در تاريخ دوم بهمن‌ماه به همراه ۱۰ نفر ديگر در زندان اوين تهران به دار آويخته شد.

جمهوری چک که رياست دوره‌ای اتحاديه اروپا را بر عهده دارد، در اين بيانيه از مقامات ايرانی خواسته است مجازات مرگ را برای مجرمان کاملا لغو کنند و تا زمان لغو اين نوع مجازات بر اساس دو قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل تمام احکام اعدام در ايران را به حال تعليق درآورند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


در دو روز اول و دوم بهمن‌ماه ۱۱ نفر در زندان اوين تهران، شش نفر در يزد، دو نفر در اصفهان، و يک نفر در زندان قزل حصار کرج اعدام شدند.

اتحاديه اروپا در بيانيه خود تاکيد می‌کند که مجازات مرگ برای افرادی که در نوجوانی مرتکب جرم شده‌اند «مطلقا توجيه‌ناپذير» است و «خلاف قوانين بين‌الملل».

اين اتحاديه همچنين اقدام جمهوری اسلامی به اعدام دست‌کم ۹ مجرم نوجوان در سال ۲۰۰۸ را محکوم کرده و خواستار آن شده است که ايران مجازات مرگ در مورد اين مجرمان را «فورا متوقف کند».

به گزارش سازمان عفو بين‌الملل که از نهادهای مدافع حقوق بشر در جهان است، جمهوری اسلامی ايران طی دو سال اخير پس از چين بيشترين شمار اعدام را در جهان داشته است.

عفو بين‌الملل که مقر آن در لندن است، ايران را از نظر اجرای حکم اعدام برای مرتکبان جرم در سنين زير ۱۸ سال دارای رتبه اول در دنيا معرفی کرده است.

کشورهای عضو اتحاديه اروپا در اين بيانيه همچنين از جمهوری اسلامی خواسته‌اند قوانين خود را با کنوانسيون‌های بين‌المللی حقوق بشر «که ايران خود آزادانه آنها را تاييد کرده» منطبق سازد.

بر اساس «کنوانسيون حقوق کودکان» و «پيمان بين‌المللی حقوق مدنی و سياسی» که ايران نيز آنها را امضا کرده است اعدام افراد صغير يا افرادی که زير سن قانونی مرتکب جرم می‌شوند منع شده است.





















Copyright: gooya.com 2016