چهارشنبه 23 بهمن 1387   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

محمد خاتمی: اپوزيسيون نظام نيستم، حضور يک فرد به معنای نفی يا ستيز با ديگری نيست، ايلنا

تهران- خبرگزاری کار ايران
رئيس دولت اصلاحات اظهار داشت: معتقدم حالا که آمده‌ايم بايد محکم بايستيم و قصدمان تغيير وضع و پيروز شدن باشد و عواملی را که به شکست منجر می‌شود از کار بياندازيم يا آنها را به حداقل برسانيم.

به گزارش "ايلنا" به نقل از روابط عمومی دفتر سيد محمد خاتمی، وی در ديدار با اعضای شورای هماهنگی جبهه اصلاحات گفت: اين جمع با توجه به مشکل تاريخی‌جامعه ما در‌‏پا گرفتن نظام مردمسالاری و اينکه بايد علاوه بر خواست ظرفيت درونی آن را هم پيدا کنند، يک ويژگی دارد و آن اين است که چگونه می‌توان اختلاف نظر داشت ولی در‌‏عين حال با يکديگر کار‌‏کرد.
وی افزود: اين امتياز مهم و حساسی است که با همه مشکلات و فراز و نشيب‌ها، جمع شورای هماهنگی اصلاح طلبان محفوظ مانده است البته طبيعی است که گروه‌هايی که در اينجا هستند اختلاف نظرهايی داشته و دارند، ولی اين با هم نشستن‌ها و حل کردن مسائل و رسيدن به اهداف مشترک و با هم تلاش کردن دستاورد بزرگی است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


به گفته سيد محمد خاتمی، نتيجه اين ذهنيت و روحيه‌ای که در اينجا پيدا می‌شود، امری است که بايد سعی کنيم آن را بسط دهيم ودر بقيه دستگاه‌‏ها و گروه‌ها نيز جاری شود، به طور مثال بايد اين تفکر را به درون احزاب ببريم که متاسفانه در حال حاضر اينگونه عمل نمی‌شود.
رئيس‌‏جمهور سابق کشورمان اظهار داشت: اگر از من بپرسند يکی از تجربيات خوبی که در جمهوری اسلامی به دست آمده است، چيست، به همين کار شورای هماهنگی جبهه اصلاحات اشاره می‌کنم و اينکه چندين گروه، دور‌‏هم جمع شده‌اند و هيچگاه اين جمع متلاشی نشده است و حتی باعث اصلاح و تعديل همديگر شده‌اند که اين برای همه ماارزش است.
خاتمی در ادامه به جو‌‏سازی مخالفان مبنی براينکه برخی می‌گويند اصلاح‌طلبان از تريبون‌‏های مختلف در عرصه هستند و يک نوع تقابل، رقابت و قدرت طلبی بين آنها است،اشاره کرد ‌‏و‌‏گفت: معتقدم هيچ چيز فوق العاده‌‏ای رخ نداده و معتقدم راهکارهای منطقی برای تفاهم و اينکه به نتيجه‌‏ای به نفع اصلاح طلبان و جامعه برسيم، وجود دارد.
وی افزود:معتقدم تبيين اصول اصلاح‌طلبی علی القاعده، بسياری از نگرانی‌ها را رفع و مرزهای ما مشخص و معين شده است و حال چگونه بر اساس اصول مشترک ‌‏می‌توانيم مسائل اختلافی را حل کنيم، امری است که بايد مورد توجه باشد و زمينه‌‏ای است برای تجربه زندگی مردم سالارانه.
وی با اشاره به اينکه هنوز فرهنگ مردم سالاری در جامعه ما استوار نشده است؛تاکيد کرد: چرا بايد کسی فکر‌‏ کند‌‏، بودن‌‏ او به معنای نفی ديگری و ستيز با ديگری است و بگويد من در صورتی هستم که ديگری نباشد.
خاتمی با تاکيد‌‏ بر‌‏شعار "زنده باد مخالف من" گفت : اين شعار احساساتی ‌‏نبود ومن معتقدم اگر مخالفی وجود داشته باشد من می‌‏توانم تکامل پيدا کنم، قوی باشم و اشتباهات خود را اصلاح کنم.
رئيس بنياد باران با اشاره به اينکه‌‏«هيچ لحظه تاريخی مثل لحظه قبلی‌اش نيست»، اظهار داشت: اگر ما خيال‌‏کنيم می‌توانيم برداشی که از يک موقعيت تاريخی و اجتماعی داشته‌ايم برای هميشه و در همه زمان‌‏ها تعميم بدهيم از اشتباهات بزرگ است.
وی افزود : ما در سال ۷۶تجربه‌ای داشتيم و الان که می‌خواهيم در سال ۸۸ عمل کنيم نبايد از ياد ببريم، اين دو مرحله با يکديگر تفاوت دارند و اگر تکرار آن الگوها و ذهنيت‌ها و روش‌ها را بکنيم، معلوم نيست به نتيجه مطلوب برسيم.
خاتمی تاکيد کرد: ذهن جامعه ما متفاوت با ذهن ديروز است، مسائل امروز متفاوت با مسائل ديروز است، منطقه و جهان امروز با منطقه و جهان آن‌روز فرق کرده است.
وی تصريح کرد: ما در اين شرايط احساس وظيفه کرده‌ايم که بياييم و يک امر و عقيده مشترک داريم مبنی بر اينکه وضعيت موجود در کشور مطلوب نيست و بايد بهبود يابد واگر تداوم يابد؛ سرمايه‌های معنوی، مادی، تجربه‌های ما، نيروی انسانی، سرمايه اجتماعی و حيثيت بين‌المللی بيشتر لطمه خواهد ديد.
وی افزود: ما در مرحله‌ای هستيم که اسلام وارد عرصه حيات اجتماعی شده است و نظام جمهوری اسلامی بر پا شده است.
رئيس جمهور سابق کشورمان ادامه داد: اگر ما در سايه اين انقلاب، معتقد به دموکراسی سازگار با دين هستيم، آيا ما اصولگرائيم؛ يا کسی‌‏که می‌‏گويد رای مردم تشريفاتی است؟
رئيس بنياد باران در بخش ديگری از سخنانش اظهار داشت: بنده در موقعيتی قرار گرفتم که علی رغم ميل باطنی و با احتمال مشکلات بزرگی که پيش خواهد آمد، تسليم نظر جمع شدم و اعلام رسمی کانديداتوری کردم و البته پناه به خدا می‌برم و خدا خود می‌داند يک ذره انگيزه قدرت، عنوان و شهرت نداشته‌ام، ولی معتقدم حالا که آمده‌ايم بايد محکم بايستيم و قصدمان تغيير وضع و پيروز شدن باشد و عواملی را که به شکست منجر می‌شود را از کار بياندازيم يا آنها را به حداقل برسانيم.
خاتمی با تاکيد بر هويت خود و اصلاح‌طلبان، گفت: بسيار خطرناک است که در ذهن جامعه، تاريخ و جهان اين القا شود که اين جمع برای اينکه به قدرت برسد؛ می‌خواهد هويت خود را از دست بدهد.
وی توضيح داد: يعنی اگر از آزادی رای، آزادی مردم، حق حاکميت مردم، آزادی در انتقاد، حساب و کتاب داشتن برخورد با افکار و انديشه‌ها، جامعه مدنی، افزايش تشکل‌های مختلف و تقويت احزاب صحبت کرديم، نشان‌دهنده هويت ماست و بسيار بد است که عکس اينها را بگوئيم و در اين صورت چه جوابی داريم که به وجدان خودمان، مردم و خدا بدهيم.
رئيس موسسه بين المللی گفتگوی فرهنگ‌‏ها و تمدن‌‏ها با اشاره به برخی حساسيت‌‏های ايجاد شده در خصوص اصلاح طلبان‌‏گفت: در عين‌‏حال ما بارها گفته‌ايم در مجموعه نظام مشغول فعاليت هستيم و قانون اساسی و رهبری را قبول داريم و خيانت به انقلاب و خون شهيدان می‌دانيم که تصور شود اپوزيسيون نظام هستيم و بنده اينطور نبوده و نخواهم بود.
خاتمی تصريح کرد: مطمئنا مسائل امروز با مسائل آن روز متفاوت شده است و بايد ببنيم چه کار کنيم که هويت ما تحريف نشود و يا مردم و تاريخ نپندارند که ما دچار استحاله شده‌‏ايم و در عين حال کسانی که در حاکميت هستند و همچنين بخش‌‏های جامعه که به هر حال نظر و سليقه‌ای ديگر دارند در عين حال صادق و خيرخواهند؛از آمدن اين تفکر احساس خطر نکنند و در ضمن در انتخاب شعارها و حرف‌‏ها به نيازهای واقعی مردم و قشرهای مختلف مردم و احترام بگذاريم در عين حال که اهل فکر و روشنفکری و نخبگان هم بايد قانع شوند و در همه حال مسائل عينی امروز را مورد توجه قرار دهيم.
وی تاکيد کرد: ما همچنان خواستار آزادی در چارچوب قانون و هنجارهای جامعه هستيم و اصلا به خاطر امنيت‌‏ می‌‏گوييم بايد به مردم آزادی داد، نه آنکه‌‏ آزادی در مقابل امنيت است، زيرا پايه امنيت رضايت مردم است، تا آنها احساس آزادی و حرمت در جامعه داشته باشند آن زمان است که رابطه بين نظام و مردم تقويت می‌شود در عين حال مسائل عينی به خصوص برای توده مردم و بالاخص کسانی که امکانات کمتری برای زندگی دارند بسيار مهم است و نبايد از نظر دور داشته شود.
رئيس جمهور سابق کشورمان خاطر نشان کرد: برای جبران کمبود درآمدهای ارزی بايد سرمايه خارجی را جذب کرد؛ بنابر‌‏اين سياست خارجی فعال را می‌طلبد و اگر اينچنين شد، ذيل سرمايه تکنولوژی هم وارد ايران می‌شود وما شاهد کاهش فشارها و محروميت‌‏های بين‌المللی هم خواهيم بود، البته بايد اين اطمينان را داد که اين امور به معنای گذشت از اصول و منافع ملی نيست.
در ابتدای اين ديدار اعضای شورای هماهنگی جبهه اصلاحات، ضمن استقبال از اعلام رسمی کانديداتوری سيد محمد خاتمی در دهمين دوره انتخابات رياست جمهوری، به طرح ديدگاه‌‏ها و نظرات خود پيرامون تشکيل سازمان رای، نظارت بر سلامت انتخابات، نقد وضعيت موجود‌‏کشور، برنامه سفرهای استانی و ساماندهی و هماهنگی بين ستاد انتخابات و جبهه اصلاحات در سراسر کشور و عدم سهم خواهی احزاب تاکيد کردند.





















Copyright: gooya.com 2016