دوشنبه 5 اسفند 1387   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

کرباسچی رياست ستاد انتخاباتی کروبی را پذيرفت، آفتاب

* پس از انتخاب اعضای ستاد خاتمی و کروبی، برخی گزارش‌ها نيزاز انتخاب اعضای ستاد انتخاباتی ميرحسين موسوی حکايت می‌کند
* به نظر می‌رسد که اعضای حزب کارگزاران سازندگی خارج از عنوان حزبی خود و به صورت شخصی به فعاليت‌های انتخاباتی در ماه‌های آينده بپردازند.



آفتاب- گروه سياسی: درحاليکه مسئولان کميته‌های مختلف ستاد انتخاباتی سيد محمد خاتمی در روزهای گذشته معرفی شده‌اند، برخی اخبار از معرفی مسئولان ستاد انتخاباتی مهدی کروبی و ميرحسين موسوی در روزهای آينده حکايت می‌کند.

روز گذشته ابوالفضل شکوری عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی اعلام کرد که اين حزب و ستاد انتخاباتی مهدی کروبی «برنامه‌های ستادی خود را در سراسر کشور با اهتمام جدی آغاز کرده و ادامه می‌دهند».



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


او همچنين با اشاره به تشکيل يک «شورای مشاوران» برای فعاليت‌های انتخاباتی مهدی کروبی اعلام کرد که اين شورا متشکل از پانزده شخصيت‌ سياسی است و مسئوليت آن نيز با محسن رهامی می‌باشد. بنا بر اين گزارش، غلامحسين کرباسچی، عباس عبدی، جميله کديور و مسعود سلطانی‌فر از جمله اعضای اين شورای پانزده نفره به‌حساب می‌آيند.

اما در همين حال يک عضو شورای مرکزی حزب اعتمادملی نيز در گفتگويی با خبرنگار آفتاب اعلام کرد که پس از گفتگوها و رايزنی‌های طولانی، انتخاب غلامحسين کرباسچی به رياست ستاد انتخاباتی مهدی کروبی قطعی شده و اين خبر پس از تعطيلات هفته جاری، در آغاز هفته آينده طی مراسمی اعلام خواهد شد.

اين عضو حزب اعتماد ملی همچنين با اشاره به سخنان صريح کرباسچی در حمايت از مهدی کروبی در نشست هفته گذشته جوانان حزب اعتماد ملی، به خبرنگار آفتاب گفت: «حضور آقای کرباسچی در نشست جوانان حزب، و سخنان صريحی که در آن جمع مطرح کردند، به مفهوم پايان ترديدهای ايشان برای پذيرفتن رياست ستاد انتخاباتی آقای کروبی بود و نهايتاً در پی جلسات متناوبی که در اين هفته ايشان با آقای کروبی و اعضای ستاد انتخاباتی و شورای مشاوران ستاد داشتند، تصميم خود را در برابر درخواست‌های مجموعه حزب و مشاوران برای عهده‌داری رياست ستاد انتخاباتی آقای کروبی گرفتند و پاسخی مثبت به اين درخواست‌ها دادند».

عهده‌داری سمت رياست ستاد انتخابات مهدی کروبی توسط دبيرکل حزب کارگزاران درحالی مطرح است که پيش‌تر عطاءالله مهاجرانی عضو ديگر حزب کارگزاران نيز در اظهارنظری به حمايت از کانديداتوری مهدی کروبی در انتخابات رياست جمهوری آينده پرداخته بود.

با اين حال اين حمايت‌ها به مفهوم قرارگرفتن نام حزب کارگزاران در فهرست گروههای حامی نامزدی مهدی کروبی نيست. چرا که به رغم اين حمايت‌ها، برخی ديگر از اعضای شورای مرکزی حزب کارگزاران همچون محمد عطريانفر، حسين مرعشی و هدايت‌الله آقايی نيز در اظهارنظرهای متفاوتی به حمايت از کانديداتوری سيد محمد خاتمی در انتخابات پرداخته‌اند و تعداد حاميان خاتمی در شورای مرکزی اين حزب حتی بيشتر از تعداد حاميان مهدی کروبی به نظر می‌رسد. در همين حال محمد عطريانفر نيز در روزهای گذشته به رياست کميته تبليغات ستاد انتخاباتی محمد خاتمی منصوب شده است.

در همين حال آنچنان‌که از اظهارنظرهای برخی از اعضای حزب کارگزاران برمی‌آيد، آنها پذيرش رياست ستاد انتخاباتی مهدی کروبی از سوی غلامحسين کرباسچی را خارج از توافقات درون حزبی خود و نافی جمع‌گرايی در اين حزب می‌دانند؛ اين درحاليست که عهده‌داری اين سمت از سوی غلامحسين کرباسچی نيز پس از آن صورت گرفته است که ديگر اعضای حزب برخلاف توافق در شورای مرکزی، در ستاد انتخاباتی کانديداهای ديگر حضور پيدا کرده‌اند.

بدين ترتيب به نظر می‌رسد که اعضای حزب کارگزاران سازندگی خارج از عنوان حزبی خود و به صورت شخصی به فعاليت‌های انتخاباتی در ماه‌های آينده بپردازند.

***

از سوی ديگر اما مطابق برخی گزارش‌ها گزينه‌های اوليه ستاد انتخاباتی ميرحسين موسوی نيز مشخص شده‌اند که اين خبر از جدی تر شدن تصميم مهندس موسوی برای کانديداتوری در انتخابات حکايت می‌کند.

در همين راستا ميرحسين موسوی در روزهای آينده دو ديدار جداگانه با سيدحسن خمينی و سيدمحمد خاتمی خواهد داشت. او همچنين برای ديدار و گفتگو با مراجع تقليد در روزهای گذشته سفری به قم داشت و شنبه شب نيز با برخی از اعضای مجمع محققين و مدرسين حوزه‌ علميه‌ قم ديدار و گفتگو کرد.

مهندس موسوی همچنين در روزهای اخير نيز طی يک سخنرانی برخلاف گذشته به اظهارنظر صريح در خصوص مسائل جاری سياسی و انتقاد از شرايط حاکم بر کشور و نقد مديريت اجرايی محمود احمدی‌نژاد پرداخت؛ که همگی اين اخبار از جدی‌ترشدن عزم او برای حضور در عرصه رقابت‌های انتخاباتی حکايت می‌کند.

در حاليکه پيش‌تر نيز يک سايت خبری نزديک به ميرحسين موسوی از رياست قربان بهزاديان بر ستاد انتخاباتی مهندس موسوی و همچنين حضور ابوالفضل فاتح و عرب مازار در اين ستاد خبر داده بود، اکنون نيز برخی گزارش‌ها از حضور چهره‌های ديگری همچون غلامرضا آقازاده، محمدرضا بهشتی، عليرضا بهشتی، محمدرضا تاجيک، مسيح مهاجری، علی‌محمد حاضری و علی منتظری در ستاد انتخاباتی ميرحسين موسوی حکايت می‌کنند.

***

در حاليکه ميرحسين موسوی به تازگی سفری به قم داشته است، در روزهای آينده مهدی کروبی نيز سفرهای انتخاباتی خود را ادامه خواهد داد و سفرهای انتخاباتی محمد خاتمی نيز آغاز خواهد شد.

در اين راستا، يک عضو حزب اعتماد ملی گفته است که سه سفر استانی مهدی کروبی برنامه‌ريزی شده و اين سفرها از هفته آينده آغاز خواهد شد. مطابق اين خبر، مهدی کروبی در اولين سفر به استان گلستان خواهد رفت و سفر دوم او در تاريخ ۱۴ اسفند به استان همدان و همچنين سفر سوم وی در ۱۸ اسفند به استان آذربايجان غربی خواهد بود.

درهمين حال يک عضو ستاد انتخاباتی محمد خاتمی نيز از آغاز سفرهای انتخاباتی خاتمی از سه‌شنبه اين هفته خبر داده و گفته است که استانهای فارس، بوشهر و کهگيلويه و بويراحمد در اولويت سفرهای انتخاباتی و تبليغاتی محمد خاتمی قرار دارد.

بدين ترتيب به نظر می‌رسد که اصلاح‌طلبان حداقل تا هفته‌های آخر منتهی به انتخابات قصد ندارند تا به اجماع و معرفی يک کانديدای واحد بپردازند و آنچنانکه محمد خاتمی و مهدی کروبی نيز در اظهارنظرهای جداگانه‌ای اعلام کرده‌اند، حضور هيچ يک از آنها نافی حضور ديگری نيست.

در همين راستا، مهدی کروبی در ديداری با اعضای فراکسيون خط امام مجلس نيز اعلام کرده است که «اگر نگرانی از تفرقه آرا و پراکندگی آن به دليل کانديدای متعدد داريد، بايد بگويم نتايج نظرسنجی‌های واقعی درماه آخر، قبل از برگزاری انتخابات و نيز ميزان استقبال مردم از کانديداها در سفرهای استانی، می تواند اوضاع و احوال هريک از کانديداها و ميزان مقبوليت آنها بين مردم را نشان دهد و بر اين اساس سايرين می‌توانند تصميم نهايی را بگيرند».

بنابراين به نظر می‌رسد که اصلاح‌طلبان از فرصت کافی برای اجماع در هفته‌های منتهی به انتخابات برخوردار خواهند بود و در صورت ضرورت، به توافق با يکديگر در زمان مشخص خواهند رسيد. آنچنانکه در همين راستا برخی از فعالان اصلاح‌طلب معتقدند، حضور ميرحسين موسوی در انتخابات می‌تواند زمينه اجماع در اين جبهه را فراهم سازد و با تغيير بسياری از معادلات در اين جبهه، به برخی اختلافات جاری پايان دهد؛ چراکه محمد خاتمی پيشتر گفته است درصورت کانديداتوری مهندس موسوی، از صحنه انتخابات کنار خواهد رفت و دراين‌صورت احتمال کناره گيری مهدی کروبی از عرصه رقابت‌ها نيز محتمل خواهد بود؛ همچنانکه تاکنون نيز حزب اعتماد ملی و روزنامه متعلق به مهدی کروبی مواجهه مثبتی در برابر ميرحسين موسوی و بحث کانديداتوری او در انتخابات داشته‌اند و برخی منابع خبری نيز از ديدار مهدی کروبی و ميرحسين موسوی در روزهای آينده خبر می‌دهند.

فرصت، هنوز باقی است؛ چه‌آنکه هفته‌هايی پيش‌تر بود که عليرضا بهشتی از نزديکان ميرحسين موسوی گفت: «تعجيل نبايد کرد»!





















Copyright: gooya.com 2016