جمعه 9 اسفند 1387   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

اختلاف اصول‌گرايان بر سر احمدی‌نژاد، دويچه وله

روز پنج‌شنبه هشتم اسفند ماه جلسه فراگير اصول‌گرايان برای تعيين نامزد مورد حمايت اين گروه تشکيل شد. اخبار منتشر شده در رسانه‌های وابسته به اين گروه نشان از بروز اختلاف‌بر سر کانديداتوری احمدی‌نژاد دارد.

حدود دو هفته پيش جلسه مشترک شورای مرکزی جبهه پيروان خط امام و رهبری با حضور محمود احمدی‌نژاد برگزار شد. به گفته غفوری‌فرد، عضو شورای مرکزی جامعه مهندسين، اين جلسه به کشمکش بين احمدی‌نژاد و حاضران بدل شد به طوری که احمدی‌نژاد اين جلسه را به حالت قهر ترک کرد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


غفوری فرد که در جلسه ماهانه جامعه اسلامی مهندسين سخن می‌گفت، گفته است: «در آن جلسه اصول‌گرايان حاضر، احمدی‌نژاد را به بی‌ثباتی مديريتی، محدود کردن انتخاب وزرا و مقامات بلندپايه دولت به دوستان سابقش در استانداری اردبيل، شهرداری تهران و دانشگاه علم و صنعت، آسيب رساندن به جايگاه مجلس اصول‌گرا و ناديده گرفتن قانون متهم کردند».

به گزارش ايسنا، احمدی‌نژاد هيچيک از انتقادات را نپذيرفته و در مقابل، مجلس را به کارشکنی در کار دولت متهم کرده‌است.

پروژه عبور از احمدی نژاد

«شورای راهبردی ائتلاف حزب‌الله» نيز از چندی پيش پروژه عبور از احمدی‌نژاد را مطرح کرده‌بود. اين شورا که اعضای اصلی آن را کسانی چون آيت‌الله محمدباقر خرازی، حسين کنعانی‌‌مقدم و هادی غفاری تشکيل می‌د‌هند در بهمن ماه امسال طرح دولت ائتلافی را ارا‌ئه داد و تاکيد کرد که اصول‌گرايی و اصلاح‌طلبی بدون واقع‌گرايی نمی‌‌تواند مسائل و مشکلات مردم را حل کند. اين شورا تا کنون از افرادی چون محمد باقر قاليباف، محسن رضايی، حسن روحانی، محمد هاشمی، عزت‌الله ضرغامی، مهدی کروبی، و عبدالله جاسبی دعوت کرده تا برنامه‌های خود را برای اداره کشور ارائه دهند.

کنعانی مقدم دبير سياسی ائتلاف حزب‌الله در گفت و گو با پايگاه خبری «جمهوريت» در هفته جاری، دولت نهم را ناکارآمد خواند و گفت بسياری از نيروهای اصول‌گرا به اين نتيجه رسيده‌اند که دولت علاقه‌مند است تا همه امور را به تنهايی انجام دهد و ساير اصول‌گرايان را در مسائل کشور دخالت نمی‌دهد. وی همچنين گفته است که دولت احمدی‌نژاد از روحانيت بی‌بهره بوده و مراجع و علما را به حاشيه رانده است.

امير محبيان عضو شورای سردبيری روزنامه رسالت نيز در يادداشتی که هفته جاری منتشر شد موارد انتقادی اصول‌گرايان نسبت به احمدی‌نژاد را برشمرده است. از جمله انتقادات اصول‌گرايان به دولت نهم از ديد محبيان تعويض سريع وزرا، بحث بر سر کارشناسی بودن طرح‌ها و لوايح دولت، سرعت بالای دولت در اقدامات سياسی و اقتصادی که کم دقتی را به همراه دارد و نيز پوشش ندادن تمامی نيروهای صادق اصول‌گراست.

احمدی‌نژاد اصول‌گرا نيست

مصطفی فقيهی مدير مسئول خبرگزاری انتخاب يکی ديگر از اصول‌گرايانی است که معتقد است احمدی‌نژاد معيارهای اوليه اصول‌گرايی را رعايت نکرده است. او در گفت و گو با راديو دويچه وله می‌گويد: «در واقع مواضع آقای احمدی نژاد چندان که بايد اصول‌گرايانه نيست. در حال حاضر يک سری شخصيت‌هايی هستند مثل جناب آقای مهندس موسوی که با اينکه از سوی جمعی از اصلاح‌طلبان يک اصلاح‌طلب خوانده می‌شوند اما بيشتر تفکرات اصول‌گرايانه دارد. بنابراين تصور می‌کنم که بعيد نيست که آقای احمدی نژاد مثل دوره گذشته خودشان را به طور مستقل نامزد کنند چون احزاب، خيلی از ايشان حمايت نمی‌کنند، ضمن اينکه مردم هم حمايت چندانی از ايشان نخواهند کرد».

فقيهی می‌گويد تنها بخش افراطی جريان اصول‌گرا مثل روزنامه کيهان و گروه رايحه خوش خدمت، طرفدار احمدی‌نژاد هستند. وی معتقد است اگر مير حسين موسوی کانديد شود نه تنها گروه عمده‌ای از اصول‌گرايان، که بخش بزرگی از اصلاح‌طلبان نيز از وی حمايت خواهند کرد.

فقيهی در مورد مصداق‌های عدول احمدی‌نژاد از مواضع اصول‌گرايی چنين می‌گويد: «رويکرد خاص ايشان در مباحث سياست خارجی و اتخاذ يک سری مواضعی که خارج از مواضع اصول‌گرايانه هست و يک نوع افراطی‌گری محض محسوب می‌شود، نوعی از مواضع غير اصول‌گرايانه ايشان است و اصولا رفتار سياسی ايشان و نوع برخوردشان با مردم و کلا روش‌شان در خيلی از مسائلی که با آنها برخورد داشتند، اصول‌گرايانه نيست».

هنوز خبری از جلسه روز پنج‌شنبه اصول‌گرايان برای تعيين کانديدا منتشر نشده است. اما برخی از تحليلگران معتقدند که حتی اگر اصول‌گرايان، احمدی‌نژاد را به عنوان نامزد رياست جمهوری اين جبهه اعلام نکنند همان اتفاقی می‌افتد که چهار سال پيش افتاد. مصطفی فقيهی مدير مسئول پايگاه خبری انتخاب در مورد رفتار چهار سال پيش احمدی نژاد چنين می‌گويد: « من يادم ميآيد که ايشان در همان ايام انتخابات، شورای هماهنگی اصول‌گرايان را تهديد کردند که اگر من را انتخاب نکنيد خودم شخصا وارد می‌شوم. اين آدم نشان می‌دهد که چندان اعتقادی به حزب چه در دايره اصول‌گرايی باشد چه نباشد، ندارد. بنابراين نمی‌شود گفت که ايشان اعتقاد خاصی به نوع اصول‌گرايی‌ای که مد نظر اين جبهه هست داشته باشد».

ميترا شجاعی





















Copyright: gooya.com 2016