شنبه 29 فروردین 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

ميرحسين موسوی: دولت می‌تواند ترکيب متنوعی از گرايشات گوناگون باشد، اغراق‌ها و دخالت‌ها در شادی مردم مشکل ايجاد می‌کند، ايسنا

ميرحسين موسوی در ديدار با جمعی از کشاورزان و نمايندگان و کارشناسان تشکل‌های کشاورزی بر لزوم تغيير نوع نگاه به کشاورزی و روستاها در کشور و در نظر گرفتن نگاهی همراه با عزم ملی برای حل مشکلات روستاها و کشاورزان تاکيد کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجويان ايران(ايسنا) ميرحسين موسوی در بخشی از سخنانش حاصل حضور بيشتر مردم در انتخابات را اطمينان از امانت‌داری در آرا دانست و تاکيد کرد: اگر مردم حضور نيرومندی در انتخابات داشته باشند، قطعا نگرانی در اين زمينه بسيار کمتر است.

وی در پاسخ به سوالی درباره رابطه‌اش با نسل جوان با بيان اين‌که " سعی می‌کنم به قشر جوان نزديک‌تر شوم" در عين حال افزود: ارتباطم با جوان‌ها بد هم نبوده است. درطول ۲۰ سال گذشته بيشتر در فضای فرهنگی بوده‌ام و پايه‌گذار فرهنگستان هنر هم خودم هستم. تقريبا با جامعه بيش از يک ميليون نفری هنرمندان و اهل فرهنگ ارتباط دارم که ارتباط اين قشر با نسل جوان بسيار نزديک است؛ بنابراين می‌توانم ادعا کنم که احتمالا فهمی که از مشکلات جوان‌ها دارم خوب باشد و بايد از اين ظرفيت هم برای ارتباط با جوان‌ها استفاده کنم. درحال حاضر در حال گسترش ارتباطم با جوان‌ها هستم و اقبالی که در ستاد به جوان‌ها می‌شود روز به روز درحال افزايش است.

وی با اشاره به سياست «هر شهروند يک ستاد» در ستاد انتخاباتی‌اش گفت:اين سياست موجب شد که شايد نزديک به ۷۰۰ وبلاگ که توسط جوان‌ها اداره می‌شود به صورت خودجوش عمل ‌در چارچوب انتخابات فعاليت ‌کنند؛ چراکه ما نه روزنامه داريم و نه صداوسيما، برای همين بايد به اين سرمايه‌ها و کسانی که دل‌شان می‌سوزد متکی شويم.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


موسوی گفت: درسطح ملی همه احساس می‌کنند که بهتر است وضع تغيير کند و يک دگرگونی ايجاد شود. همين پيام اگر به کشاورزان نيز رسانده شود و وضع خود را در شرايط فعلی ببينند، متوجه می‌شوند که اگر وضع بهتر بود به کدام سمت می‌رفتند و به طور طبيعی اين احساس در آن‌ها به وجود می‌آيد که بايد تحولی رخ دهد و خودشان هم بايد کمک کنند.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر انتقاد نسبت به ديدگاه‌های پيشين خود اظهار کرد: اخيرا صحبتی با فعالان اقتصادی داشتم. در آن‌جا در همين رابطه يک گزاره را مطرح کردم و گفتم جنگ خاتمه پيدا کرده و اقتصاد جنگی هم خاتمه پيدا کرده است. زمانی شرايط جنگی داشتيم که اقتصاد ويژه‌ خود را می‌طلبيد و من از آن به طور قوی دفاع می‌کنم و گاهی حتی حس می‌کنم که ممکن است کوتاهی هم کرده باشم. اگر ضوابطی که در آن زمان به کار گرفته شد، نمی‌بود؛ ترديد ندارم که يقينا درجنگ شکست می‌خورديم. اين اولين بار است که اين حرف را مطرح می‌کنم، معتقدم اگر اقتصاد کشور در آن زمان به آن ترتيب اداره نمی‌شد، قطعا مشکلات اساسی ‌داشتيم.

نخست‌وزير دوران دفاع مقدس يادآور شد: زمان جنگ بدون اين‌که نهادی مدنی را تعطيل کنيم يا انتخاباتی را به تعويق بيندازيم و يا اين‌که جو را پليسی کنيم،‌ به اقتضائات منضبطی عمل کرديم و درچارچوب آن برخی پروژه‌های خوب را با همياری مردم اجرا کرديم.

به گزارش خبرنگار ايسنا، وی بخشی ديگر ازسخنان خود تصريح کرد: نبايد تابع سياستی باشيم که طی آن تنها رضايت آنی مردم را جلب کنيم و به مسائل درازمدت کشور نينديشيم.

وی با انتقاد از برخی سياست‌ها در بخش کشاورزی، به موضوع چای اشاره کرد و گفت: امروز می‌بينيم ريشه آن‌چه بيش از صد سال پيش به کشور وارد شده بود، به دليل سياست‌های نادرست کشاورزی درحال کنده شدن است.

موسوی به مشکلات صنعت نيشکر در خوزستان نيز اشاره کرد و ادامه داد: ازطرفی واردات بی‌رويه شکر را شاهد هستيم و از سوی ديگر در نتيجه اين واردات مزارع عظيم شکر درحال از بين رفتن است و در حالی که ۶۰۰ هزار تن نياز به واردات شکر در کشور داريم متاسفانه در يک سال دو و نيم ميليون تن شکر وارد شده است.

نخست وزير دوران دفاع مقدس در ادامه با اشاره به سهم بخش کشاورزی کشور در دوران جنگ تحميلی گفت: نمی‌خواهم بگويم که سهم بخش کشاورزی الان هم بايد همان باشد، ولی سهم اين بخش در آن زمان نشان‌دهنده جايگاه بخش کشاورزی در کشور بود و يکی از دلايل ايستادگی ما در دفاع مقدس نيز همين روند بود و می‌ديديم که کشاورزان هم بچه‌های خود را به جبهه می‌فرستادند و بعد هم گوسفند و محصولات کشاورزی خود را.

وی در ادامه با بيان اين‌که " حدود ۲۳ ميليون نفر در کشور در روستاها زندگی می‌کنند و يا در بخش کشاورزی فعاليت دارند" بر لزوم توجه به مشکلات اين قشر گسترده در کشور و حضور آن‌ها در بازارهای ملی تاکيد کرد و در توضيح سخنان خود افزود: نگاه در اين زمينه از دو زاويه بايد اصلاح شود؛ اول از جنبه اهميت اقتصادی و امنيتی اين بخش است که قابل صرفه‌نظر کردن نيست. مساله دوم هم نگاه به جنبه‌ انسانی است که در اين راستا بايد کار کنيم، اگر در دوران جنگ علی‌رغم کمبودها قدم‌های کوچکی می‌شد برداشت، در شرايط فراوانی قطعا بهتر می‌توان کار انجام داد.

وی در ادامه با بيان اين‌که " شايد مساله رای برای ما بسيار مهم باشد، ولی نه به قيمت خاک سياه کشاندن برنج‌کاران شمال کشور" گفت:خوب عمل نکرده‌ايم و قيمت‌ها بالا و پايين رفته، ولی چوب آن را برنج‌کاران نبايد بخورند. اين مساله عدم تعادل‌هايی ايجاد می‌کند و در نتيجه نيز وقتی به شرايط فعلی می‌رسيم با عجله شب انتخابات برای اين‌که مشکلی ايجاد نشود سيل واردات را دنبال می‌کنيم که به قيمت مشکلات بيشتر برای کشاورزان تمام می‌شود. درمورد مسائل صنعتی هم مخالف واردات بی‌رويه‌ محصولات هستم؛ چراکه اين مساله هم صنعت و هم کشاورزی ما را زمين‌گير می‌کند و هم روستاهای ما را تهی خواهد کرد.

اين عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام در ادامه درباره‌ نقش شوراهای روستايی در توسعه‌ روستاهای کشور، اين شوراها را نهادهايی دانست که به رشد و شکوفايی سياسی روستاييان کمک می‌کنند و در زمينه توسعه‌ عمرانی هم می‌توانند نقش مهمی داشته باشند.

وی در ادامه درباره موضوع تامين اجتماعی کشاورزان، اين مساله را مهم و پيگيری آن را وظيفه‌ همه دولت‌ها دانست و گفت: اگر دولت‌ها بخواهند صادقانه برخورد کنند بايد حتما اين مساله را اجرا کنند و با اين مشکلات و فاصله‌ طبقاتی که در کشور داريم چاره‌ای جز اين هم نيست.

موسوی سپس به پرسشی درباره وجود فضای غمگين در جامعه چنين پاسخ داد: فضای جامعه وقتی به حال خودش گذاشته شود، شاد و پر از دوستی است. مردم اختلاف سليقه‌ها را تحمل می کنند و شبيه يک خانواده بزرگ با هم کنار می‌آيند و همديگر را متعادل می‌کنند و درسطح ملی هم چنين چيزی می‌تواند شکل بگيرد. مشکل از اين‌جا شروع می‌شود که دولت يا دستگاهی صف‌کشی می‌کند و عده‌ای را خودی و ديگران را غيرخودی می‌داند. در کنار اين روحيه تجسس در احوال شخصی مردم و خانواده‌ها نيز به کشور لطمه می‌زند و با ارزش‌های انقلاب اسلامی و اعتقادات دينی ما به هيچ وجه سازگار نيست.

وی خاطرنشان کرد: در فرهنگستان هنر آماری داريم مبنی بر اين‌که ۳۰۰ ميليون سی دی در کشوراکثرا به صورت زيرزمينی تکثير می‌شود که نشان می‌دهد مردم دل‌شان می‌خواهد تفريح داشته باشند. وقتی سياست درستی در زمينه‌ خلاقيت و ايجاد فضای باز نداشته باشيم به سمت چنين وضعی پيش می‌رويم که نمی‌توانيم آن را مديريت کنيم که به نفع مصالح جامعه هم نيست.

وی ادامه داد: معتقدم می‌توان فضای شادتر و بهتری داشت، مشکل در عزاداری‌ها نيست؛ بالاخره مردم مذهبی هستند و عزاداری می‌کنند، ولی اغراق‌ها و برخی دخالت‌هاست که مشکل ايجاد می‌کند. مردم حتی در روز عاشورا هم دلخوشی‌هايی نظير احسان‌کردن و به حال هم رسيدن‌ دارند که فضای زنده‌ای را ايجاد می‌کند. اين نشان می‌دهد مردم می‌توانند‌ شادی عميق درونی خود را با عزاداری‌های خود پيوند بدهند و مشکلی در اين زمينه ندارند.

موسوی در پاسخ به سوالی درباره‌ انتساب اهل سنت در کابينه‌ گفت: به مساله قوميت‌ها به عنوان يک فرصت نگاه می‌کنم و موضوع انتخاب فردی از اهل سنت در کابينه را فرع بر اين مساله می‌دانم.

وی خاطرنشان کرد: ما کشوری با قوميت‌های گوناگون هستيم و اگر کمی فراتر از اين برويم و خود را متعلق به تمدن بزرگتری بدانيم که جغرافيای سياسی‌مان ناشی از آن است، خواهيم ديد که اين قوميت‌ها پيوسته به يک حوزه‌ تمدنی وسيع‌تری است. اعتقاد دارم که رشد و شکوفايی آينده کشور در گروی ارتباط‌ با ريشه‌های خودمان در سراسر کشور است که زمانی تشکيل يک تمدن بزرگ را داده است و بدون آن نه در جهان و نه درمنطقه دست پری برای چانه‌زنی نخواهيم داشت. درچنين نگاهی قوميت‌ها نقش عظيمی برای ارتباط ما با دنيای پيرامون ايفا می‌کنند.

وی با اشاره به مساله‌ زبان‌های مختلف اظهار کرد: در رابطه با مساله‌ زبان گاهی ممکن است نگاه بسته‌ای به اين قضيه داشته باشيم و هرچه مغاير با سليقه شخصی خودمان است را تهديد ببينيم . نگاه ديگر اين است که ما کمی عميق‌تر نگاه کنيم تا متوجه باشيم که با مساله‌ زبان به عنوان يک پديده‌ زنده که ريشه تاريخی دارد بايد برخورد کنيم و نمی‌توانيم با آن آمرانه روبرو شويم و زبانی را جايگزين زبان ديگر کنيم. هر زبانی ظرفيت‌هايی دارد که جزو سرمايه‌های ملی ما محسوب می‌شود و متعلق به همه‌ ايران است و نمی‌توانيم اين مساله را به موزه‌ها بفرستيم.

نخست‌وزير دوران دفاع مقدس با اشاره به حق حضور نماينده اقليت‌ها در مجلس گفت: نظام ما حق اقليت‌ها را رعايت می‌کند و حتی رعايت حق آن‌ها را تابع رای اکثريت نمی‌کند. اگر ما می‌گفتيم که مساله‌ صرفا تعيين‌کننده در انتخابات اکثريت خواهد بود ديگر نماينده‌ زرتشتی ، يهودی يا مسيحی در مجلس نمی‌داشتيم. ما مشکل قانونی در اين زمينه نداريم بلکه مشکل تغيير گفتمان در سطح ملی را داريم که اگر اين مساله حل شود ديگر مشکلی در اين زمينه نخواهيم داشت.

وی در ادامه اين جلسه گفت که اعتقاد دارد بايد از هر نيروی کارآمدی فارغ از گرايش‌های سياسی استفاده شود و دولت می‌تواند ترکيب متنوعی از افراد و گرايشات گوناگون باشد.

وی با بيان اين‌که " برخی معتقدند بايد افراد خيلی هماهنگ و نرم را برای همکاری انتخاب کنند ولی من اعتقاد دارم از ميان مديرانی که درسطح کلان تجربه دارند بهترين‌ها را بايد انتخاب کنيم" ادامه داد: کار کردن جمعی ممکن است مشکل باشد، ولی آثار و برکات بسيار دارد. بايد جای اين‌که به دنبال سهم برويم و اين‌که هر گروه چقدر سهم داشته باشد، دنبال اين برويم که هرگروه چقدر نيروی کارآمد انسانی دارد.

موسوی در ادامه در بيان ديدگاه خود درباره تشکل‌ها گفت: اتحاديه‌ها،‌احزاب و تشکل‌ها را به عنوان بخشی از يک جامعه‌ مدرن و پيشرفته می‌دانم. اين تشکل‌ها که حالت خودمختار دارند نه دولتی، واسط بين افراد و خانواده‌ها با دولت هستند. از اين نهادها امروز در شکل مدرن خود تحت عنوان جامعه‌ مدنی ياد می‌شود.وقتی اين سازمان‌ها تکثير شوند و گسترش پيدا کنند در حقيقت وظايف دولت را سبک می‌کنند به شرط آن‌که نگاه مساعدی داشته باشيم و همه چيز را تهديد محسوب نکنيم. نگاهم اين است که اين تشکل‌ها نه تنها مضر نيستند، بلکه ضروری‌اند. بايد توجه کنيم که احزاب ثبات ايجاد می‌کنند و می‌توانند در سياست‌گذاری‌ها ، تشکيل دولت‌ها و پيگيری برنامه‌ها مشارکت داشته باشند.

وی با بيان اين‌که " درباره‌ سياست‌های مربوط به قيمت ارز معتقد به ارز شناور و مديريت و همچنين استقلال بانک مرکزی هستم" گفت: بانک مرکزی به عنوان اصلی‌ترين نهادی که ارزش پول ملی را حفظ می‌کند بايد نظرات کارشناسی بدهد و قبلا هم اشاره کرده‌ام که غير از بانک مرکزی ديگر بانک‌های ما هم تبديل به حياط خلوت دولت شده‌اند و دولت هر نوع دخالتی در امور بانکی می‌کند که اين‌ها به ضرر اقتصاد کشور ماست.





















Copyright: gooya.com 2016