دوشنبه 7 اردیبهشت 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

رضا صابری: رکسانا به زحمت می تواند بايستد، بی بی سی

رضا صابری، پدر رکسانا صابری، خبرنگار ايرانی آمريکايی که به اتهام جاسوسی برای آمريکا به هشت سال زندان محکوم شده، با ابراز نگرانی از وضعيت جسمانی خانم صابری گفت دخترش در اثر اعتصاب غذا به شدت ضعيف شده است.

به گفته والدين رکسانا صابری که پس از دستگيری او به ايران سفر کردند، خانم صابری از روز سه شنبه هفته گذشته (۲۱ آوريل) اعتصاب غذای خود را آغاز کرده است و تنها آب و آب قند مصرف می کند.

رضا صابری در گفتگو با رسانه های خبری از ديدار با دخترش در زندان اوين در روز يکشنبه ۲۶ آوريل، مصادف با سالروز تولد سی و دو سالگی او خبر داد و دخترش را "بسيار ضعيف" و "رنگ پريده" توصيف کرد و گفت "او به زحمت می توانست بايستد."



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


آقای صابری گفت در حين ملاقات بيست دقيقه ای تلاش کرده تا فرزندش را به توقف اعتصاب غذا متقاعد کند اما ظاهرا رکسانا صابری حاضر به درنظر گرفتن اين درخواست نشده و به گفته رضا صابری "قسم خورده تا زمان آزاد شدن از زندان به اعتصاب غذا ادامه دهد."

خبرگزاری اسوشيتدپرس از ديدار مجدد آقای صابری با دخترش در روز دوشنبه ۲۷ آوريل خبر داد اما اطلاعات تازه ای مربوط به اين ديدار منتشر نکرده است.

"موضوع ايشان ربطی به طرف خارجی ندارد"

اطلاعات تازه درباره رکسانا صابری در شرايطی منتشر شد که حسن قشقاوی، سخنگوی وزارت خارجه ايران در واکنش به درخواست های مطرح شده از سوی آمريکا، اتحاديه اروپا، و ژاپن برای آزادی اين خبرنگار، گفت "موضوع ايشان (رکسانا صابری) ربطی به طرف خارجی ندارد."

آقای قشقاوی در يک کنفرانس خبری با تاکيد بر هويت ايرانی خانم صابری عنوان کرد: "بر اساس مقررات ايران با وی عمل می‌شود و هرگونه دخالت در پروسه قضايی در رسيدگی به پرونده تبعه يک کشور خلاف هنجارهای بين‌الملی است."

سخنگوی وزارت خارجه ايران همچنين "وجه المصالحه" قرار دادن رکسانا صابری را ردکرد.

آقای قشقاوی همچنين گفت: "وکيل ايشان از جانب وی تقاضای تجديدنظر کرده که روند قضايی در اين‌باره طی می‌شود و بنابراين هرگونه دخالتی از بيرون خلاف معيارهای حقوقی است."

وکلای کانون مدافعان حقوق بشر؛ پشت درهای بسته
عبدالصمد خرمشاهی، وکيل مدافع رکسانا صابری در روز شنبه ۲۵ آوريل بطور رسمی خواستار تجديد نظر درباره حکم صادر شده عليه موکل خود شد و برخی کارشناسان معتقدند با توجه به حساسيت ايجاد شده درباره اين پرونده و مطرح شدن خواسته محمود احمدی نژاد در رسيدگی عادلانه به اين پرونده انتظار می رود روند تجديد نظر به زودی آغاز شود.

آيت الله محمود هاشمی شاهرودی، رئيس قوه قضائيه نيز در نامه ای به رئيس کل دادگستری استان تهران از وی خواسته بود در رسيدگی به درخواست تجديد نظر حکم محکوميت رکسانا صابری، ابعاد مختلف پرونده وی از جمله عناصر مادی و معنوی جرم "مورد بررسی دقيق، سريع و عادلانه" قرار گيرد.

هرچند در هفته گذشته اعلام شد گروهی از وکلای کانون مدافعان حقوق بشر دفاع از پرونده رکسانا صابری را بعهده خواهند گرفت، اما بر اساس تازه ترين اخبار نمايندگان اين گروه کماکان موفق به ديدار با خانم صابری جهت گرفتن امضاء وکالت نامه نشده اند.

نرگس محمدی سخنگوی کانون مدافعان حقوق بشر در گفتگو با سايت بخش فارسی بی بی سی گفت تا بعد از ظهر روز دوشنبه ۲۷ آوريل نمايندگان کانون هشت بار با مراجع مختلف از جمله قاضی پرونده و معاون دادگستری ديدار داشته اند اما کماکان نتوانسته اند با خانم صابری ديدار کنند.

به گزارش خبرگزاری رويترز عبدالفتاح سلطانی يکی از سه وکيلی که قرار است وکالت خانم صابری را بعهده گيرد، در روز يکشنبه ۲۶ آوريل "باوجود در اختيار داشتن مجوز دادگاه" با ممانعت مسئولان زندان اوين برای ديدار با رکسانا صابری مواجه شد.

در تيم وکلای کانون مدافعان حقوق بشر برای رکسانا صابری، علاوه بر عبدالفتاح سلطانی، شيرين عبادی و مهناز پراکن نيز حضور خواهند داشت.





















Copyright: gooya.com 2016