پنجشنبه 10 اردیبهشت 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

در سومين روز اعتصاب غذای گزارشگران بدون مرز: فشار دستگاه قضايی بر رکسانا صابری و خانواده و وکلای وی را محکوم می کنيم

گزارشگران بدون مرز اعمال فشار بر رکسانا صابری و خانواده و وکلای وی را محکوم می کند. مسئولان ايران خانواده صابری را تحت فشار گذاشته اند تا اعتصاب غذای خبرنگار را در زندان اوين تکذيب کنند. ما خواهان پايان دادن اين اعمال فشار بر خانواده هستيم. وکلای اين خبرنگار بايد بتوانند با او ملاقات و از سلامت او مطمئن شوند.

از روز سه‌شنبه ٨ ارديبهشت ٤ تن از اعضای گزارشگران بدون مرز از جمله دبير اول سازمان ژان فرانسوا ژوليار در حمايت از خواست خبرنگار زندانی رکسانا صابری اعتصاب غذا کردند. " ما در همبستگی و برای حفظ سلامت رکسانا در حرکتی سمبليک به جای او اعتصاب غذا می کنيم تا به اعتصابش پايان دهد " در روزهای آينده اعتراض در مادريد، بروکسل، لندن، و نيويورک ادامه خواهد يافت.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


در همين روز رضا صابری به دفتر حسن زارع دهنوی که با نام مستعار "حسن حداد" معروف است، احضار شد و در باره اطلاع رسانی در باره اعتصاب غذای فرزندش مورد سوال قرار گرفت. مسئولان قضايی رکسانا و خانواده وی را تحت فشار قرار داده اند تا اعتصاب را تکذيب کند.
عبدالفتاح سلطانی و شيرين عبادی که تا آنروز وکالت رکسانا صابری را بر عهده داشتند به گزارشگران بدون مرز اعلام کردند. که بارها برای ديدار با روزنامه نگار به زندان مراجعه اما مسئولان قضايی امنيتی زندان اوين مانع اين ملاقات شدند. عبدالفتاح سلطانی به گزارشگران بدون مرز گفت " در روز سه شنبه برای ديدار با رکسانا صابری و درخواست پايان دادن به اعتصاب عذا به زندان مراجعه کردم اما ماموران مانع شدند. " حسن زارع دهنوی معاون امنيتی دادستان از امضای وکالت نامه رکسانا با وکلای کانون مدافعان حقوق بشر ممانعت به عمل می آورد" شيرين عبادی وکيل مدافع حقوق بشر به گزارشگران اعلام کرد " بنا بر قوانين ايران رکسانا صابری که حال به هشت سال زندان محکوم شده است می تواند با سپردن وثيغه آزاد شود. چرا او را آزاد نمی کنند؟"
در تاريخ ١٠ ارديبهشت دادستان کل ايران قربان علی دری نجف آبادی اعلام کرد " حکم دادگاه بدوی نهايی نيست و در دادگاه تجديد نظر احتمال کاهش يا افزايش دارد. وی اضافه کرد: اين پرونده همانند ساير پرونده ها مسير قانونی خود را طی می کند و اگر تقاضای عفو نيز وجود داشته باشد بايد از مقام معظم رهبری تقاضا شود."
گزارشگران بدون مرز يادآور می‌شود
ايران هم ‌اکنون با هفت روزنامه و دو وب‌نگار زندانی، بزرگترين زندان روزنامه‌نگاران در خاورميانه است. در رده‌بندی ٢٠٠٨ گزارشگران بدون مرز ايران در رده ١٦٦ در ميان ١٧٣ کشور جهان قرار دارد.
يادآوری
رکسانا صابری ٣٢ ساله در امريکا متولد و بزرگ شده است, و از شش سال پيش در ايران به‌ تحقيق و تحصيل مشغول بود. وی با شبکه راديويی ان پی آر و بخش جهان راديو و تلويزيون بی بی سی تا ١٣٨٥ همکاری داشته است.
- ١٢ بهمن ماه ١٣٨٧ رکسانا صابر در تهران دستگير شد.
- ١٠ اسفند ماه ١٣٨٧ بازداشت رکسانا صابری از سوی شبکه راديويی ان پی آر از قول پدرش رضا صابری اعلام شد. پدر اين روزنامه‌نگار گفته بود " دخترش در پی مکالمه کوتاهی در تاريخ ٢٢ بهمن بازداشت خود را به وی اعلام کرده است."
- ١١ اسفند ١٣٨٧حسن قشقاوی سخنگوی وزارت امور خارجه اعلام کرد که فعاليت رکسانا صابری در ايران " غير قانونی" بوده است.
- ١٢ اسفند ١٣٨٧ عليرضا جمشيدی سخنگوی دستگاه قضايی ايران اعلام کرد " وی با قرار صادره از دادسرای انقلاب در بازداشت به سر می‌برد و اکنون در زندان اوين است.
- ٢٠ فروردين ١٣٨٨ حسن زارع دهنوی معاون امنيتی دادستان تهران اعلام کرد که «وی بدون مجوز خبرنگاری و تحت عنوان خبرنگار، فعاليت های جاسوسی انجام می‌داده است که مدارک در پرونده موجود است و وی نيز تمام اتهامات را پذيرفته است.»
- ٢٥ فروردين ١٣٨٨ عليرضا جمشيدی اعلام کرد که محاکمه رکسانا صابری در يکی از شعب دادگاه انقلاب آغاز و "اتهام" وی در کيفرخواست ارائه شده به دادگاه "جاسوسی به نفع اجانب" اعلام شده است.
- ٢٩ فروردين ١٣٨٨ اعلام شد که رکسانا صابری به هشت سال زندان محکوم شده است.
- ٣٠ فروردين ١٣٨٨ شيرين عبادی دفاع از رکسانا صابری را بر عهده گرفت.
- اول ارديبهشت ماه ١٣٨٨ رکسانا صابری دست به اعتصاب غذا زد
- ٥ ارديبهشت ١٣٨٨ عبدالصمد خرمشاهی لايحه اعتراضی را به دادگاه تجديد نظر ارائه کرد.





















Copyright: gooya.com 2016