یکشنبه 13 اردیبهشت 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

سوء استفاده از خبرنگاران در بازی های سياسی محکوم است، نامه روزنامه نگاران و وب نگاران ايرانی خطاب به مسوولان در خصوص پرونده رکسانا صابری

جمعی از روزنامه نگاران و وب نگاران ايرانی در ۱۳ ارديبشت ماه (سه می)، روز جهانی آزادی مطبوعات، با انتشار بيانيه ای، سوء استفاده از خبرنگاران را در بازی های سياسی محکوم کردند. آنان همچنين خواستار آزادی رکسانا صابری، خبرنگار ايرانی- آمريکايی و شفاف شدن چگونگی رسيدگی به اين پرونده در دستگاه قضايی شدند. به گزارش سايت کانون مدافعان حقوق بشر، متن بيانيه روزنامه نگاران و وب نگاران که ۱۳ ارديبهشت ۱۳۸۸ منتشر شده، به شرح زير است:



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


«ديپلماسی رکسانا» که در روزهای اخير در تحليل های برخی از سياسيون مطرح می شود، اصحاب رسانه را با اين سؤال مواجه کرده است که آيا اين بار خبرنگاران وجه المصالحه سياسيون شده اند؟ اين تحليل ها از روزی جدی تر شده است که دادگاهی در ايران «رکسانا صابری»، خبرنگار ايرانی- آمريکايی را به اتهام جاسوسی محاکمه و او را به هشت سال زندان محکوم کرد.
رکسانا صابری از بهمن سال ۱۳۸۷ و ابتدا با اين اتهام که او مشروبات الکلی داشته است، تا کنون در بازداشت به سر می برد. پس از صدور حکم بدوی دادگاه انقلاب در خصوص پرونده رکسانا صابری که با واکنش محافل مطبوعاتی، حقوق بشری و سياسی داخلی و بين المللی همراه شد، محمود احمدی‌نژاد، رييس‌جمهوری ايران در نامه‌ای به سعيد مرتضوی، دادستان تهران، ‏خواستار رعايت قسط و عدل و جميع موازين قانونی در رسيدگی به اتهامات رکسانا صابری، خبرنگار ايرانی- آمريکايی و حسين درخشان، وب نگار ايرانی شد. مقام های ارشد آمريکا نيز به اين مسأله واکنش نشان داده و حکم صادره برای صابری را ناعادلانه خواندند.
مستقل از انگيزه‌ها و علل صدور نامه‌ محمود احمدی‌نژاد به سعيد مرتضوی در هفته‌های پايانی دوران رياست‌جمهوری اش و اينکه اين نامه از چه جايگاهی به يک مقام قضايی ارسال شده است، همزمانی اين نامه با سفر احمدی نژاد به سوييس و شرکت در اجلاس دوربان و ميزبانی دادستان تهران در اجلاس دادستان‌های کشورهای اسلامی در تهران، قابل تأمل است. چرا که نگارش چنين نامه‌ای با نحوه‌ مواجهه‌ ‏پيشين و حال رييس جمهور با پرونده‌های ديگری مانند پرونده دانشجويان به خصوص دانشجويان دانشگاه اميرکبير، همخوانی ندارد.
اگر اين تحليل صحيح باشد که برخی از سياسيون ايرانی قصد دارند تا از بازداشت رکسانا صابری- که در جايگاه يک خبرنگار انجام وظيفه می کرده است- در معاملات خود با کشورهای ديگر استفاده کنند، آنگاه بايد از رييس‌جمهوری پرسيد، «آيا عدل و قسط و موازين قانونی ‏مورد توجه تان در رفتار زيرمجموعه های‌ شما، رعايت شده است؟» ‏انتظار ما از شما به عنوان رييس جمهور، تأثير بر رفتار ‏دستگاه‌های قضايی نيست؛ بلکه کمترين توقع، کنترل وزارتخانه های تحت امر تان است تا اينگونه از افراد برای مقاصد سياسی استفاده نشود.
‏از سوی ديگر سؤال ما از مسوولان قضايی به عنوان خبرنگار اين است که در صورت تأييد چنين تحليل هايی، دستگاه قضايی با کدام توجيه قانونی، شرعی، عرفی و اخلاقی، اينگونه با خبرنگاری که در بازداشت ‏به‌سر می‌برد و از حقوق دادرسی عادلانه نيز بی بهره بوده، برخورد کرده است؟
بر اين اساس ما روزنامه نگاران و وب نگاران ايرانی با ابراز تأسف و نگرانی از چگونگی روند پرونده رکسانا صابری، خواستار آزادی او و شفاف شدن چگونگی رسيدگی به اين پرونده هستيم. بنابراين از مقام های قضايی می خواهيم تا ضمن حفظ استقلال رأی خود در رسيدگی مجدد به اين پرونده و رعايت موازين دادرسی عادلانه، خبرنگاران را که در راستای وظايف کاری خود در کسب خبر فعال هستند، وارد بازی های سياسی نکرده و هر چه سريع تر ناقضان حقوق قانونی اين خبرنگار را مورد تعقيب قانونی قرار داده و محاکمه کنند. بازداشت روزنامه نگاران و ايجاد محدوديت برای آنان، به ازدياد فاصله اصحاب رسانه با مسوولان می انجامد.
۱۳/۲/۱۳۸۸

آشفته رضا
آصفی سهيل
آقايی ساسان
احمدی امويی بهمن
اسدی زيدآبادی حسن
اسدی هوشنگ
اسکندری دلير
اغرازی مجيد
افتخاری راد اميرهوشنگ
افروزمنش مهدی
افشارنيک مهدی
اکرمی علی
امامی پروين
امر آبادی مهسا
اميرحاجبی عليرضا
اميری نوشابه
ايران مهر اميد
ايمانی معصومه
آقازاده مازيار
آئينی فرزانه
باستانی حسين
باستانی مسعود
براتی پرويز
بنی يعقوب ژيلا
بهاور عماد
بهکام نگين
بهمنی آرش
بهنود مسعود
بيگدلی زهرا
بيگی زاده اميد
پاک مهر پيمان
پرهيزی احمد
پژوه فريبا
تاجيک عبدالرضا
تاجيک مهدی
توحيدی مرجان
توفيقی محمدعلی
تولايی مجيد
تهرانی رضا
تهرانی فرنوش
جعفرزاده زهرا
جمشيدی ايرج
حسن‌نيا آرش
حکمت علی
حيدری محمد
حيدری يعقوب
خجسته رحيمی رضا
خضرحيدری فهيمه
خيرابی ناهيد
دليری جواد
دهقان علی
رجايی عليرضا
رضايی عبدالعلی
رمضانی يگانه بنفشه
روح محمدجواد
روستايی فرزانه
زارع کهن نفيسه
زارعی مختار
زرآبادی شيوا
زهدی محمدرضا
زيد آبادی احمد
سالمی فرزانه
سحرخيز عيسی
سخنور حسين
سيد آبادی علی اصغر
شبانی مريم
شجاعی کاوه
شريف سولماز
شکری کاظم
شمس الواعظين ماشاءالله
شهبازی آرزو
شهرابی محمد
شهوق شايا
صالحی آرش
صفسری بيژن
صميمی کيوان
طاهری سيامک
طجوزی علی
عبدی عباس
عزيزپناه ثريا
علی نژاد مسيح
عليپور محمد حسن
عليزاده امير
غلام حسينی ماهرخ
فاتحی مهدی
فتوره چی نادر
فخرزاده مهدی
فرازی حامد
فراهانی سيما
قاسمی کرمانشاهی کاوه
قاضيان حسين
قربانپور فرشاد
قوامی اجلال
قوچانی محمد
کاظمی نازنين
کاظميان مرتضی
کبودوند تونيا
کبودوند محمدصديق
کرمانی عليرضا
کريمی رئوف
گنجی اکبر
گهستونی مجتبی
مجتهدی حسين
محمدی سليمان
محمدی نرگس
مدنی سعيد
مرجايی فريد
مظاهری ريحانه
مظفر جواد
معصومی سارا
معصومی آزاده
معظمی علی
مفيدی بدرالسادات
موميوند بيژن
مهدی‌زاده بابک
ميرابراهيمی روزبه
ميرزا مريم
ميرزايی شهاب
ميرزايی مريم
ميرزاده حميدرضا
نورانی نژاد حسين
نوروزيان مهدی
هادی فرهاد
هنری علی
يزدانی خرم مهدی
يزدان‌پناه محمدرضا
يوسفی هيوا
و کميته دفاع از رسانه های توقيف شده





















Copyright: gooya.com 2016