دوشنبه 21 اردیبهشت 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

مانده نقدی حساب ذخيره ارزی ۱۵ ميليارد دلار منفی شد، ايلنا

برداشت دولت نهم (بدون احتساب برداشت جهت تسهيلات) در ۱۰ ماهه نخست سال ۸۷ در مقايسه با برداشت دولت هشتم در آخرين سال فعاليت خود (سال ۸۳) نشان می‌دهد که ميزان برداشت ۳۱۶ درصد افزايش يافته است.


ايلنا: موجودی نقدی حساب ذخيره ارزی در پايان دی‌ماه ۸۷ منفی ۱۴.۹ ميليارد دلار بوده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


به گزارش ايلنا، جديدترين آمارهای بانک مرکزی نشان می‌دهد مانده نقدی حساب ذخيره ارزی پس از در نظر گرفتن تعهدات در پايان دی‌ماه سال گذشته به طور قابل توجی منفی شده است.
بر اساس اين گزارش، در ده ماهه ۱۳۸۷ معادل ۳۸.۲ ميليارد دلار به حساب ذخيره ارزی واريز شد و معادل ۳۴.۶ ميليارد دلار از اين حساب برداشت شد. در پايان اين دوره معادل دلاری موجودی نقدی اين حساب بدون در نظر گرفتن مانده اعتبارات اسنادی پرداخت نشده حدود ۴/۲ درصد نسبت به پايان سال ۱۳۸۶ کاهش يافت و به ۲۲.۶ ميليارد دلار رسيد.
رشد شديد برداشت‌های دولت از حساب ذخيره ارزی موجب شد تا مانده نقدی تعهدی اين حساب به طور بی‌سابقه‌ای منفی شود.
اين در حالی است که دولت نهم حساب ذخيره ارزی را با ۱۲ ميليارد دلار موجودی نقدی از دولت اصلاحات تحويل گرفته است اما به نظر می‌رسد حساب ذخيره را با تعهدات زياد و بدون مانده نقدی تحويل دولت دهم خواهد داد.
کسری شديد حساب ذخيره ارزی در شرايطی که بحران اقتصاد جهانی بر اقتصاد ايران تأثيرگذاشته است و فشارهای بين‌المللی بر اقتصاد ايران همچنان ادامه دارد، می‌تواند آثار زيان‌باری برای اقتصاد ايران به همراه داشته و ريسک تأثيرات تحرکات اقتصاد سياسی در عرصه بين‌الملل بر اقتصاد کشورمان را به شدت افزايش دهد.

برداشت ۳۴.۶ ميلياردی در ۱۰ ماه
عملکرد حساب ذخيره ارزی در ۱۰ ماهه سال ۸۷ نشان می‌دهد در اين مدت دولت (بدون احتساب برداشت جهت تسهيلات) ۳۱.۲ ميليارد دلار از حساب ذخيره برداشت کرده است که در تاريخ تشکيل اين حساب بی‌سابقه است. رشد برداشت دولت از حساب ذخيره در ۱۰ ماهه سال ۸۷ در مقايسه با ۱۲ ماهه سال ۸۶ رشد (رشدی معادل ۸.۳ ميليارد دلار) به ميزان ۳۶.۳ درصد بوده است.
در همين حال برداشت دولت نهم (بدون احتساب برداشت جهت تسهيلات) در ۱۰ ماهه نخست سال ۸۷ در مقايسه با برداشت دولت هشتم در آخرين سال فعاليت خود (سال ۸۳) نشان می‌دهد که ميزان برداشت ۳۱۶ درصد افزايش يافته است که قطعاً با احتساب ۲ ماهه پايانی سال ۸۷، اين رشد به ۳۵۰ درصد يا چهار و نيم برابر بالغ خواهد شد.

اعطای ناچيز تسهيلات
در همين حال عملکرد حساب ذخيره ارزی نشان می‌دهد دولت در ۱۰ ماهه نخست سال گذشته تنها ۳.۳ ميليارد دلار جهت اعطای تسهبلات از اين حساب برداشت کرده است که معادل ۹ درصد کل برداشت‌ها از حساب است.





















Copyright: gooya.com 2016