دوشنبه 21 اردیبهشت 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

رکسانا صابری به زودی آزاد می شود، صدور حکم حبس تعليقی برای رکسانا صابری، راديو فردا و بی بی سی

راديو فردا: "رکسانا صابری به زودی آزاد می شود"

يکی از وکلای رکسانا صابری روز دوشنبه به خبرگزاری رويترز گفت که «دادگاه تجديد نظر حکم هشت سال زندان خانم صابری را به دو سال زندان تعليقی کاهش داده است.»

به گزارش اين خبرگزاری خانم صابری روز دوشنبه آزاد می شود.

پيشتر، صالح نيکبخت، يکی از وکلای رکسانا صابری، روز دوشنبه با اشاره به اين که خانم صابری از نظر جسمی و روحی در «وضعيت خوبی» است از خوش‌بينی او به نتيجه دادگاه تجديد نظر خبر داد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


دادگاه تجديد نظر رکسانا صابری، خبرنگار ايرانی – آمريکايی، که به اتهام جاسوسی برای آمريکا به هشت سال زندان محکوم شده روز يک‌شنبه گذشته در تهران برگزار شد.

آقای نيکبخت پيشتر در گفت‌وگو با راديوفردا اشاره کرد که روز يک‌شنبه در جريان دادگاه تجديد نظر که پنج ساعت به طول انجاميده است رکسانا صابری «به نوع محاکمه خود خوش‌بين بوده» است.

عبدالصمد خرمشاهی، ديگر وکيل خانم صابری، نيز پس از پايان جلسه دادگاه در گفت‌وگو با خبرگزاری رويترز ابراز اميدواری کرده بود که «حکم جديد تفاوتی اساسی با حکم قبلی داشته باشد».

رکسانا صابری در شش سال گذشته در ايران به سر برده و برای شبکه‌های خبری از جمله بی‌بی‌سی و راديو ان‌پی‌آر گزارش تهيه می‌کرد.

مقامات ايران در ابتدا با تأييد بازداشت خانم صابری در بهمن‌ماه سال ۱۳۸۷ از ذکر اتهام اين خبرنگار آزاد خودداری کرده و تنها به اين نکته اشاره می‌کردند که او از سال ۱۳۸۵ شمسی بدون مجوز وزارت ارشاد در ايران فعاليت کرده است.

***

بی بی سی: صدور حکم حبس تعليقی برای رکسانا صابری

عبدالصمد خرمشاهی، وکيل مدافع رکسانا صابری، خبرنگار ايرانی آمريکايی که به اتهام جاسوسی برای آمريکا محکوم شده بود، از کاهش حکم موکل خود در دادگاه تجديدنظر خبرداد و خبرگزاری رويترز از آزادی اين خبرنگار خبر داده است.

اين خبرنگار در روز ۱۸ آوريل به هشت سال زندان محکوم شده بود، اما به گفته آقای خرمشاهی، دادگاه تجديد نظر حکم او را به دو سال حبس تعليقی کاهش داد و به اين ترتيب خانم صابری "به زودی آزاد خواهد شد."

آقای خرمشاهی در گفتگو با بخش فارسی بی بی سی طول مدت تعليق حکم را پنج سال عنوان کرد و گفت اين خبرنگار در اين مدت از فعاليت خبرنگاری در ايران محروم خواهد بود.

با اين حال وکيل خانم صابری گفت موکل او مانعی برای خروج از کشور نخواهد داشت.

محمد صالح نيکبخت، ديگر وکيل رکسانا صابری نيز در گفتگو با خبرگزاری ايسنا عنوان کرد که دادگاه تجديدنظر بجای استناد به ماده ۵۰۸ قانون مجازات اسلامی، به ماده ۵۰۵ اين قانون استناد کرده است.

ماده ۵۰۸ قانون مجازات اسلامی حکم همکاری با دولت های متخاصم عليه جمهوری اسلامی را تعيين می کند، اما ماده ۵۰۵ حکم فردی را بيان می کند که "با هدف برهم زدن امنيت کشور به هر وسيله اطلاعات طبقه بندی شده را باپوشش مسوولين نظام يا مامورين دولت يا به نحو ديگر جمع آوری کند چنانچه بخواهد آن را دراختيار ديگران قرار دهد و موفق به انجام آن شود."

خبر تخفيف حکم رکسانا صابری يک روز پس از برگزاری جلسه چهار ساعته دادگاه تجديد نظر اعلام شد که به گفته وکيل خانم صابری، قضات شعبه ۱۴ دادگاه تجديدنظر "وقت کافی برای دفاع به طرفين پرونده دادند."

اين پرونده باعث جلب توجه مجامع بين المللی شده بود و به ويژه کشورهای آمريکا و ژاپن خواستار آزادی اين خبرنگار ۳۲ ساله شده بودند.

آمريکا اتهام جاسوسی به اين خبرنگار که در شش سال گذشته در ايران زندگی کرده را رد کرد.

در بهمن ماه سال ۱۳۸۷ که خبر بازداشت رکسانا صابری منتشر شد اتهام او خريد مشروبات الکلی عنوان شده بود، با اين حال مقام های ايران او را به فعاليت خبرنگاری بدون در اختيار داشتن مجوز فعاليت نيز متهم کردند.

خانم صابری برای شبکه های NPR و فاکس نيوز آمريکا و همچنين بی بی سی فعاليت کرده بود.





















Copyright: gooya.com 2016