چهارشنبه 16 اردیبهشت 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

اطلاعيه گزارشگران بدون مرز در باره پايان اعتصاب غذای رکسانا صابری و برگزاری دادگاهی عادلانه برای وی

گزارشگران بدون مرز خواهان برگزاری دادگاهی عادلانه برای اعلام بی گناهی و آزادی اين خبرنگار است

گزارشگران بدون مرز خرسندی خود را از پايان اعتصاب غدای رکسانا صابری اعلام می کند. ما خواهان برگزاری دادگاهی عادلانه برای اعلام بی گناهی اين خبرنگار و آزادی او هستيم.
در روز دوشنبه ١٤ ارديبهشت، در پی ملاقات رکسانا صابری با خانواده اش و اعلام تقاضای خانواده و سازمان های مدافع آزادی بيان، رکسانا پذيرفت که به شکل سمبليک چند قاشق ماست بخورد. اما تصميم نهايی خود را بعد اعلام کند. سه شنبه شب ١٥ ارديبهشت رکسانا صابری با تماس تلفنی اعلام کرد که به اعتصاب خود پايان داده است. وی از حمايت و همبستگی جهانی تشکر کرده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


در ١٤ ارديبهشت وکلای رکسانا صابری از مقامات قضايی خواهان تبديل قرار بازداشت و آزادی وی تا برگزاری دادگاه تجديد نظر شده اند. " ما از اين خواستکه مطابق با قوانين حاکم بر اين کشور است حمايت می کنيم. جمهوری اسلامی بايد همه حقوق رکسانا صابری را رعايت کند "
از سوی ديگر عليرضا جمشيدی سخنگوی دستگاه قضايی ايران اعلام کرد " که دادگاه تجديد نظر رکسانا صابری در پشت درهای بسته و با حضور نمايندگان وزارت اطلاعات، دادستانی و کانون وکلا حضور در هفته آينده برگزار خواهد شد. "

گزارشگران بدون مرز در اين باره اعلام می کند " نمايندگان مستقل از قدرت حاکم بايد در اين دادگاه حضور يابند اگر نه اين نه يک دادگاه که مضحکه قضاوت است ما خواهان حضور شيرين عبادی وکيل برجسته ايرانی و رئيس کانون مدافعان حقوق بشر در ايران و يا نمايندگان وی در اين دادگاه هستيم."

يادآوری
رکسانا صابری ٣٢ ساله در امريکا متولد و بزرگ شده است, و از شش سال پيش در ايران به‌ تحقيق و تحصيل مشغول بود. وی با شبکه راديويی ان پی آر و بخش جهان راديو و تلويزيون بی بی سی تا ١٣٨٥ همکاری داشته است.
- ١٢ بهمن ماه ١٣٨٧ رکسانا صابر در تهران دستگير شد.
- ١٠ اسفند ماه ١٣٨٧ بازداشت رکسانا صابری از سوی شبکه راديويی ان پی آر از قول پدرش رضا صابری اعلام شد. پدر اين روزنامه‌نگار گفته بود " دخترش در پی مکالمه کوتاهی در تاريخ ٢٢ بهمن بازداشت خود را به وی اعلام کرده است."
- ١١ اسفند ١٣٨٧حسن قشقاوی سخنگوی وزارت امور خارجه اعلام کرد که فعاليت رکسانا صابری در ايران " غير قانونی" بوده است.
- ١٢ اسفند ١٣٨٧ عليرضا جمشيدی سخنگوی دستگاه قضايی ايران اعلام کرد " وی با قرار صادره از دادسرای انقلاب در بازداشت به سر می‌برد و اکنون در زندان اوين است.
- ٢٠ فروردين ١٣٨٨ حسن زارع دهنوی معاون امنيتی دادستان تهران اعلام کرد که «وی بدون مجوز خبرنگاری و تحت عنوان خبرنگار، فعاليت های جاسوسی انجام می‌داده است که مدارک در پرونده موجود است و وی نيز تمام اتهامات را پذيرفته است.»
- ٢٥ فروردين ١٣٨٨ عليرضا جمشيدی اعلام کرد که محاکمه رکسانا صابری در يکی از شعب دادگاه انقلاب آغاز و "اتهام" وی در کيفرخواست ارائه شده به دادگاه "جاسوسی به نفع اجانب" اعلام شده است.
- ٢٩ فروردين ١٣٨٨ اعلام شد که رکسانا صابری به هشت سال زندان محکوم شده است.
- ٣٠ فروردين ١٣٨٨ شيرين عبادی دفاع از رکسانا صابری را بر عهده گرفت. اما تحت فشار دستکاه قضايی خانواده صابری از تصميم خود صرف نظر کرد.
- اول ارديبهشت ماه ١٣٨٨ رکسانا صابری دست به اعتصاب غذا زد
- ٥ ارديبهشت ١٣٨٨ عبدالصمد خرمشاهی لايحه اعتراضی را به دادگاه تجديد نظر ارائه کرد.
- ٨ ارديبهشت ٤ تن از اعضای گزارشگران بدون مرز از جمله دبير اول سازمان ژان فرانسوا ژوليار در حمايت از خواست خبرنگار زندانی رکسانا صابری اعتصاب غذا کردند.
- ١٣ ارديبهشت رکسانا صابری در اعتراض به تکذيب اعتصاب غذا از نوشيدن آب خوداری کرده است و برای چند ساعتی به درمانگاه زندان اوين انتقال يافت
- ١٤ ارديبهشت پيام شيرين عبادی وکيل مدافع حقوق بشر در حمايت از رکسانا صابری و روزنامه نگاران زندانی و اعتصاب گزارشگران بدون مرز.
- ١٣ ارديبهشت ادامه اعتصاب غذای گزارشگران بدون مرز در برابر مقر سازمان ملل متحد در نيويورک
- ١٤ ارديبهشت تقاضای تبديل قرار بازداشت به وثيقه از سوی وکلا
- ١٥ ارديبهشت اعلام پايان اعتصاب غذای رکسانا صابری





















Copyright: gooya.com 2016