چهارشنبه 16 اردیبهشت 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

رکسانا صابری به اعتصاب غذای خود پايان داد، بی بی سی

رکسانا صابری، روزنامه نگار ايرانی - آمريکايی که در ايران زندانی است به اعتصاب غذای خود پايان داده است.

روز چهارشنبه، ۶ مه (۱۶ ارديبهشت)، به نقل از رضا صابری، پدر خانم صابری، گزارش شد که دختر او به اعتصاب غذای خود که از دو هفته پيش در زندان اوين آغاز کرده بود خاتمه داده است.

روز دوشنبه، سخنگوی قوه قضائيه ا يران گفت که پرونده خانم صابری به شعبه ۱۴ دادگاه تجديد نظر ارسال شده و جلسه دادگاه برای رسيدگی به اين پرونده هفته آينده برگزار می شود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


تصميم رکسانا صابری به اعتصاب غذا روز ۲۰ آوريل و در اعتراض به صدور حکم هشت سال زندان به جرم جاسوسی برای ايالات متحده آغاز شده بود اما کوتاه مدتی پس از انتشار اين خبر، يک مقام قضايی ايران اين گزارش ها را تکذيب کرد.

رضا صابری چند روز پس از انتشار خبر اعتصاب غذای رکسانا نسبت به وضعيت او ابراز نگرانی کرده و گفته بود که دخترش به شدت ضعيف شده است.

خانم صابری، که از پدری ايرانی و مادری ژاپنی در آمريکا متولد شده، در بهمن ماه سال گذشته در تهران بازداشت شد و بعدا به زندان اوين انتقال يافت.

مدتی پس از بازداشت رکسانا صابری، مقامات قضايی ايران اتهام او را فعاليت خبری برای رسانه های غربی بدون داشتن مجوز لازم اعلام کردند و گفتند که مجوز خانم صابری از يک سال قبل از اين تاريخ تمديد نشده بود.

اتهام جاسوسی به نفع ايالات متحده بعدا عليه رکسانا صابری مطرح و پرونده برای رسيدگی به يکی از شعب دادگاه انقلاب تهران ارسال شد.

روز ۱۸ ماه آوريل، گزارش شد که دادگاه انقلاب خانم صابری را در مورد اتهام جاسوسی مجرم شناخته و به هشت سال زندان محکوم کرده است.

در واکنش به اين خبر، باراک اوباما، رئيس جمهوری آمريکا، گفت که رکسانا صابری در هيچگونه فعاليت های جاسوسی به نفع آمريکا درگير نبوده است.

برخی تحليلگران هدف جمهوری اسلامی از بازداشت اين خبرنگار ايرانی تبار آمريکايی را وارد کردن فشار بر ايالات متحده عنوان کردند.

به گفته آنان، مقامات ايرانی در نظر داشته اند در قبال آزادی خانم صابری خواستار رهايی پنج شهروند ايرانی شوند که در ماه ژانويه سال گذشته توسط نيروهای آمريکايی در يک ساختمان متعلق به دولت ايران در شهر اربيل، مرکز کردستان عراق، بازداشت شدند.

مقامات ايرانی اين نظر را به شدت تکذيب کردند و موضوع محکوميت خانم صابری و بازداشت ديپلمات های ايرانی در اربيل را دو موضوع جداگانه خواندند.

قوه قضائيه ايران نيز وعده داد که به درخواست تجديد نظر رکسانا صابری به دقت رسيدگی خواهد شد.

پيشتر، محمود احمدی نژاد در اقدامی بی سابقه، با ارسال نامه ای به دادستان تهران توصيه کرده بود که در مورد رکسانا صابری، و يک وبلاگ نويس ايرانی که در بازداشت به سر می برد، حقوق متهمان نبايد ضايع شود.





















Copyright: gooya.com 2016