چهارشنبه 13 خرداد 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

وزير ارشاد: طی چهار سال اخير مخاطبان عرصه های فرهنگی افزايش يافتند، ايرنا

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در سه، چهار اخير که پای مسائل دينی و اعتقادی را به فرهنگ تاريخی مردم باز کرديم شاهد افزايش چند برابری مخاطبان عرصه های فرهنگی هنری بوديم.

به گزارش ايرنا، "محمد حسين صفار هرندی" در نشست شورای مشاوران وزرا و روسای دستگاه های اجرايی در امور ايثارگران افزود: تحقق اين موضوع در حوزه های تئاتر، موسيقی، کتاب و سينمای کشور به خوبی مشهود است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


صفارهرندی، افزايش سه برابری تماشاگران هنرهای نمايشی را از مصاديق راهيابی مضامين ارزشی و دينی به اين عرصه هنری ارزيابی کرد و گفت: در سه سال گذشته، شمار مخاطبان تئاتر کشور از دو ميليون نفر به شش ميليون نفر رسيده است و بخش عمده اين افزايش، بر دوش تئاتر دينی بوده است.
وی، افزايش کمی و کيفی توليدات هنری و مخاطبان در بخش های موسيقی، فيلم های سينمايی و ادبيات داستانی را در سه چهار سال اخير چشمگير و قابل توجه توصيف کرد و موفقيت اين عرصه ها را مرهون سالم سازی جريان فرهنگی کشور از طريق ورود مولفه های ايثار و شهادت به فضای فرهنگی گذشته برشمرد.
صفارهرندی تصريح کرد: چنانچه تربيت دينی در جامعه صورت گيرد متقدمان ايثار و شهادت در کشور، خود به خود مورد تجليل و تکريم قرار می گيرند و تجربه نشان می دهد هرگاه از اين فرهنگ، فاصله گرفته ايم وقايع تلخی در کشور به وقوع پيوسته است که واقعه ۱۸ تير۸۷ نمونه بارز آن محسوب می شود.
وی افزود: واقعه ۱۸ تير ، سمبل به صحنه آمدن دل های کدورت زده و دوراز معنويت و واقعيت های دين بود که برای ستايش از آمريکا و اسکتبار وابسته به آن بيشتر از ستودن رزمندگان، آمادگی داشتند و اين افراد، انقلاب را فاجعه و جنگ را وسيله ای برای عقب ماندگی کشور قلمداد می کردند و در نهايت به جايی رسيدند که متعرض قيام امام حسين (ع) و خواهان کنارگذاشتن قرآن شدند.
صفارهرندی، ترويج فرهنگ خالص اسلامی را رشد دهنده فرهنگ کشور و بلوغ هنر خواند و گفت: زيباترين و ماندگارترين جلوه های هنری در دوران جنگ شکل گرفته است و به عنوان نمونه، زيباترين آثار هنری استاد فرشچيان آن هايی است که در پيوند با مقوله ايثار، پديد آمده است.
وزير فرهنگ و اشاد اسلامی گفت: هرگاه از فرهنگ ايثار و شهادت، فاصله گرفته ايم وقايع تلخی در کشور به وقوع پيوسته است.
وی افزود: در گذشته کار چندانی در راستای تقويت فرهنگ دينی به انجام نرسيده بود و تنها گوشه هايی به هرآنچه از فرهنگ و هنر دوران قبل از انقلاب، انتقال يافته بود افزوده می شد.

وی خاطرنشان کرد: برای ايجاد جاذبه های لازم در عرصه های فرهنگی هنری بايد خود را از قالب های شناخته شده ومرسوم رها کنيم تا شاهد تاثيرگذاری بر مخاطب باشيم.
صفارهرندی با يادآوری تاکيدات مقام معظم رهبری در رابطه با ضرورت تحکيم پيوند مباحث فرهنگی و هنری با مبانی اعتقادی اظهار داشت: بايد مسائل فرهنگی هنری خود را با پيشينه اعتقادی که در بستر فرهنگ ايرانی شکل گرفته است پيوند بزنيم.
وی از ايران به عنوان مهد پرورش فرهنگ اسلامی ياد کرد و گفت: لطافت مردم ايران در پذيرش فرهنگ اسلامی، آنان را از برخی کشورهايی که با خشونت و فقدان عاطفه به اسلام روی آورده اند متمايز کرده است.
صفارهرندی با بيان اينکه تاريخ و فرهنگ، دو مولفه اصلی دراتصال يک ملت با گذشته و پيشينه خويش به شمار می آيد تاکيد کرد: بدون مواردی همچون وقايع تاريخی صدر اسلام، عاشورا، ليله المبيت و گذشت و بزرگواری اهل بيت پيامبر اسلام (ص)، چيزی از گذشته فرهنگی ما باقی نخواهد ماند.
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی، سوابق دينی و اعتقادی را بن مايه اصلی فرهنگ و تاريخ ايران زمين خواند و خاطرنشان کرد: يکی از مضمون های غالب در فرهنگ ايرانيان، فرهنگ عزاداری و پاسداشت نيکان و گذشتگان است که اين موضوع در بزرگداشت واقعه کربلا به اوج خود می رسد بطوريکه پس از قرن ها شاهد نمايش سمبل ها و برافراشته شدن مظاهر عزاداری سيد الشهدا امام حسين (ع) در ماه های محرم و صفر در اقصی نقاط کشور هستيم.
وی ادامه داد : مضمون غالب در تفکر شيعی، ارجاع به جريان کربلا و واقعه عاشورا است و بخش زيادی از تاثيرپذيری فرهنگ ما از مقوله ايثار و شهادت، به قيام عاشورا و وقايع پس از آن بازمی گردد چراکه نقطه اوج ايثارگری، جانبازی، صبر و استقامت و شهادت در عاشورای کربلا به وقوع پيوسته است.
وزيرفرهنگ و ارشاد اسلامی، ترويج فرهنگ ايثار و شهادت را در گرو انتقال و حفظ ارزش های اصيل فرهنگ اسلامی ايرانی دانست و گفت: مدل های شبيه سازی شده فرهنگی هنری که برگرفته از فرهنگ های خارجی است و ترويج آن در کشور از سوی برخی افراد توصيه می شود پايايی و مانايی چندانی نخواهد داشت، هرچند معتقديم استفاده از فرهنگ ديگران نيز بلامانع است اما اين مدل های اقتباسی در مقايسه با فرهنگ ريشه دار ايرانی اسلامی از کارآيی لازم برخوردار نيست.

وی به مسوولان امور ايثارگران در دستگاه ها و سازمان های مختلف توصيه کرد در تجليل از مقام ايثارگران و خانواده های شاهد به حفظ جايگاه و منزلت اين افراد توجه داشته باشند و به گونه ای عمل نکنند که اعطای برخی امتيازات به مخدوش شدن شأن آنها در جامعه بيانجامد.





















Copyright: gooya.com 2016