سه شنبه 26 خرداد 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

جلسه مشترک شورای نگهبان با نمايندگان سه نامزد معترض برگزار شد، ايسنا

کدخدايی خبر داد:
*تاييد شورا، لازمه صحت انتخابات
*بررسی اعتراض‌های سه کانديدا در جلسه عمومی شورا
*موافقت اجمالی شورا با تقاضای بازشماری برخی از صندوق‌ها

سخنگوی شورای نگهبان با اشاره به جلسه صبح امروز اين شورا با نمايندگان سه نامزد معترض به نتيجه انتخابات رياست جمهوری، اظهار کرد که در اين جلسه تقاضای بازشماری برخی از صندوق‌ها مطرح شد که ما اجمالا موافقت خود را با اين موضوع اعلام کرديم اما بايد در جلسه‌ی شورا تصويب شود.

به گزارش خبرنگار حقوقی ايسنا، دکتر عباسعلی کدخدايی در نشست خبری پس از برگزاری انتخابات ۲۲ خرداد ماه با اشاره به حضور حداکثری مردم در انتخابات دهمين دوره‌ی رياست جمهوری، يادآور شد: از جهت تعداد تخلفات انتخاباتی، کمترين ميزان تخلف برای ما گزارش شد.

سخنگوی شورای نگهبان، با تاکيد بر اين‌که نتايجی که از سوی وزارت کشور اعلام شده، نتايج اوليه است، خاطرنشان کرد: صحت انتخابات بايد به تاييد شورای نگهبان برسد. پس از روز رای‌گيری شورای نگهبان به مدت سه روز فرصت دريافت شکايت داشت که در دو روز اخير سه نفر از کانديداهای انتخابات شکايت خود را تسليم شورای نگهبان کرده و گزارشی از تخلفات را به ما ارايه کردند و ما سعی می‌کنيم آنها را بررسی و نتيجه را اعلام کنيم.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


معاون اجرايی و امور انتخابات شورای نگهبان با اشاره به دو اقدامی که از سوی اين شورا در جريان روند رسيدگی صورت گرفته، يادآور شد: نخست جايی را برای مهر نظارت در تعرفه‌ها در نظر گرفته‌ايم و همچنين بازرسان ويژه‌ای را به نقاطی از کشور اعزام کرديم و اکنون گزارشات آنها را نيز دريافت کرده‌ايم. در ۱۰ روز آينده موضوع در جلسه‌ی عمومی شورا مطرح می‌شود و نتيجه را اعلام خواهيم کرد.

خبرنگاری با اشاره به اظهارات برخی از مقامات خارجی ابراز کرد که آنها اغتشاش در کشور را ترغيب کرده و مشخص شد که خارجی‌ها در اين اغتشاشات دست داشته‌اند. آيا دادستان کل کشور نبايد افراد محرک و اصلی اين اغتشاشات را بازداشت کند. اين در صورتی است که به نظر می‌رسد دادستان به وظيفه‌ی خود عمل نکرده است؟

وی در پاسخ گفت: وظايفی که دستگاه‌های امنيتی و قضايی دارند در جای خود انجام می‌دهند. هيچکس نمی‌تواند پيروزی مردم را از آنها بگيرد. بيش از ۴۰ ميليون رای به صندوق ريخته شد و شورا مدافع تمامی اين آرا خواهد بود و اين اطمينان را می‌دهيم که هر گونه تخلفی که در روند انتخابات صورت گرفته باشد را بررسی می‌کنيم.

معاون اجرايی و امور انتخابات شورای نگهبان، در پاسخ به سوال خبرنگار ديگری مبنی بر اين‌که قبل از تاييد انتخابات از سوی شورای نگهبان آقای احمدی‌نژاد در تلويزيون حضور يافت. اقدام شورای نگهبان در اين رابطه چيست؟ که وی گفت: همانطور که بارها گفته‌ايم و بر اساس نص صريح قانون نتايجی که از سوی وزارت کشور برای شورای نگهبان ارسال می‌شود نتايج اوليه است و شورای نگهبان مدت هفت تا ۱۰ روز فرصت تاييد صحت انتخابات را دارد.

سخنگوی شورای نگهبان، در مورد جلسه‌ی صبح امروز اين شورا که قرار بود سه کانديدای معترض در آن حضور يابند و به بيان مطالب خود بپردازند، اظهار کرد: ما احساس کرديم نامزدها و طرفداران آنها نگرانی‌هايی دارند. از نامزدان دعوت کرديم تا در شورای نگهبان حضور يافته و به ارايه‌ی مسائل خود بپردازند.

وی افزود: امروز اين جلسه با حضور نمايندگان داوطلبان برگزار شد و ما روند قانونی رسيدگی به شکايات را توضيح داديم و مطالب آنها را نيز شنيديم. قرار شد مطالب در جلسه‌ی عمومی شورا مطرح شود و ما نتيجه را به آنها اعلام کنيم.

معاون اجرايی و امور انتخابات شورای نگهبان، تاکيد کرد: سعی می‌کنيم در يک روند اطمينان‌بخش و جلب اعتماد کانديداها و طرفداران‌شان حرکت کنيم و اگر قرار شد بازشماری داشته باشيم، اعلام آمادگی کرديم که اين امر با حضور نمايندگان کانديداها صورت گيرد.

کدخدايی سوال خبرنگاری را که در مورد علت تاخير اعلام نتيجه‌ی انتخابات ميان‌دوره‌ای مجلس خبرگان رهبری بود، چنين پاسخ داد: تاخيری وجود نداشت، معمولا هنگامی که انتخابات مياندوره‌ای با انتخابات سراسری همراه است، انتخابات مياندوره‌ای در مرحله‌ی بعدی قرار می‌گيرد. از طرفی رسانه‌ها نيز به دليل اهميت انتخابات سراسری نتايج آن را بيشتر مورد پيگيری قرار می‌دهند و دليل خاصی در اين جهت نيست.

وی در مورد محورهای مهم اعتراضات کانديداهای دهمين دوره‌ی انتخابات رياست جمهوری که مورد سوال يکی از خبرنگاران حاضر در جلسه بود، گفت: آنچه به صورت کتبی برای ما ارسال کرده‌اند و همچنين در جلسه‌ی امروز نيز مطرح شد شامل مواردی از جمله بررسی صلاحيت‌ها، روند کلی انتخابات، استفاده از امکانات دولتی و ... بود يا در يکی، دو مورد بحث مناظره‌ای که حواشی‌ای داشت مطرح شد که به آن معترض بودند و بيان شد که بايد اين مناظره و صحبت‌ها مورد بازبينی قرار گيرد و پيگيری شود.

کدخدايی ادامه داد: برخی موارد نيز به صورت جزيی مطرح شد از جمله گزارشاتی از تخلفات در برخی حوزه‌ها، صندوق‌ها و شهرستان‌ها ارايه شد که ما درخواست کرديم اين موارد را کامل کنند که بعضی را برای ما ارسال کردند. تقاضای بازشماری برخی از صندوق‌ها را داشته که ما اجمالا موافقت خود را اعلام کرديم اما بايد در جلسه‌ی شورا تصويب شود. ما آماده هستيم به صورت اتفاقی يا موردی با حضور نمايندگان داوطلبان بازشماری شود.

خبرنگار ديگری با طرح اين سوال که آيا امکان جابجايی ۱۰ ميليون رای وجود دارد، از کدخدايی خواستار توضيح شد که وی پاسخ داد: امکان جابجايی فيزيکی آرا به هيچوجه وجود ندارد و اکنون نيز کسی چنين ادعايی را ندارد. بنده نيز به عنوان کارشناس بيان می‌کنم که امکان جابجايی به اين شکل نيست.

معاون اجرايی و امور انتخابات شورای نگهبان، افزود: ناظرين آموزش ديده‌ی شورای نگهبان در تمامی مراحل رای‌گيری حتی در زمان چاپ تعرفه‌ها و توزيع تعرفه‌ها نيز نظارت داشتند.

خبرنگاری سوال کرد با توجه به اعلام مواردی به کانديدای پيروز در انتخابات اگر بعد از بررسی نهايی از سوی شورای نگهبان مشخص شود که تهمت‌های ناروايی صورت گرفته آيا قابل پيگيری است؟

کدخدايی با اشاره به تبصره‌ی سه ماده‌ی ۸۰ قانون انتخابات، گفت: در صورتی که شاکی بدون دليل و مدرک و مغرضانه داوطلبانه انتخاباتی را متهم نمايد و عمل شاکی عنوان افترا داشته باشد قابل تغيير و پيگيری است.

کدخدايی در ادامه‌ی اين نشست خبری در پاسخ به سوال خبرنگاری که مطرح کرد اين انتخابات وجدان عمومی را اقناع نکرده و برخی معتقدند که ناظران و مجريان انتخابات يکسان هستند و حضور يکی از اعضای شورای نگهبان در دولت فعلی را مطرح می‌کنند، خواستار ارزيابی سخنگوی شورای نگهبان شد.

کدخدايی پاسخ داد: پيشداوری شما مبنی بر اينکه انتخابات وجدان عمومی را اقناع نکرد،درست نيست؛ اينطور می‌توانيد بگوييد که اختلاف‌نظرهايی وجود دارد. ما هم اين را قبول داريم. انتخابات يک فعاليت اجتماعی – سياسی است و احتمال اينکه تخلفاتی در آن اتفاق بيفتد طبيعی است اما مهم اين است که چگونه با اين تخلفات برخورد شود. در اين انتخابات نيز ممکن است تخلفاتی صورت گرفته باشد که ما آن را بررسی می‌کنيم. لازم نيست برخی مطالبی که رسانه‌های خارجی مطرح می‌کنند را بگوييم و آب به آسياب دشمن بريزيم.

معاون اجرايی و امور انتخابات شورای نگهبان، افزود: شورای نگهبان مدافع تمامی آراست و برايش ميان کسی که رای آورده و آنکه رای نياورده تفاوتی وجود ندارد زيرا همه از ملت ايران هستند. ما سعی می‌کنيم آنچه در چارچوب وظايف برايمان پيش‌بينی شده به شکايات رسيدگی کنيم و نتايج را بيان کنيم.

به گزارش ايسنا، خبرنگار ديگری با اشاره به حضور غلامحسين الهام و ابراهيم عزيزی دو عضو شورای نگهبان در ميتينگ‌های انتخاباتی محمود احمدی‌نژاد، گفت آيا با اين وجود می‌توان اين اطمينان را داشت که شکايت مورد بررسی قرار می‌گيرد؟ کدخدايی پاسخ داد: مکانيزم نظارتی شورا جانبدارانه نيست. حضور اعضای شورا به اين معنا نيست که آنها بی‌طرفی خود را رعايت نمی‌کنند.

وی در مورد نحوه‌ی رسيدگی به شکايات، گفت: اگر مشاهده شود که گزارشی از تخلف ناظرين ارايه شده قطعا بازرسان ويژه‌ای را اعزام خواهيم کرد. اکنون نيز سعی کرديم افرادی که پيش از اين با ما همکاری داشته را در جريان قرار دهيم که اگر شورای نگهبان به اين نتيجه رسيد که بازرسی ويژه صورت گيرد يا بازبينی شود از اين بازرسان ويژه استفاده شود.

خبرنگاری از سخنگوی شورای نگهبان سوال کرد که تا چه حد امکان ابطال آراء وجود دارد که وی پاسخ داد: اگر شما احتمال را می‌پرسيد، اين احتمال دور از ذهن نيست اما اينکه ادعاهايی که شده چقدر صحت دارد؟ بايد بررسی صورت گيرد و نتيجه اعلام شود.

خبرنگار ديگری سوال خود را چنين مطرح کرد آشوب و اغتشاش‌هايی در سطح جامعه صورت می‌گيرد که امنيت را زير سوال می‌برد؛ آيا وظيفه‌ی شورای نگهبان اين نيست که در اين مورد ورود کند؟

معاون اجرايی و امور انتخابات شورای نگهبان با اشاره به اصل تفکيک قوا، گفت: بر اساس تفکيک قوا هر نهادی وظايف خاص خود را دارد و اين موارد شامل وظايف دستگاه‌های امنيتی و قضايی است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016