یکشنبه 11 مرداد 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

اوج بی وجدانی را ديديم، مصاحبه با فهيمه موسوی نژاد همسر ابطحی، روزآنلاين

فهيمه موسوی نژاد در مصاحبه با روز گفت چيزی که با پخش اين اعترافات می توان فهميد اين است که تنها چيزی که در ميان برخی دست اندرکاران وجود ندارد اخلاق و وجدان است. وی تصريح کرد: "اين معرکه ای که راه انداخته اند نمی تواند سابقه وتجربه پاک چنين افرادی رادر نزد مردم تحت تاثير قرار دهد. اعتراف گيری يک تو دهنی به کل نظام است وهيچ کس بيشتر از نظام صدمه نمی خورد چرا که اين افراد متعلق به نظام هستند وکارنامه سنگينی در خدمت به کشورشان دارند."



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی گفت که با خانواده آقای خاتمی صحبت کرده اند وآنهابا دلداری دادن وی گفته اند که اين سخنان محکوم است. قراراست سيدمحمد خاتمی به زودی بيانيه ای را در اين خصوص منتشر کند.

موسوی نژاد افزود: "صحبت هايی که ايشان می کرد و بخش هايی از آن در خبرگزاری فارس آمده بود اصلا ادبيات آقای ابطحی نبود. ما به عنوان خانواده با ادبيات ايشان آشنا هستيم. بسياری از مردم هم خواننده وبلاگ ايشان بودند. جملات و متنی که استفاده کردند متعلق به ايشان نبود. لحن ايشان مانند زمان هايی بود که خيلی عصبانی وناراحت است وانگار که با فشاری اين حرفها را می زند. حالت عادی نداشت."

وی با اشاره به پخش اعترافات گفت: "من به فرزندانم گفتم که ما از موقعی که يادمان است ايشان هر کاری کرده برای حفظ نظام بوده و هميشه سعی می کرده که مبلغ خوبی برای نظام باشد و هر نظری که داشته فقط از لحاظ دلسوزی بوده برای اينکه شرايط بهتر باشد. من از اين دولت همين توقع را هم داشتم. با توجه به شناختی که از آنها داشتم و شايد بگويم با شناختی که در همين چهل وچند روز از آنها پيدا کردم. از برخوردهايی که آنها به عنوان خانواده زندانيان با ما داشتند. بارها با ما درتماس بودند وهر باربه ما تذکر می دادند. هر سه چهار روز يک بار يک جوری خانواده ما را به هم می ريختند. يک روز دامادمان را می گرفتند يک روز ديگرفرد ديگری از خانواده را می گرفتند. يک روز زنگ می زدند تذکر می دادند وروز ديگر می ريختند خانه را می گشتند."

موسوی نژاد افزود: " در طی مدت اين چهل وسه روز سه بار با آقای ابطحی صحبت کرديم. برای يکی از اين تماس ها ما را به اوين کشاندند و حتی گفتند يک سيم کارت برای ما بياوريد که بگذاريم در يک موبايل که آقای ابطحی باشما صحبت کند. يک سری اذيت هايی کردند که در آنها اوج بی وجدانی وبی اخلاقی بود. قبلا هم اين سابقه را از آنها داشتيم. دوستان ديگر وخيلی کسان ديگر هم اين تجربه را داشتند. نمی دانند که اين کارها هيچ تاثيری ندارد و مردم می دانند اين افراد تحت چه شرايط طاقت فرسايی بوده اند."

همسرسيدمحمدابطحی افزود: "ايشان اشاره کرده بود به قرصی که چند شب است به او می دهند. من اثرات آن را نمی دانم. برخی از دوستان می گفتند که همين کاررا با آقای سحابی کرده بودند يعنی قرص های مشابهی را هم به ايشان داده بودند، به نحوی که وقتی برخی برای ملاقات با وی می روند می گويند اصلا اين سحابی با آن سحابی که ما می شناختيم متفاوت بود. اين ابطحی هم آن ابطحی خودمان نبود. يک داروهايی استفاده می کنند. من اطلاعات دقيق از تاثيرات اين داروها ندارم اما حالت ايشان عادی نبود."

وی در مورد آزادی همسرش گفت: "ما اميدواريم اما با صحبتی که با ايشان داشتيم وآن دو نفر کارشناسی که همراه ايشان در ملاقات بودند وقبل از آن با آنها صحبت کرده بودم اصلا نفهميدم که چه کار خواهند کرد. يک بار می گويند که تمام می شود ويک بار می گويند که اگر ملاقات خوبی داشته باشيد و بازتاب ملاقاتتان خوب باشد شايد به شما مرتب ملاقات بدهيم. ما مدتها فکر می کرديم چنين روزی خواهد آمد. يک موقعی گفتند که اعترافات را پخش می کنند. همه می دانند اين بحث ها از نظر حقوقی بی اعتبار است. کسی که چهل وپنج روز در انفرادی بوده و آن زمانی که با خانواده صحبت کرده در شرايط تحت فشاربوده نمی تواند در شرايط عادی باشد. يک شب نيمه شب او را از خواب بلند کرده اند که با خانواده اش صحبت کند، روز ديگر وسط بازجويی به ما زنگ زد که اصلا صدايش در نمی آمد که با ما حرف بزند. شرم آور است که افراد را در چنين شرايطی می گذارند."


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016