یکشنبه 11 مرداد 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

اهداف محاکمه اصلاح طلبان در مصاحبه با شيرين عبادی: می خواستند بگويند برنده انتخابات موسوی نبوده، روزآنلاين

شيرين عبادی رييس کانون مدافعان حقوق در مصاحبه با روز ضمن غيرقانونی خواندن "محاکمه" ديروز و اخذ اعترافات اجباری از اصلاح طلبان زندانی گفت که" دادگاه برگزار شده برای متهمين نيست، بلکه برای انتخابات است که بگويند درست بوده است".

عبادی درخصوص ويژگی های حقوقی دادگاه روز شنبه گفت: "نحوه برگزاری دادگاه کاملا مغاير با موازين مندرج در قانون آيين دادرسی کيفری است. بسياری از متهمان در طی مدت بازداشت حتی اجازه نداشتند که با خانواده خود ملاقات بکنند چه برسد به وکيل. وکلا برای اولين بار در دادگاه موکلين خود را ديدند و اميدوارم که وکلايی باشند که بازداشت شدگان با طيب خاطر انها را انتخاب کرده باشند و وکلای تحميلی نباشند. وکيل می بايستی صدای مظلوميت موکلش را به مردم جهان برساند."



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


برنده جايزه صلح نوبل با اشاره به رفتاری صورت گرفته با زندانيان افزود: "درمورد افرادی که محاکمه می شوند طبق اطلاعاتی که از بازداشت گاه ها به دست ما رسيده است، متاسفانه نحوه برخورد با متهمين درست نبوده و حتی در بسياری از موارد شکنجه واذيت جسمی وروحی هم گزارش شده است. بر منبای همين نوع رفتارها بود که دستور تعطيلی بازداشتگاه کهريزک صاد شد. درچنين شرايطی چگونه می توان عده ای را چهل روز در بازداشتگاه نگهداشت وبه اينها اجازه نداد که حتی خانواده شان را ببينند و بعد در يک مصاحبه نمايشی ودادگاه نمايشی بخواهند صحت انتخابات را به مردم ايران بقبولانند. هدف از اين دادگاه نمايشی آن است که مردم باور کنند که برنده واقعی انتخابات آقای موسوی نبوده و به همين دليل محور کليه اقرارهايی که از متهمين گرفته شده و تماما نيز فاقد اعتبار است برهمين روال است."

عبادی با شرح تکنيک های به کار گرفته شده برای اعتراف گيری از زندانيان تصريح کرد: "يکی از شيوه هايی که برای گرفتن اعتراف به کار می رود قطع ارتباط کامل زندانی با دنيای خارج است. حتی ممکن است اطلاعات غلطی به آنها داده شود. به عنوان مثال در زندان روزنامه ای را که اخبار جعلی در آن چاپ شده به داخل زندان می آورند و در آن فرضا دستگيری ويا کشته شدن کسی را می دهند وبه اين ترتيب سعی می کنند روحيه فرد را بشکنند و عليه خودش وادار به صحبت کنند. من نقل قول می کنم از يکی از افراد سياسی معروف ايران که سالها زمان شاه مبارزه می کرد برای تاسيس جمهوری اسلامی. وی مدتی به علت مخالفت با ادامه جنگ پس از فتح خرمشهر در زندان بود. وی تعريف می کرد که بازجو بعد از آزارهای روانی فراوان به او اطلاع می دهد که مهندس بازرگان دستگير شده واعترافاتی عليه دوستان خودش از جمله اين فرد کرده است. او می گويد که باور نمی کند. يک روز او را به هوا خوری می برند واز پشت شيشه واز فاصله دور کسی را می بيند که شبيه مهندس بازرگان بود ولباس زندانی به تن داشت وقدم می زد. بعد چند شماره روزنامه را اوردند که در آن حرف های عجيب وغريبی از قول مهندس بازرگان عليه وی گفته شده بود. وی می گفت وقتی بعد از دوسال از قرنطينه بيرون آمدم ديدم اساسا مهندس بازرگان دستگير نشده بود که بخواهد عليه کسی صحبت بکند واين بحث ها همه اش دروغ بوده است."

برنده جايزه صلح نوبل خاطرنشان کرد: " متاسفانه اين نوع اذيت وآزارهای روانی در زندان ها رواج دارد و چيز جديدی نيست. به همين خاطر عده ای را آزاد کردند و عده کثيری را اجازه ندادند که حتی با اجازه مامور با خانواده های خود ملاقات کنند. زيرا می دانستند که در اين زمان آنها در جريان قرار خواهند گرفت که وضعيت بيرون چگونه است و چگونه بايستی از خود دفاع کنند. تمامی اينها در علم حقوق شکنجه روانی محسوب می شود وافرادی که تحت چنين شرايطی صحبت کرده باشند از درجه اعتبار ساقط است."

وی درخصوص ويژگی های حقوقی چنين اعتراف هايی گفت: "کليه تشريفات مربوط به دستگيری متهمين و شيوه برخورد با انها و نحوه بازجويی و تحقيق مفصلا در قانون آيين دادرسی کيفری پيش بينی شده است. متاسفانه از بای بسم الله تا تای تمت در مورد متهمين خلاف قانون رفتار شده است. هم دستگيری ها برخلاف قانون بوده است هم شيوه نگهداری و هم کيفيت رفتار با انها در بازداشتگاه و هم نحوه دادرسی. بنابراين هر حکمی که صادر بشود از درجه اعتبار ساقط است. خصوصا که مستند صحبت های دادستان شخصی است که حتی حاضر نيستند نام او را بياورند وطبق حدسی که زده می شود مربوط است به فردی با ماموريت خاص که اساسا نه ماه قبل هم دستگير شده است."

شيرين عبادی با اشاره به ادبيات به کار گرفته شده در اعتراف های مطرح شده افزود: "متاسفانه آنچه که به عنوان اتهام برای تعداد کثيری از سياستمداران و دلسوزان رژيم مطرح می شود اساسا بر فرض تحقق جرم هم نيست. برای اين گفتم متاسفانه چرا که به عنوان يک وکيل همواره نگران صحت عملکرد دادگستری هستم. بسيار متاسفم که چرا دادگستری به حال و روزی رسيده که ما شاهد اين گونه محاکمات باشيم. محور کيفرخواست اطلاعات فردی است که حتی نامش اعلام نشده و مشخص است چرا اعلام نکرده اند. چرا که از ۹ ماه قبل در زندان بوده و نمی توانست اظهاراتش درست باشد."

اين وکيل مدافع حقوق بشر اظهار داشت: " اساسا آنچه که اين روزها به عنوان کودتای مخملی نام برده می شود، به اين معناست که کسی در انتخابات برنده بشود ويا اينکه مردم خواست خودشان را به صورتی مسالمت آميز بيان کنند. گويا برد در انتخابات ويا بيان مسالمت آميز خواست مردم ممنوع است ومردم وظيفه دارند برای هميشه از فردی که در حکومت است طرفداری کنند ونمی توانند به افراد ديگری تمايل پيدا کنند. به عنوان مثال آنچه می گويند در گرجستان پيش آمد مردم قيام کردند وسيستم ديگری را جايگزين کردند و موفق هم شدند. کجای اين کار با ضوابط دموکراسی همخوانی ندارد؟ اگر گروهی بگويند که ما به روش ديگری مايل هستيم کشور اداره شود آيا نام اين کودتای مخملی است؟ کودتای مخملی چه ويژگی هايی دارد؟‌ تنها چيزی که حکومت اعلام می کند آن است که عده ای در اعتراض به وضعيت موجود به خيابان آمده اند. مردم به صورت خودجوش آمده اند. اما دادستان عنوان می کند که اينها با تشويق اجانب آمده اند."

شيرين عبادی در پايان تاکيد کرد: " اين حرف توهين به مردم است. اين گونه محاکمات در حقيقت توهين به شعور ملتی است که بلوغ سياسی خود را با راهپيمايی مسالمت آميز ميليونی نشان داد."


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016