سه شنبه 13 مرداد 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

ملاقات محدود برخی بازداشت‌شدگان با خانواده‌‌های خود، اعتماد ملی

گروه سياسی: در حالی که بيش از ۴۹ روز از بازداشت تعدادی از مخالفان سياسی و سران احزاب ‌سياسی اصلاح‌طلب می‌گذرد، نه تنها هيچ کدام از آنها آزاد نشده‌اند، بلکه برخی از آنها مانند فيض‌الله عرب‌سرخی تاکنون تماسی با منزلشان نداشته‌اند و همين موضوع بر شدت نگرانی اين خانواده‌ها افزوده است. پخش تصاوير چهره برخی بازداشت‌شدگان در دادگاه روز شنبه هم عامل مضاعف بر اين نگرانی‌ها شد. البته از ميان فعالان سياسی دستگير‌شده، افرادی مانند ابطحی و جواد امام توانستند، خانواده‌های خود را ملاقات کنند اما ديگران در بی‌اطلاعی کامل از وضعيت همسران و پدران خود به‌سر می‌برند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


خانجانی ممنوع‌الملاقات شد
همسر جهانبخش خانجانی که طبق وعده مسوولان، روز گذشته برای ديدار با همسرش روانه زندان اوين شده بود، به اعتماد‌ملی گفت: ساعت ۹ صبح به زندان رفتيم و فرم‌های مربوط به ملاقات را پر کرديم اما پس از ساعت‌ها به من اعلام شد که همسرم ممنوع‌الملاقات است و ساعت ۱۴ به منزل بازگشتيم. وی با اشاره به اينکه هفته گذشته نيز به مدت ۷ ساعت مقابل زندان معطل بوده و نهايتا موفق به ديدار همسرش نشده است، افزود: هفته گذشته نامه‌ای از طرف قاضی حداد برای ملاقات با همسرم آورده بودم که تاثيری نداشت و اين هفته هم اعلام می‌کنند که اگر آن نامه را داشتم اجازه ملاقات داده می‌شد. اين در حالی است که نامه مذکور هفته گذشته توسط مسوولان زندان از من گرفته شده بود و من نامه ديگری نداشتم. همسر خانجانی در مورد تماس همسرش با منزل نيز توضيح داد: در هفتم تيرماه همسرم با من تماس گرفت که به نظر می‌رسيد وضعيت مناسبی ندارد. آن زمان آقای خانجانی در زندان اوين بود اما اکنون مطمئن نيستم که ايشان در اوين باشد زيرا اگر در اين مکان بود، اجازه ملاقات به ما داده می‌شد. وی که به شدت نگران وضعيت جسمانی همسرش است، تاکيد کرد: همسرم جانباز و بيماری اعصاب دارد و به همين دليل به‌شدت نگران او هستيم.

بازجويی از نوروزی تمام نشده است
همسر صادق نوروزی هم که به‌دليل آنچه فايده نداشتن رجوع به زندان برای ملاقات می‌ناميد، امروز به اين مکان مراجعه نکرد اما نگرانی عميق خود را نسبت به وضعيت همسرش اعلام کرد. وی از دو بار تماس همسرش با منزل خبر داد و گفت: آخرين تماس مربوط به دوشنبه گذشته بود که وضعيت همسرم به نظر نامساعد بود و گفت که بازجويی‌ها از او ادامه دارد و پايان نيافته است. همسر نوروزی با اشاره مجدد به آخرين تماس صادق نوروزی، عضو سازمان مجاهدين انقلاب‌اسلامی با او گفت: صدای همسرم ناراحت بود و ما را نگران کرد. او از مکان قطعی همسرش بی‌اطلاع است اما اظهار داشت که فکر می‌کند صادق نوروزی کماکان در اوين نگهداری می‌شود.

نگرانی از سلامتی مجيد نيری
خانواده مجيد نيری، عضو سازمان مجاهدين انقلاب‌اسلامی نيز نگران وضعيت سلامتی او هستند. همسر نيری گفت که همسرش ناراحتی قلبی دارد و تاکنون دو بار سکته کرده و يک‌بار هم عمل جراحی انجام داده است. او گفت همسرش روز شنبه هفته جاری با منزل تماس داشته اما وضعيت او به نظر مناسب نبوده. همچنين روز گذشته تماسی بسيار کوتاه با وی داشت و طی آن نگرانی خود را از وضعيت پدر بيمارش اعلام کرد.

اطلاع مادر امرآبادی از وضعيت دخترش
مريم نقی، مادر مهسا امرآبادی هم صبح امروز به اميد ملاقات با مهسا به زندان اوين رفت اما پس از انجام مراحل ملاقات به او خبر دادند که مهسا برای ملاقات با همسر بازداشتی‌اش از سلول خارج شده است. مادر امرآبادی ادامه داد: مهسا اکنون به همراه دو زندانی ديگر در زندان نگهداری می‌شود که هم‌سلولی‌های مهسا وضعيت او را مناسب توصيف کردند. نقی ادامه داد: با توجه به وعده‌هايی که به مهسا برای آزادی پيش از ۱۵ شعبان داده‌اند اميدوارم دخترم ظرف امروز و فردا آزاد شود. مادر مهسا همچنين از تماس مسعود باستانی خبر داد و گفت که او از تداوم حضور خود در سلول انفرادی خبر داد اما به گفته برخی زندانيان ظاهرا روز گذشته به بند عمومی منتقل شده است.

بی‌اطلاعی کامل خانواده عرب سرخی
فيض‌الله عرب سرخی را شايد بتوان آخرين زندانی سرشناس پس از انتخابات رياست‌جمهوری دانست. همسر عرب سرخی گفت: همسرم از زمان بازداشت تاکنون تماسی با منزل نداشته و ۲۷ روز است که در بی‌اطلاعی کامل از وضعيت همسرم هستم. وی ابراز اميدواری کرد که همسرش به همراه ديگر زندانيان سياسی، هر چه سريع‌تر آزاد و به خانه بازگردد.

امين‌زاده لاغر شده است
آخرين تماس محسن امين‌زاده با همسرش نيز مربوط به ۳ هفته پيش‌ يعنی روز ملاقات خانواده‌های زندانيان سياسی با اعضای مجمع روحانيون مبارز بوده است. همسر امين‌زاده با انتقاد از بی‌خبری اين خانواده از وضعيت محسن امين‌زاده گفت: در تلويزيون چهره همسرم را ديدم و تمام کسانی که با ما تماس گرفتند متفق‌‌القول بودند که همسرم چند سال از قبل بازداشت‌پيرتر به نظر می‌رسد و لاغر و پژمرده شده است. او در مورد پيگيری‌هايش برای اطلاع از وضعيت همسرش نيز توضيح داد: آقای صالح نيکبخت به عنوان وکيل امين‌زاده پيگير امور است. اما اميدواريم همسرم پس از ۴۰ روز بازداشت ديگر در انفرادی نباشد.

اعتراض قوچانی به عملکرد نمايندگان بازديدکننده از زندان
همچنين مريم باقی که روز گذشته موفق به ملاقات محمد قوچانی شده بود، با تکذيب برخی اخبار در خصوص ديدار با قوچانی توضيح داد: خلاف برخی خبرهای منتشر شده، روز گذشته ۱۲ مردادماه، سومين ملاقات خانواده با آقای قوچانی در ۴۶ روز گذشته همزمان با برخی ديگر از خانواده‌های زندانيان سياسی صورت گرفت که مانند هر بار حدود ۱۵ الی ۲۰ دقيقه و به صورت غيرحضوری و کابينی و در عين حال با حضور ماموران، پشت آقای قوچانی بود. وی ادامه داد: آقای قوچانی پس از اطلاع از اظهارات نمايندگان مجلس در خصوص بازديدشان از زندان ‌گفت: «آنها در بازديد از زندان درباره مسائلی همچون غذا و کيفيت آن سوالاتی کرده‌اند که من با توجه به سير آنچه اتفاق افتاده است، گفتم مشکل اصلی زندانی، آب و غذا نيست بلکه سلب آزادی و اصل زندان و همچنين بلاتکليفی است و اينکه زندان فی نفسه موجب فشار و آزار است به خصوص اينکه فشار روحی مانند بلاتکليفی به آن افزوده شود.» قوچانی همچنين به نمايندگان اعلام کرده است که به نحوه بازداشت خود و نگهداری در سلول انفرادی در دو هفته نخست و همچنين ادامه نگهداری در سلول چند نفره ۲۰۹، با وجود پايان بازجويی‌ها اعتراض کرده است که گويا نمايندگان صلاح نديده‌اند آنها را منعکس کنند. مريم باقی تصريح کرد: روشن نيست چرا آقايان سعی دارند بگويند زندان جای بدی نيست و به همه متهمان دارد خوش می‌گذرد و روشن نيست اگر وضع بازداشت‌شدگان در زندان آنقدر خوب است که همه راضی‌اند، چرا بازجويی و سوالات خارج از زندان از اينها صورت نمی‌گيرد تا شبهه‌های موجود پديد نيايد. در هر صورت ما به عنوان خانواده قوچانی از ادامه اين وضعيت نگران هستيم.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016