جمعه 6 شهریور 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

پزشک حجاريان: به او "دراگ" داده‌اند، دويچه وله

بستگان سران زندانی اصلاحات، با انتشار بيانيه‌‌ای، بی‌اعتباری و نمايشی بودن دادگاه‌های جاری را محکوم کرده‌اند. زينب حجاريان در گفتگو با دويچه‌وله، چهره‌ی پف‌کرده و بی‌حرکت پدرش در دادگاه را به ماسکی بيگانه تشبيه می‌کند.

دويچه‌وله: احساس شما با ديدن تصاوير پدرتان چيست؟



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


زينب حجاريان: چهره‌ی پدرم خيلی پف کرده و چشم‌اش سرخ شده بود. عدم تقارن سمت چپ و راست صورت پدرم هم از هميشه بيشتر بود. می‌دانيد که عضلات سمت چپ صورت ايشان در اثر ضايعه‌ی نخاعی، ضعيف‌تر از سمت راست است. پدرم معمولا خيلی وول می‌خورد، ولی در دادگاه کاملا ساکن بود. اصلا سرش را نگرداند، با کسی سلام عليک کند. در حاليکه چشم خيلی تيزی دارد و با آن، همه چيز را واکاوی می‌کند. حتی رعشه‌هايی را که خودبخود پس از ترور دارد، نداشت. مثلا ايشان بخاطر معلوليت، گردنش خواب می‌رود و زياد گردنش را تکان می‌دهد، اما در جلسه‌ی دادگاه اصلا حرکتی نداشت. بدنش خيلی خميده بود.

پزشک ايشان چه می‌گويد؟
پزشک ايشان، آقای دکتر اسدی با قاطعيت می‌‌گويد به پدرم داروهای آرام‌بخش قوی يا حتی "دراگ" داده‌اند. پزشک پدرم می‌گويد پف‌کردگی صورت هم ممکن است به دليل نارسايی کليه و کبد باشد. می‌گويد خميدگی قامت و ضعف او احتمالا به دليل اين است که فيزيوتراپی در مدت بازداشت انجام نشده و ضايعه‌ی نخاعی پيشرفت کرده است.

منظور از "دراگ" چيست؟
منظور مخدر يا آرام‌بخش بسيار قوی است. پزشک پدرم می‌گفت اين حالت بهت‌‌زدگی و بی‌حرکتی طبيعی نيست. پدر من در بدترين حالت‌ها شوخی می‌کرد، لبخند می‌زد. اما من او را تا بحال به شکل دادگاه ديروز نديده بودم. به هيچکس نگاه نمی‌کرد و هيچ عکس‌العملی نداشت. قيافه‌اش مانند يک ماسک بود.

مادرتان که قبلا ملاقات داشته‌اند ، چه مقايسه‌ای بين چهره‌ی ايشان با صورت روز دادگاه دارند؟
مادرم قبلا به من گفته که پدرم از جلسه‌ی دوم ملاقات به شدت غمگين است و پيوسته اشک می‌ريزد. می‌گويد او ديگر خودش نيست...

آخرين ملاقات مادرتان با آقای حجاريان کی بوده؟
سه هفته قبل. آخرين تماس تلفنی نيز در مورد تغيير وکيل بود که آقای صلاحی را به جای آقای رياحی وکيل پدرم کردند. آقای صلاحی وکيل تعيينی مرتضوی است نه ما. آقای رياحی وکيل واقعی پدرم بود که بخاطر محدوديت زياد برای ادامه‌ی کارش، مجبور شد از پرونده‌ی پدرم کنار بکشد. با اين همه او گفته که حاضر است وکالت ايشان را در دادگاه تجديدنظر بر عهده بگيرد.

مصاحبه‌گر: مهيندخت مصباح
تحريريه: کيواندخت قهاری


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016