سه شنبه 17 شهریور 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

کروبی: روز قدس همه حضور خواهيم داشت، انتشار خبری درباره فرزندم از روی ساده انديشی بود، توقيف روزنامه موجب سرخوردگی نشود، سحام نيوز

گزارشی از ميهمانی افطاری کروبی با کارکنان روزنامه اعتمادملی

سحام نيوز : دوشنبه شب جمعی کنار هم قرار گرفتند که خاطره دوشنبه های بسياری را در ماه رمضان سالهای گذشته برايشان تکرار کرد . دوشنبه هايی که حتی افطار روزه داران مانع از آن نمی شد که خبرنگاری از نگارش خبری دست کشد و يا اينکه تحليل گری قلم بر زمين بگذارد ، ولی دوشنبه امسال ديگر هيچ کس قلم بر دست نداشت . همه قلم هايشان را بر زمين گذاشته بودند چرا ديگر بهانه ای برای نوشتن نداشتند و شايد قلمشان تنها برای نگارش مرثيه ای در وصف مرگ روزنامه شان دوباره جان می گيرد . اما به آنها توصيه ای شد و آن اينکه هيچ گاه قلمشان را بر زمين نگذارنند و محکم و استوار در راه انديشه ای که بدان اعتقاد دارند گام بردارند و اين تعبيری ديگر از جمله ای بود که مهدی کروبی به اعضای تحريريه و کارکنان روزنامه توقيف شده اعتمادملی گفت: "هيچ گاه اجازه ندهيد که توقيف يک روزنامه موجب انفعال و سرخوردگی شما شود بلکه بايد اين را بدانيد گاهی در مسير فعاليت های فکری و انديشه ای مشکلاتی پيش می آيد که بايد در برابر آنها ايستادگی کنيد تا به نقطه مطلوب برسيد." دوشنبه شبی که به مانند سالهای ديگر توصيفش کردم اولين روزی بود که پس از توقيف اعتمادملی باز اعضای اين روزنامه گردهم آمدند که البته افطار را ميهمان صاحب امتياز روزنامه اعتمادملی باشند . کروبی به مانند هميشه با انگيزه قدم ميان به ميهمانانش گذاشت و آنها را به اميد نسبت به آينده دعوت کرد . وی قبل از هر سختی هم تشکر کرد و هم تبريک گفت . تشکر وی از زحمات چهارساله مسئولان، کارکنان و تحريريه اعتمادملی بود که به گفته وی روزنامه را به اوج شکوفايی رسانده بودند و تبريک وی به مناسبت ميلاد امام حسن مجتبی بود. اما کروبی متاسف بود از توقيف روزنامه ای که مخاطبان بسياری داشت و چنين گفت: "از اينکه ديگر اين دوستان نمی توانند انديشه و فکر خود را بنابر آنچه که به مصلحت کشور است منتشر کنند متاسفم و البته تاثر بيشتر بنده به خاطر ان است که روزنامه اعتمادملی در اوج شکوفايی تعطيل شد چرا که اين روزنامه در سايه تلاش های شما به جايگاه خاصی در ميان مردم رسيده بود و به رسانه ای موثر تبديل شده بود."



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی همچنين متاثر بود از اينکه روزنامه ای را در حالی که سردبير آن در زندان است به توقيف می کشانند و در اين راستا گفت: "روزنامه اعتمادملی در حالی تعطيل شد که سردبير ارزشمند و خلاق وی محمد قوچانی مدت هاست که به جرم فکر و انديشه ای که دارد در زندان به سر می برد و من اميدوارم که او به زودی برگردد و به جمع ما بپيوندند."
وی خطاب به تحريريه اعتمادملی يک توصيه داشت و گفت: "هرچند که به چنين سرنوشت و شرايطی دچار شده ايم ولی اين شرايطی که بر ما تحميل شده است نبايد منجر شود که به انفعال و سرخوردگی دچار شويد بلکه بايد در راه انديشه و فکری که داريد محکم و مصصم قدم برداريد چرا که در اين مسير همواره مشکلاتی پيش می آيد که بايد تحمل کنيم تا به نقطه ای معقول برسد."
کروبی همچنين به مشکلات معيشتی کارکنان روزنامه توقيف شده اعتمادملی اشاره کرد و گفت: "پس از توقيف روزنامه همواره جويای وضعيت شما بوده ام و می دانم که برخی از شما بيکار هستيد و هنوز جايی مشغول به کار نشده ايد. من به فکر شما هستم و با توجه به گفت و گو و رايزنی هايی که با مسئولان داشته ايم اميدوارم که روزنامه به زودی رفع توقيف شود و دوباره همه در کنار هم فعاليت کنيم . البته شرايطی که پيش روی ما قرار گرفته و مجموعه حوادثی که روی داده موجب شده که گفت وگو و رايزنی ها برای رفع توقيف روزنامه درمرحله دوم قرار داشته باشد."
وی تاکيد کرد: "فکر نکنيد که اکنون که روزنامه تعطيل شده ما کارمان تمام شده است بلکه من پيشنهاد کرده ام که ارتباطمان با اين دوستان محفوظ باشد و از وضعيت همديگر مطلع باشيم و دوباره با حضور شما به کار روزنامه ادامه دهيم."
وی تصريح کرد: "ما برای انديشه و فکری که بدان اعتقاد داريم مصمم ايستاده ايم و هيچ گاه از ميدان کنار نمی رويم و برخی فکر نکنند که با تهمت و افترا و دروغ پردازی ها ما از عرصه کنار می رويم تا آخر محکم ايستاده ايم."

لبخند کروبی بهترين پاسخ به انتشار خبری درباره فرزندش
پس از آنکه سخنان مهدی کروبی به پايان رسيد عکاس روزنامه توقيف شده اعتمادملی همه را کنار هم قرار داد تا عکسی را به يادگاری بياندازد. در همين حال روزنامه نگارانی که در هر جای باشند رسالت خود را پرسش و انتشار پاسخ آن می دانند گرد کروبی آمدند تا درباره حوادثی که اخيرا روی داده سوالاتی را از او مطرح کنند . در اين ميان آخرين اتفاقی که روی داده بود مورد پرسش قرار گرفت و يکی از ميان جمع پرسيد: ماجرای صدور حکم جلب فرزند شما چيست؟ کروبی لبخندی زد و به نظر می رسيد که قصد پاسخ گويی به چنين پرسشی را ندارد چرا که آنگونه که از ميان سخنانش فهميدم اين ماجرا برای او چيزی جز ساده انديشی برخی از مسئولان نبوده که وی را متعجب کرده است . اما تکرار سوال به شکل های مختلف او را ناچار کرد تا به همکاران مطبوعاتی خود پاسخ دهد و با خنده گفت: "پس از آنکه گفت و گويی از بنده در تکذيب اظهارات يکی از اعضای کميته ويژه قوه قضائيه منتشر شد و بنده به همراه آن مصاحبه يکی از اسنادم درباره آزار يکی از بازداشت شدگان حوادث اخير را منتشر کردم بلافاصله خبرگزاری دولت ساخته فارس خبری را درباره علی پسرم منتشر کرد که من در قبال انتشار اين خبر تنها می توانم بگوييم که اقدامی از روی ساده انديشی بوده است. چرا که عده ای ساده انديش فکر کرده اند که با اين اقدامات بنده از ميدان کنار می روم ولی من همواره محکم و مصصم در مسيری که بدان اعتقاد داشته ام حرکت کرده ام و بر اساس وظيفه خود به انجام وظيفه پرداخته ام و اين کارها موجب انفعال من نمی شود." وی افزود: "البته همانطور که شما بهتر می دانيد امروز شرکت ايرانسل نيز با ارائه توضيحی اين خبر را تکذيب کرد موجب تمسخر انتشار دهنده خبر شد و چنين است که من از چنين ساده انديشی هايی از سوی برخی از مسئولان تعجب می کنم." وی در تشريح عملکرد خبرگزاری فارس در دروغ پراکنی مثالی زد و گفت: يک فرد دو نفر را با هم مقايسه می کرد که هر دوی آنها دروغگو بودند ولی هرگاه يکی از آنها دروغ می گفت که تا مدت ها دروغ وی معلوم نمی شد ولی ديگری چون هميشه دروغ می گفت هنگامی که حرف می زد همه متوجه می شدند که دروغ می گويد و اکنون برخی از رسانه ها که اسم خود را خبرگزاری گذاشته اند به گونه ای دروغ می گويند که درمدت زمان کوتاهی دروغ آنها فاش می شود و موجب تمسخر ديگران قرار می گيرد . البته اين امری طبيعی است که يک خبرگزاری که حامی دولت است بايد تناسباتی نيز با اين دولت داشته باشد . چرا که اين خبرگزاری از دولتی حمايت می کند که رييس آن به مديريت جهانی می پردازد و در شورای امنيت هاله نور می بيند و يا اينکه می گويد استعمار پير انگليس در صدد براندازی نظام جمهوری اسلامی ايران است و يا اينکه قرار است استکبار جهانی او را بربايند و بنابراين طبيعی است که خبرگزاری حامی وی نيز ادعاهايی به مانند اين موضوعات داشته باشد." کروبی تصريح کرد: "من به مسئولان ساده انديش می گويم که با چنين اقداماتی سخيف من از ميدان کنار نمی روم و در راه انديشه و فکری که بدان اعتقاد دارم مصمم و محکم حرکت می کنم."

مردم روز قدس به مانند هميشه حضوری پرشور داشته باشند
در اين ميان يکی ديگر از روز قدس پرسيد . وی با اشاره به اخباری که از وی درباره دعوت از مردم برای شرکت در راهپيمايی روز قدس منتشر شده بود از کروبی پرسيد که آيا در اين روز در ميان مردم حضور خواهد داشت. کروبی چنين پاسخ داد: "روز قدس از ميراث های امام راحل در دفاع از مردم مبارز و مظلوم فلسطين است مردمی که در شرايطی سخت برای آزادی سرزمين خود سالهاست مبارزه می کنند و بنابراين مردم ما نيز هر ساله در روز قدس با حضور گسترده خود حمايتشان را از مبارزات آزادی خواهانه مردم فلسطين اعلام می کنند و امسال نيز به مانند هر سال ما در کنار مردم حضور خواهيم داشت و از مردم دعوت می کنيم که با حضور خود به حمايت از مردم مظلوم فلسطين بپردازنند." وی اعلام کرد که حزب اعتمادملی نيز در هفته آينده به مناسبت روز قدس بيانيه ای را صادر و از مردم دعوت می کند که به مانند هميشه حضوری پرشکوه در راهپيمايی روز قدس داشته باشند.
پرسش های ديگری نيز وجود داشت . برخی از وضعيت روزنامه می پرسيدند و از اينکه آيا اميدی به انتشار دوباره روزنامه اعتمادملی وجود دارد که کروبی با اشاره به رايزنی هايش با مقامات ابراز اميدواری کرد که هرچه سريعتر دوباره همکاران مطبوعاتی اش به انتشار دوباره روزنامه خواهند پرداخت.

اميدوارم همه زندانيان سياسی آزاد شوند
برخی از وضعيت بازداشت شدگان سوالاتی داشتند که کروبی آرزو کرد تمام بازداشت شدگان حوادث اخير به زودی آزاد و به آغوش خانواده هايشان برگردند و در اين ميان ضمن خوشحالی از آزادی مهسا امرآبادی ابراز اميدواری کرد که مسعود باستانی همسر وی نيز به زودی آزاد شود .
البته در ميان تحريريه اعتمادملی کسانی چون عباس عبدی روزنامه نگار و يادداشت نويس روزنامه اعتمادملی ، ابوالفضل شکوری و رضا انصاری سردبيرهای پيشين روزنامه نيز حضور داشتند. اين ديدار دوستانه که با سخنان محمد جواد حق شناس از جزئيات روند توقيف روزنامه اعتمادملی آغاز شده بود با بدرقه وی نيز به پايان رسيد. روزنامه نگارانی که ديگر مطبوعه ای ندارند تا به بهانه اش قلم به دست بگيرند خداحافظی کردند تا شايد روزی ديگر برای تولد دوباره روزنامه شان به يکديگر سلام کنند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016