شنبه 25 مهر 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

محسن رضايی: وحدت بايد با محوريت ولايت فقيه شکل بگيرد، ايسنا

دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام گفت که « سند آمايش سرزمين» پس از سياست‌های اصل ۴۴ مهم‌ترين سند محسوب می‌شود و طبق آن از تمام پتانسيل‌ها و مزيت‌های نسبی مناطق کشور با توجه به وضعيت جغرافيايی و جمعيتی آن‌ها استفاده می‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجويان ايران(ايسنا)، محسن رضايی که در يک نشست مطبوعاتی سخن می‌گفت،

درباره مصوبات اخير مجمع تشخيص مصلحت نظام گفت: مجمع طی سه جلسه اخير وارد تدوين سياست‌های کلی نظام در موضوع آمايش سرزمين شده است که نتيجه ده سال تحقيقات دبيرخانه و بيش از سه سال تحقيقات کميته امور زيربنايی و ده‌ها جمع‌بندی صورت‌گرفته است.

وی افزود: آمايش سرزمين در کنار چشم‌انداز ۱۴۰۴ و نيز سياست‌های اصل ۴۴ مجموعه کاملی را برای طراحی الگوی توسعه ملی و هدايت فعاليت‌های اقتصادی ، فرهنگی ، سياسی و اجتماعی در سراسر کشور فراهم می‌کند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


رضايی در ادامه با بيان اين که « چشم‌انداز، افق آينده را مشخص می‌سازد و سياست‌های اصل ۴۴ قواعد فعاليت اقتصادی و آمايش سرزمين، زمينه تعادل‌بخشی به مناطق کشور را فراهم می‌آورد» افزود: اين‌ها به عنوان سه رکن توسعه ملی عمل خواهند کرد و آمايش سرزمين پس از سياست‌های اصل ۴۴ مهم‌ترين سند محسوب می‌شود.

دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام هم‌چنين گفت: ما در حال انجام آخرين بحث‌ها در مجمع هستيم. پس از آن اين مباحث را به محضر مقام معظم رهبری می‌فرستيم. تجربه نشان داده ايشان نيز وقت کافی می‌گذارند و مطالعه می‌کنند، هم‌چنين نظرات ديگران را می‌گيرند و با اصلاحاتی که انجام می‌دهند، نتيجه را به عنوان فرمان سياستی به قوای سه‌گانه ابلاغ می‌کنند و برنامه ريزی‌ها بر آن اساس صورت می‌گيرد؛ در واقع ابلاغيات ايشان مبنای قانون‌گذاری خواهد بود.

رضايی ادامه داد: پس از اين سند مديريت توسعه کشور برنامه‌ريزی و بودجه‌ريزی کامل خواهد شد و قانون‌گذاران بهتر از گذشته می‌توانند مسير آينده را مديريت کنند.

دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام هم‌چنين درباره ساير بحث‌های انجام‌شده در جلسه روز شنبه مجمع تشخيص مصلحت نظام گفت: در اين جلسه هم‌چنين درباره تعادل‌های منطقه‌ای بحث‌هايی انجام شد؛ به اين مفهوم که امکانات عادلانه‌ای در همه استان‌ها ايجاد شود. هم‌چنين بررسی شد تا روابط مناطق کشور ما با ساير مناطق و بيرون مرزها مشخص شود و نقش آنها در توسعه ملی مورد توجه قرار بگيرد.

رضايی افزود: در زمينه فعاليت‌های فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی در برخی مناطق کشور بايد توجه بيشتری صورت بگيرد؛ به ويژه در نواحی مرزی و ما مصوبه‌ای در اين زمينه داشتيم.

وی در پايان گفت: اين سند پس از دو سه جلسه نهايی و به محضر مقام معظم رهبری ارسال می‌شود.

به گزارش خبرنگار ايسنا، دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام سپس به پرسش‌های خبرنگاران پاسخ داد.

رضايی در پاسخ به پرسشی درباره مهم‌ترين سرفصل‌های سند آمايش سرزمين گفت: {طبق اين سند} از تمام پتانسيل‌ها و مزيت های نسبی مناطق کشور با توجه به وضعيت جغرافيايی و جمعيتی آن‌ها استفاده می‌شود، نبايد اين گونه باشد که برخی مزيت‌های مهم مانند ترانزيت و تجارت که اهميت آن‌ها کمتر از نفت و گاز نيست، به برخی مناطق تعلق داشته باشد؛ در حالی که حتی ترانزيت و تجارت بعضا درآمدی بيش از نفت و گاز دارند؛ لذا اين سند برای تعادل‌بخشی به فعاليت‌ها تهيه شده است.

وی افزود: هم‌چنين در حال حاضر بسياری از مناطق کشور از جمعيت تخليه شده؛ در حالی که اين مناطق دارای منابع مهمی هستند؛ حتی در برخی مناطق و روستاها امکاناتی هم ايجاد شده، اما رشد جمعيت در آن‌ها منفی است.

رضايی در ادامه درباره کميسيون ملی انتخابات در پاسخ به پرسش خبرنگاران در اين زمينه گفت: قانون‌گرايی در کشور بايد جدی گرفته شود، اگر همه فعاليت‌های سياسی را مجريان انجام می‌دهند بايد بر اساس قانون باشد. در اين صورت با مشکلی مواجه نخواهيم شد، اگر هم قانون ضعفی دارد بايد با قانون جبران شود؛ از اين رو اين پيشنهاد سه سال پيش و در زمان مجلس هفتم به صورت مکتوب ارائه داده شد، اما وارد قانون انتخابات نشد؛ البته به نظرمان رسيد اين قانون می‌تواند به عنوان طرحی در آينده موفق شود؛ لذا انتظار ما از مجلس و نمايندگان محترم اين است که اين طرح را با فرصت مطالعه کنند و از آن بهره ببرند.

پرسش ديگری که از دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام پرسيده شد درباره بيانيه مجمع با موضوع وحدت ملی بود.

رضايی در پاسخ با تاکيد بر اهميت حفظ آرامش در جامعه گفت: نظر مجمع تشخيص مصلحت نظام بر حفظ آرامش در جامعه است؛ زيرا از اين طريق بهتر می‌توان کشور را توسعه داد، نقد و نصيحتی هم اثرگذار است که در جامعه‌ای آرام انجام شود؛ از اين رو آرامش چيزی است که دوستان ما در مجمع بر آن تاکيد داشته و دارند.

يکی ديگر از خبرنگاران از رضايی پرسيد « اخيرا سخنگوی شورای نگهبان تشکيل کميسيون ملی انتخابات را به مصلحت ندانستند، نظر شما در اين زمينه چيست؟» رضايی پاسخ داد: برخی دوستان اظهارنظر کرده‌اند اما مصاحبه مرا کامل نخوانده اند؛ البته هر کسی آزاد است نظر بدهد و من هم استقبال می‌کنم، اما اگر کسی صحبت‌های مرا مطالعه و سپس و در جهت انصاف، انتقاد کند، دستش را می‌بوسم.

رضايی پس از پايان نشست و در حاشيه آن نيز در پاسخ به پرسش خبرنگاران با اين مضمون که « طرح‌هايی که برای برون رفت از فضای فعلی ارائه شده هيچ کدام عملی نشده است، به نظر شما کدام يک قابليت اجرايی شدن دارند؟» گفت: وحدت جزئی از اصول انقلاب است و بدون آن نمی‌توان کشور را خوب اداره کرد؛ بنابراين تاکيد مستمر بر وحدت ملی بسيار اثرگذار و مهم است، ما با وحدت ملی قوی و با تفرقه ضعيف خواهيم بود.

وی افزود: وحدت ملی را بايد در چارچوب اجرا کرد که از جمله اين چارچوب‌ها اين است که اين وحدت بايد با محوريت ولايت فقيه به عنوان فصل‌الخطاب شکل بگيرد. ديگر آن که وحدت بايد دوجانبه باشد؛ يعنی با وجود آن که همه دلسوز هستند اما از هر دو سو بايد اين وحدت را انجام دهند و در نهايت اين که از موضع برادری با هم همکاری کنند، نه اين که سوء ظن و تخريب وجود داشته باشد؛ از اين رو پيرامون اصول رهبری وحدت دوجانبه بايد شکل بگيرد.

دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام هم‌چنين در پاسخ به اين پرسش که چه شخصيت‌ها و گروه‌های سياسی می‌توانند در اين وحدت حضور داشته باشند؟ گفت: همه شخصيت‌ها می‌توانند در اين وحدت حضور داشته باشند، خوب است بيانيه‌ای تهيه کنند و بر اصل ولايت فقيه و وحدت ملی پافشاری داشته باشند.

رضايی در پايان در پاسخ به پرسشی درباره اهميت فرهنگ انتخاباتی اظهار کرد: در انتخابات مقدم بر قانون، مساله فرهنگ و مکانيزم های انتخاباتی است؛ استفاده از سيستم‌های الکترونيکی ، ميزان اشتباهات را کم و اعتماد را افزايش می‌دهد؛ البته مساله اصلاح قانون هم بسيار مهم است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016