پنجشنبه 7 آبان 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

ايران در جايگاه ۱۲۸ ام تبعيض جنسيتی در ميان ۱۳۴ کشور جهان! فردا

طبق روال سال‌های گذشته، کشورهای اسکانديناوی چهار رده برتر جدول را به خود اختصاص دادند. اما آمريکا و انگليس سير نزولی داشته‌اند.

براساس آخرين جدول شاخص تبعيض جنسی ساليانه اعلام شده، در ميان ۱۳۴ کشور نام ايران با شاخص ۰.۵۸۴ در رديف ۱۲۸ قرار گرفت. لازم به توضيح است که اين شاخص بين ۰ تا ۱ متغير است و به اين معنی است که اگر شاخصی نزديک ۰ باشد تبعيض جنسی بسيار پايين است و هر ميزان که به ۱ نزديک می‌شود تبعيض افزايش می‌يابد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


به گزارش سرويس بين‌الملل «فردا»، بر اساس آماری که توسط مجمع اقتصادی جهان (برگزار کننده اجلاس داووس) ارائه شد،‌ ۶۷٪ از کشورها در بحث تبعيض جنسيتی بهبود و پيشرفت داشته‌اند در حالی‌که ۳۳٪ از کشورها نيز وضعيت بدتری داشته‌اند.

شايان ذکر است که مواردی نظير فرصت‌های اقتصادی و ميزان مشارکت زنان، سطح سواد،‌ بحث درمان و طول عمر و ميزان مشارکت آنها در عرصه‌های سياسی، ۴ عنوانی هستند که برای سنجش اين شاخص، مورد ارزيابی قرار می‌گيرند.

طبق روال سال‌های گذشته، کشورهای اسکانديناوی چهار رده برتر جدول را به خود اختصاص دادند. اما آمريکا و انگليس سير نزولی داشته‌اند.

"ملانی وروير" سفير سيار مسائل جهانی زنان می‌گويد: " چالش‌های اصلی زمان ما بدون حضور زنان قابل حل نيست. زنان کليد اصلی رشد اقتصادی هستند ،‌ در حالی هنوز در مراکز تصميم گيری جايگاه خود را نيافته‌اند."

بر اساس گزارش منتشر شده مربوط به سال ۲۰۰۹‌ ، با توجه به رابطه مستقيم ميان توسعه اقتصادی و حضور زنان در عرصه‌های سياسی، ۴۳ کشور در اين زمينه پيشرفت داشته‌اند، در حالی‌که بيشتر کشورهای دنيا در مباحثی نظير سطح سواد، ميزان مشارکت اقتصادی در مجموع ۴۰٪ پيشرفت داشته‌اند و در ميزان مشارکت زنان در عرصه‌های اقتصادی آمار شگفت‌انگيز ۸۳٪ داشته‌‌اند.

امسال ايسلند جای نوروژ را در صدر جدول گرفت. نکته قابل توجه اين است که آمريکا نيز از رديف ۲۷ جدول به رديف ۳۱ سقوط کرد که يک روند نزولی را در پيش گرفته‌است چنانچه در سال ۲۰۰۶ جايگاه اين کشور در رده ۲۳ بود.

در پايان لازم به ذکر است که ايران در سال ۲۰۰۶ از ميان ۱۱۵ کشور با شاخص ۰.۵۸۰ در رده ۱۰۸، در سال ۲۰۰۷ از ميان ۱۲۸ کشور با شاخص۰.۵۹۰ در رده ۱۱۸ و در سال ۲۰۰۸ از ميان ۱۳۰ کشور با شاخص ۰.۶۰۲ در رده ۱۱۶ جدول قرار گرفت.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016