سه شنبه 12 آبان 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

البرادعی خواستار پاسخ فوری ايران به پيش نويس توافق وين شد، راديو فردا

مدير کل آژانس بين المللی انرژی اتمی از جمهوری اسلامی ايران خواسته است، هر چه سريع‌تر به پيشنهاد مطرح شده در مذاکرات وين در باره انتقال اورانيوم کمتر غنی شده اين کشور به روسيه برای غنی‌سازی بيشتر پاسخ بدهد.

محمد البرادعی روز دوشنبه در سخنانی در مجمع عمومی سازمان ملل متحد با اشاره به پيشنهاد مطرح شده توسط وی در باره پرونده هسته‌ای ايران اظهار داشت: «من از ايران می‌خواهم هر چه سريعتر به پيشنهاد من پاسخ بدهد.»

بر اساس پيشنهاد آقای برادعی که دو هفته پيش به ايران ارائه شد، تهران بايد ۱۲۰۰ کيلوگرم از ۱۵۰۰ کيلوگرم ذخيره اورانيوم خود را که غنای پايينی دارد تا آخر سال ميلادی به روسيه و فرانسه تحويل دهد، و در ازای آن مقدار کمتری اورانيوم با خلوص ۲۰ درصد برای استفاده در رآکتور تحقيقاتی اميرآباد تحويل بگيرد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


تهران تاکنون از دادن پاسخ صريح به اين پيشنهاد خودداری کرده و در آخرين واکنش، علی‌اصغر سلطانيه، نماينده ايران در آژانس بين‌المللی انرژی اتمی روز دوشنبه گفته است،کشورش خواهان مذاکرات بيشتر درباره پيش ‌نويس وين و همين طور ضمانت برای دريافت سوخت رآکتور تهران است.

کشورهای غربی از اين بابت نگران هستند که ايران از اورانيوم غنی شده خود برای توليد جنگ‌افزارهای اتمی استفاده کند، اين در حالی است که ايران می‌گويد، برای تامين سوخت نيروگاه‌های توليد برق به غنی‌سازی اورانيوم اقدام کرده است.

روسيه تامين سوخت تنها نيروگاه هسته‌ای ايران را که در شهر بوشهر در حال ساخت است، بر عهده گرفته است.

روز دوشنبه همچنين ديويد ميليبند، وزير امور خارجه بريتانيا، هم از ايران خواست، هر چه زودتر به پيشنهاد آژانس بين المللی انرژی اتمی برای ارسال اورانيوم غنی شده به خارج از اين کشور پاسخ دهد.

وی که در مسکو و پس از ديدار باهمتای روسی‌اش سخن می‌گفت افزود، روسيه و بريتانيا منتظر واکنش ايران به اين پيشنهاد هستند.

همچنين فرانسه و آلمان نيز روز دوشنبه از ايران خواستند، پيشنهاد ارايه شده از سوی محمد البرادعی را بپذيرد.

برنارد کوشنر، وزير امور خارجه فرانسه، در يک کنفرانس خبری مشترک در پاريس با گيدو وستروله، همتای آلمانی‌اش، اظهار داشت: «ما در انتظار پذيرش رسمی اين پيشنهاد از سوی ايران هستيم.»

وزير امور خارجه فرانسه همچنين ايران را به تلاش برای «وقت‌کشی» متهم کرده و افزود: «ما چنين چيزی را برنمی‌تابيم.»

گيدو وستروله، وزير امور خارجه جديد آلمان، نيز با اشاره به بيانيه اخير رهبران کشورهای عضو اتحاديه اروپا در باره مسئله هسته‌ای ايران از اين کشور خواست به پيشنهاد البرادعی پاسخ مثبت بدهد تا زمينه برای همکاری ميان جمهوری اسلامی و اتحاديه اروپا فراهم گردد.

«حمله نظامی تنها در چارچوب قوانين بين الملل»

مدير کل آژانس بين المللی انرژی اتمی در بخش ديگری از سخنان خود در مجمع عمومی سازمان ملل متحد با اشاره به اين که همچنان پرسش‌های بی‌پاسخی در باره برنامه اتمی ايران باقی مانده است، از ايران خواست به سوال‌های باقی‌مانده پاسخ دهد.

وی همچنين نسبت به استفاده از گزينه نظامی برای حل مسئله هسته‌ای ايران به «کشورهای ديگر» هشدار داد و خواستار آن شد که به آژانس فرصت لازم برای راستی‌آزمايی اطلاعات موجود در باره برنامه اتمی ايران داده شود.

وی افزود: «مادامی که تمام گزينه‌های ديگر مورد استفاده قرار نگرفته است، نبايد نيروهای نظامی وارد عمل شوند، و پس از آن نيز اين اقدام (حمله نظامی) تنها بايد در چارچوب حقوق بين‌الملل صورت گيرد.»

هر چند ايالات متحده آمريکا و اسراييل گفته‌اند، از تلاش‌های ديپلماتيک برای حل مسئله هسته‌ای ايران حمايت می‌کنند، ولی اين دو کشور احتمال استفاده از گزينه‌های ديگر از جمله حمله نظامی را منتفی ندانسته‌اند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016