یکشنبه 24 آبان 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

گزارشی از پرونده عذرا سادات قاضی ميرسعيد، زنی که در اعترافات تلويزيونی شرکت کرد، کميته گزارشگران حقوق بشر

عذرا سادات قاضی ميرسعيد، در تاريخ ۳۰ خردادماه در حوالی ميدان انقلاب بازداشت شد. وی پس از بازداشت به بند ۲- الف زندان اوين منتقل شد و تحت شديدترين شکنجه‌های روحی و جسمی قرار گرفت. وی که هم‌اکنون در بند نسوان زندان اوين نگهداری می‌شود، می‌گويد: " چند نفر مرا کتک می‌زدند و می ‌گفتند بايد اعتراف کنی، يک ميز گذاشته بودند، مرا می‌زدند و جلوی دوربين می‌بردند. وقتی حرفم تمام می‌شد. دوباره می‌زدند"

وی که هم‌اکنون ۶ ماه است در بازداشت نيروهای امنيتی نگه‌داری می‌شود، در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب محاکمه شده است. با اين حال او می‌گويد: "در جلسه دادگاه، قاضی صلواتی هم به اين موضوع اشاره کرد که در پرونده من چيزی وجود ندارد، به جز اعترافات تحت فشار و خواست که پرونده جهت بررسی بيشتر به وزارت اطلاعات سپرده شود."



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


خانواده ميرسعيد می‌گويند: "دو روز پس از بازداشت دخترشان، ماموران به خانه آنها آمدند و اقدام به تفتيش منزل کردند و چند روز بعد او تماس گرفت و گفت که در زندان اوين است." مادر اين زن ۳۷ ساله می‌گويد: "دخترم را با مشت و لگد و شوکر برقی مورد ضرب و شتم قرار می‌دادند تا اعتراف دروغ کند. در‌ حالی که او اصلا سياسی نبوده و عضو هيچ جريانی نيست."

در کيفرخواست اوليه دادگاه‌های علنی در مورد اين زندانی سياسی آمده است: "متهمه در سال ۸۳ در بمب‌گذاری تهران مشارکت داشته و در انتخابات اخير اقدام به توزيع اعلاميه به نفع گروهک تروريستی منافقين و جمع آوری و ارائه اخبار و اطلاعات به اين گروهک کرده است. سوابق سياسی و حزبی متهمه از جمله اقرار وی به عضويت در سازمان منافقين در سال ۱۳۷۹ و فعاليت‌های وسيع متهمه در جهت اهداف سازمان مورد اشاره محرز است."

با اين وجود، خانواده وی، تمامی اين موارد را تکذيب می‌کنند و می‌گويند که دخترشان برخلاف ادعای مطرح شده هيچ‌گونه سابقه کيفری و يا بازداشت نداشته است.

اتهام او در کيفرخواست، "محاربه و افساد فی الارض از طريق تلاش و فعاليت موثر در راستای پيشبرد اهداف گروهک تروريستی منافقين و همکاری با اين سازمان"، عنوان شده است.

در قسمتی از اين کيفرخواست از قول او آمده است: "در سال ۱۳۷۹ جذب سازمان منافقين شدم و در اولين اقدام جدی در سال ۱۳۸۳ وارد فاز نظامی شدم. در اين سال برای بمب‌گذاری در يک مکان حساس در شهر تهران مشارکت پيدا کردم و سپس فعاليت‌های خود را در توزيع اعلاميه و جمع‌آوری و ارائه اخبار و اطلاعات به سازمان منافقين گسترش دادم تا اينکه در صحنه تجمعات و اغتشاشات پس از انتخابات به صورت فعالانه‌ای شرکت کردم. مأموران انتظامی زمانی اقدام به دستگيری‌ام کردند که در حال پرتاب کوکتل مولوتف به يکی از مراکز دولتی در تهران بودم."

عذرا قاضی ميرسعيد، اين گفته‌ها را به شدت رد می‌کند و‌ آنها را به دليل شکنجه‌های شديد در بازداشت‌گاه اداره اطلاعات سپاه می‌داند. وی می‌گويد: "تنها جرم من اين است که در روز ۳۰ خردادماه در محل درگيری و تجمع بودم و به اين خاطر بيش از ۶ ماه است که در زندان به سر می‌برم."

با توجه به صدور حکم اعدام برای ساير کسانی که به مانند عذرا ميرسعيد اقدام به اعترافات سنگين عليه خود کرده بودند، بيم آن وجود دارد که اين زن زندانی نيز به اتهام محاربه به اعدام محکوم شود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016