پنجشنبه 5 آذر 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

محمد البرادعی: آژانس با ايران به بن‌بست رسيده است، راديو فردا

محمد البرادعی، مديرکل آژانس بين‌المللی انرژی اتمی، روز پنجشنبه با ابراز ناخرسندی از عدم همکاری تهران، به صراحت اعلام کرد که اين آژانس با ايران به «بن‌بست» رسيده است.

محمد البرادعی همچنين اظهار داشت از اينکه ايران هنوز به پيشنهاد وين پاسخ نداده است، سرخورده و «دلسرد» شده است. شورای حکام آژانس از روز پنجشنبه بحث و رايزنی درباره تصويب قطعنامه پيشنهادی قدرت‌های بزرگ عليه برنامه هسته‌ای ايران را آغاز کرده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


محمد البرادعی روز پنجشنبه به شورای حکام آژانس بين‌المللی انرژی اتمی گفت: «من دلسرد شده‌ام از اينکه ايران هنوز با پيشنهاد اوليه (وين) يا ديگر چارچوب‌های جايگزين موافقت نکرده است، که به نظر من هر دو بی‌طرفانه و منصفانه است و برای کاستن از نگرانی‌های مربوط به برنامه هسته‌ای ايران بسيار موثر است.»

با کمک محمد البرادعی که دوشنبه هفته آينده رياست دوازده‌ ساله‌اش بر آژانس پايان می‌يابد، ايران در ماه اکتبر با پيش‌نويس موافقنامه‌ای موافقت کرد که برپايه آن ۱۲۰۰ کيلوگرم از ذخيره اورانيوم ۳.۵ درصدی خود را طی يک محموله به روسيه بفرستد و درمقابل مقدار کمتری اورانيوم ۲۰ درصدی برای مصرف رآکتور تحقيقاتی تهران می‌گيرد.

هواداران اين طرح می‌گويند با خروج ۷۵ درصد از ذخيره اورانيوم غنی‌شده از ايران،جمهوری اسلامی قادر نخواهد بود به سرعت به بمب اتم دست يابد.

محمد البرادعی، پيشنهاد داده بود اگر ايران مايل به تحويل اورانيوم غنی‌شده خود به روسيه نيست می‌تواند تا دريافت سوخت اورانيوم با غنای ۲۰ درصد، اورانيوم غنی شده خود را به ترکيه تحويل دهد.

با اين حال ايران با وجود توافق اوليه در وين،‌ پاسخ نهايی خود را در مهلت تعيين شده که اول آبان بود، اعلام نکرد و همچنان از دادن پاسخ قطعی خودداری کرده است.

محمد البرادعی در ادامه سخنان خود خطاب به شورای حکام گفت: «پيشنهاد مورد توافق به تضمينی است برای ادامه فعاليت رآکتور تحقيقاتی تهران و حفظ ظرفيت آن جهت توليد ايزوتوپ‌های پزشکی مورد نياز برای درمان بيماران سرطانی.»

مديرکل آژانس افزود: «اين پيشنهاد همچنين کمک می‌کند که رويارويی به همکاری بدل شود و راه را برای ديالوگ گسترده‌تر ميان ايران و جامعه جهانی می‌گشايد.»

محمد البرادعی تصريح کرد: «از ديدگاه من توافقنامه پيشنهادی، فرصتی منحصر به فرد برای رفع نيازهای بشردوستانه و ايجاد فضايی برای گفت‌وگو است.»

به گفته مدير کل آژانس «اين فرصت بايد غنيمت شمرده شود و بسيار تاسف‌بار خواهد بود اگر از دست برود.»


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016