سه شنبه 3 آذر 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

سخنگوی وزارت خارجه: در جمهوری اسلامی کسی مخالف خروج سوخت ۵/۳ درصد نيست، مسايل فنی باعث تاخير در راه‌اندازی نيروگاه بوشهر است، ايلنا

- با اقتدار از حوزه امنيت ايران دفاع می کنيم و اجازه اشتباه به ديگران نمی دهيم
- اشکالی در اين که وزرا و مديران ارشد سفير شوند وجود ندارد


ايلنا: سخنگوی وزارت خارجه گفت: در جمهوری اسلامی ايران کسی با خروج ۵/۳ درصدی سوخت مخالفت نکرده است آنچه که گفته شده نحوه خروج آن می باشد و بايد در شرايطی سوخت از کشور خارج شود که از تامين ۲۰ درصدی آن مطمئن شويم.
به گزارش خبرنگار ايلنا، رامين مهمان پرست سخنگوی وزارت امور خارجه در اولين کنفرانس خبری خود با اصحاب رسانه بر نقش مهم رسانه‌ها در ديپلماسی عمومی تاکيد کرد و در پاسخ به سوالات متعدد از سوی خبرنگاران در خصوص تامين سوخت راکتور تهران و پيشنهاداتی که مطرح شده است اظهار داشت: سه روش برای تامين سوخت راکتور تهران ارايه شده بود که روش خريد سوخت دوم توليد آن توسط دانشمندان خودمان شيوه سوم معاوضه سوخت ۵/۳ با ۲۰ درصد می‌باشد .
مهمان پرست با بيان اينکه هيچ اختلاف نظری در بين مسوولان راجع به تامين سوخت راکتور تهران وجود ندارد گفت: اصولا تصميم‌گيری‌ها و تصميم سازی در اين زمينه روندی را طی می‌کنند که موجب اختلاف نظر نمی‌شود.
وی در پاسخ به سوال خبرنگار ايلنا، مبنی بر اينکه تضمين ۱۰۰ درصدی که ايران اعلام می‌کند چيست و آيا اين مساله به طرف مقابل ارايه شده است يا خير گفت: ما راه حل نمی‌دهيم راه حل را بايد کشورهايی بدهند که می خواهند سوخت ۲۰ درصدی را به ما تحويل دهند اما يکی از اين راه حل‌ها می‌توانند مبادله سوخت در داخل کشورمان باشد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


مهمان پرست تاکيد کرد: موضوع هسته‌ای بايد از حالت سياسی خارج شود و طبق معاهدات ان پی تی آژانس بين المللی انرژی اتمی بايد سوخت را در اختيار ما بگذارد و در آينده نزديک با پايان يافتن سوخت فسيلی شما شاهد خواهيد بود که سخن از تبادل هسته ای را بيشتر می شنويد چرا که يک کار تجاری است.
سخنگوی وزارت امورخارجه در پاسخ به اين که آيا سفر احمدی‌نژاد به گامبيا که اخيرا در آنجا معدن اورانيوم کشف شده است ارتباطی به تامين اورانيوم و سپس توليد سوخت هسته‌ای در داخل کشور دارد يا خير؟ گفت: ايران برای تامين سوخت با غنای ۲۰ درصد طبق معاهدات ان پی تی مشکلی ندارد ولی فکر نمی‌کنم سفر آقای احمدی‌نژاد و هيات همراه اقتصادی وی ربطی به مساله اورانيوم داشته باشد.
مهمانپرست در پاسخ به اين سوال که آيا پاسخ ايران به وين همان پاسخ آقای متکی بوده يا خير اظهار داشت: پاسخ ايران بيان شده و طرف مقابل پاسخ را دريافت کرده است آنچه که مطرح شده آمادگی تامين سوخت راکتور ايران با تضمين ۱۰۰ درصدی است.
وی درپاسخ به اين سوال که خريد موشک‌های اس ۳۰۰ تا شش ماه پيش از سوی ايران تکذيب می‌شد اما امروز گفته می‌شود که روسيه در ارسال آن تاخير کرده است ودر بيان دلايل اين تناقض‌ها گفت: ما با کشورهای روسيه و قراردادها و همکاری‌هايی در بخش‌های مختلف که يکی از آنها همکاری دفاعی است و اخيرا سخنگوی وزارت خارجه روسيه هم اعلام کرده است نسبت به تعهدات‌شان مسوولان عمل می‌کند.
وی در خصوص نيروگاه بوشهر نيز تصريح کرد: آنچه که باعث تاخير در راه اندازی نيروگاه بوشهر شده است مسايل فنی بوده و مطالبی که در آخرين تماس‌ها مطرح شد نشان می‌دهد که انجام تعهدات تا قبل از پايان سال شمسی صورت می‌گيرد اما چون افکار عمومی نسبت به رفتار کشورهای دوست حساسيت دارد اميدواريم اين حساسيت تحريک نشود.
مهمان پرست در پاسخ به اين سوال که تعيين سفرا چه معيارهای دارد و چرا زاهدی و مصری که سابقه ديپلماتيک ندارد به جمع سفرا پيوسته‌اند گفت: به نظر من اشکالی در اين که وزرا و مديران ارشد سفير شوند وجود ندارد و اين يک امر عادی در همه کشورهاست چرا که آنها سابقه مديريتی بالايی دارند و می‌توانند از توانايی مديريت خود برای برداشتن گام‌های موثر استفاده کنند و همکارانی که در کنار آنها قرار می گيرد در مسايل تخصصی کمک می‌کند.
سخنگوی وزارت خارجه در خصوص مساله خط لوله صلح و سفر متکی به هند نيز گفت: سفرهايی که در حوزه سياست خارجه انجام می‌شود بويژه سفر آقای متکی به هند از اهميت راهبردی برخوردار است و بحث خط لوله صلح از مواردی است که در چند سال اخير مطرح شده و پس از آن که هند آمادگی الحاق سريع را نداشت مذاکره ايران و پاکستان به خوبی پيش رفت و اخيرا مقامات هند نيز برای پيوستن به اين مجموعه اظهار علاقه کردند که مسايل فنی آن نيز در حال پيگيری است.
وی با اشاره به سفر احمدی‌نژاد به آمريکای لاتين نيز اظهار داشت: در سفر رييس جمهور و آمريکای لاتين تعداد زيادی از تجار و مسوولين اقتصادی ايشان را همراهی می‌کنند و افزايش همکاری‌ها به ويژه در زمينه انرژی در اين سفر پيگيری می‌شود.
وی درخصوص رزمايش مدافعان آسمان ولايت۲ نيزگفت: طبيعی است که کشور مقتدری مانند ايران برای دفاع از حوزه امنيت خود بايد همواره آمادگی داشته باشد و اين مانورها برای حفظ و صلح امنيت منطقه است ما نيز با اقتدار از حوزه امنيت ايران دفاع می کنيم و اجازه اشتباه به ديگران نمی دهيم.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016