شنبه 21 آذر 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

رئيس نهاد رهبری در دانشگاه‌ها: ۷۰ درصد دانشگاهيان به کسی رای داده‌اند که اکنون در راس مديريت کشور نيست، ايلنا

* اين مسئله به نوعی دلسردی ايجاد می‌کند چرا که کسی که به فردی رای می‌دهد و اگر آن فرد رای نياورد دچار دلسردی می‌شود
* در دانشگاهها شرايط مثل قبل نيست و واقعيت را نمی‌توان کتمان کرد
* هر کسی به ديگری رای داده برای ما محترم است.


ايلنا: رئيس نهاد نمايندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها با بيان اينکه مخالفت با سياستهای دولت به معنای مخالفت با نظام نيست و بايد ميان دانشجوی منتقد با معاند تفاوت قائل شد، گفت: بر اساس آمارهای موجود ۷۰ درصد دانشگاهيان به کسی رای داده‌اند که اکنون در راس مديريت کشور نيست اين مسئله به نوعی دلسردی ايجاد می‌کند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


به گزارش خبرنگار ايلنا، حجت الاسلام محمد محمديان صبح امروز در اجلاس شصت و دومين نشست روسای دانشگاههای علوم پزشکی با اشاره به اينکه دانشجوی منتقد با معاند متفاوت است و در برخوردهايمان با آنها بايد دقت کنيم گفت: فضای دانشگاهها و فضای فرهنگی سياسی و کار سنگين علمی که بر عهده روسای دانشگاهها قرار دارد مسئوليت زيادی را برای شما روسا ايجاد می‌کند. در مدتی که رياست را برعهده داريد تمامی فعاليتها از جمله ارتقا، تحصيلات و ساير برنامه‌ها بايد به تاخير بيفتد چرا که توفيق سربازی برای نظام اسلامی را نبايد با هيچ چيز عوض کنيد.
محمديان با بيان اينکه در دانشگاهها شرايط مثل قبل نيست و واقعيت را نمی‌توان کتمان کرد، گفت: مشکل اصلی که در اين چند ماه به وجود آمده باعث شد به دلايلی بخشهايی از جامعه به هم تنه بزنند و تعادل جامعه به هم بخورد که در اين ميان عده‌ای هم زمين خورده‌اند.
او با تاکيد بر اينکه۷۰ درصد دانشگاهيان به کسی رای داده‌اند که اکنون در راس مديريت کشور نيست، اظهار داشت: بر اساس آمارهای موجود ۷۰ درصد دانشگاهيان به کسی رای داده‌اند که اکنون در راس مديريت کشور نيست، بنابراين اين مسئله به نوعی دلسردی ايجاد می‌کند چرا که کسی که به فردی رای می‌دهد و اگر آن فرد رای نياورد دچار دلسردی می‌شود.
محمديان افزود: ما خط کشی نمی‌کنيم. هر کسی به هر کسی رای داده برای ما محترم است اما نکته اينجاست که افرادی بر خلاف مقرراتی که پذيرفته بودند و برخلاف نظام، اتهام تقلب زدند و به نظام اجحاف کردند و تعادل جامعه را بر هم زدند.
وی يادآور شد: ما ۳۰ سال تجربه انتخابات داشته‌ايم و بخشی از افراد به يک فرد رای می‌دادند و آن فرد هم رای نمی‌آورد اما در اين انتخابات کسی که رای نياورده برخلاف رويه و اصول در برابر نظام ايستاده و هنوز هم ايستاده و عمده نگاه آنها به دانشگاهها است.
رئيس نهاد نمايندگی مقام معظم رهبری با تاکيد بر اينکه اداره فضای دانشگاهها برای ما امروز يک موضوع اصلی است افزود:همه کسانی که ما با آنها روبرو هستيم صرف نظر از اينکه به چه کسی رای داده‌اند، فرزندان، برادران و خواهران ما هستند ما نمی‌توانيم و نبايد خط‌کشی کنيم چرا که همان طور که مقام معظم رهبری فرموده‌اند همه برای نظام رای داده‌اند.
او با بيان اينکه اينکه کسی با سياستهای دولت مخالف است به اين معنی نيست که با نظام مشکل دارد، گفت: اين دولت قانونی است و با رای ملت رای آورده و دولتی مشروع است و معنی‌اش اين نيست که کسی که به دولت انتقاد دارد با اصل نظام مشکل دارد. بايد فرق منتقد و معاند را مورد توجه قرار دهيم و در برخورد با دانشجويان و اساتيد به اين موضوع توجه کنيم و مواظب باشيم که منتقد و معاند با هم متفاوتند.
محمديان اضافه کرد: افرادی بوده‌اند که از ابتدای انقلاب با نظام مشکل داشته‌اند اما اين تعداد در سطح بسيار پايينی هستند اما نمی‌توانند فعاليتی انجام دهند.
وی با اشاره به اينکه هيچ نظامی نه حق و نه باطل اجازه نمی‌دهد که از امکاناتش برای براندازی آن استفاده شود، يادآور شد: امروز کسانی که در دانشگاه شعار جمهوری ايرانی می‌دهند کم هستند اما کاملا برخلاف مسير ملت حرکت می‌کنند و شعارهايی متفاوت با آرمانهای اصلی مردم می‌دهند و برخلاف ملت و انقلاب حرکت می‌کنند.
محمديان اضافه کرد: افرادی هم در دانشگاهها دچار شبهاتی هستند و وظيفه ما شفاف‌سازی است تا ذهنيت‌ها را نسبت به ابهامات روشن کنيم و بخشی از آنها را با منطق و استدلال و بخشی با برخوردهای عاطفی و همراه با کرامت و احترام قائل شدن رفتار کنيم.
وی اضافه کرد: انتظار از روسای دانشگاهها اين است که ارتباط را با اساتيد بيشتر کنند و شبهات را برای آنها توضيح دهند و با توجه به اينکه استادان تشکلهای منسجمی ندارند نياز داريم که با آنها ارتباط بيشتری داشته باشيم و از آنها برای مسائل فرهنگی و سياسی و توجيه کردن در فضای دانشگاهها استفاده کنيم.
رئيس نهاد نمايندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها با اشاراه به اينکه اساتيد متدين و معتقد دانشگاهها بايد مورد عنايت ويژه قرار گيرند و نقش بيشتری را برای حل اين گونه مسائل فرهنگی سياسی ايفا کنند، گفت: و در اين ميان موارد نادری که در مسير تضعيف عمل می‌کنند بايد ارشاد شده و در موارد کمی نيز مورد برخورد قانونی قرار گيرند.
محمديان با اشاره به مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص جذب هيات علمی تاکيد کرد: روسای دانشگاهها دقت کنند بالاترين و شايسته‌ترين افراد از نظر علمی، تعهد و تدين را جذب دانشگاهها کنند.
وی با اشاره به فعاليتهای تشکلهای دانشجويی در دانشگاهها اظهار داشت: نيروهای ارزشی، متعهد و وفادار به دانشجويی بايد مورد توجه ويژه روسا قرار گيرند. اکثريت آنها دلبستگی خوبی به نظام دارند اما بايد وارد فضای تاثيرگذاری شوند آنها ممکن است هر نامی از جمله بسيج، انجمن، جامعه و يا هر تشکل ديگری داشته باشند اما بحث توجه تنها مالی نيست بلکه هدايت فکری آنها و انتقال تجربيات مهم است و احساس اينکه رئيس دانشگاه می‌تواند روی توان اين دانشجويان حساب کند. اين دانشجويان انرژی زيادی دارند و انگيزه‌های آنها بايد تقويت شود.
محمديان افزود: آينده دانشگاهها را قرار است اين دانشجويان اداره کنند و بايد مطمئن باشند که از توانشان استفاده می‌کنند. در جمع هايی که خود برگزار می‌کنيد در جايگاه رياست دانشگاه و با توجه به شرايط موجود حضور اين نيروهای ارزشی را در دانشگاهها پررنگ تر کنيد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016