چهارشنبه 25 آذر 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

آيت‌الله منتظری: از اسم امام می‎خواهيد استفاده ابزاری‏ ‏کنيد، آيت‌الله خمينی مرد بزرگی بودند اما معصوم نبودند و اشتباه هم داشتند

پيرامون سوء استفاده ابزاری و سياسی از پاره کردن تصوير امام خمينی‏

‏باسمه تعالی


‏آيت الله العظمی منتظری در پايان درس نهج البلاغه سه شنبه شب‏ (‏۱۳۸۸/۹/۲۴‏) که با حضور عموم مردم و طلاب حوزه علميه قم برگزار شد‏ ‏خطاب به مسئولين فرمودند:

‏ ‏آقايانی که متصدی امور هستند ببينند حضرت مولا اميرالمؤمنين (ع ) به‏ ‏مالک اشتر چه می‎گويند. ايشان در نامه ۵۳ نهج البلاغه به مالک اشتر‏ ‏می‎فرمايد: "با مردم با محبت برخورد کن و آنها را از ته دل و قلبت دوست‏ ‏بدار، به آنها رحم کن و لطف داشته باش؛ و نسبت به مردم مانند يک درنده که‏ ‏آنها را می‎درد و خوردن گوشت آنها را غنيمت می‎شمارد مباش . - اين کنايه‏ ‏از اين است که آنها را تحقير نکن و آنها را نشکن. - چون مردم دو دسته اند: يا‏ ‏برادر دينی و مسلمان تواند يا مانند تو انسانند - معلوم می‎شود انسان احترام‏ ‏دارد و بايد احترامش حفظ شود. - و اگر آنها لغزشی داشتند و خطايی‏ ‏کردند، يا عمدا يا از روی خطا، آنها را عفو کن همان گونه که انتظار داری‏ ‏خداوند تو را عفو کند."

‏ ‏هيچ کجا در آيات و روايات عفو نداريم که آنها تقاضای عفو کنند بعد شما‏ ‏زير آن بنويسيد با عفو موافقت می‎شود. اين شکست آنهاست و آنها‏ ‏حاضر نيستند خود را بشکنند. بنابراين وظيفه حکام و آنهايی که قدرت دارند‏ ‏اين است که با مردم با گذشت رفتار کنند نه با تندی . بالاخره مردم هم‏ ‏خودشان را آدم حساب می‎کنند.‏ ‏وقتی بخواهيد به مردم زور بگوييد، آنها هم زير بار زور نمی روند و اين باعث‏ می شود هميشه درگيری باشد، در نتيجه کشور بحرانی می شود و اختلاف پيش می آيد. اين که شعارهای تند سر بدهيد و مردم را تهديد کنيد اين کار غلطی‏ ‏است .



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


‏ ‏آيت الله منتظری پيرامون پاره کردن تصوير امام خمينی (ره) و اتفاقات بعد از‏ ‏آن فرمودند:

‏ ‏مرحوم آيت الله خمينی واقعا به اين کشور خدمت کردند، انقلاب کار ايشان‏ ‏بود و ايشان رهبر انقلاب بودند; البته معصوم نبودند و اشتباه هم داشتند؛ و‏ ‏نوع مردم قدردان ايشان هستند; ولو اين که مردم با من و امثال شما مخالف‏ ‏باشند ولی مرحوم امام را مردم قبول دارند. حالا يک کسی در يک جايی کار‏ ‏خلافی کرد و عکس ايشان را پاره کرد، اين را ما بياييم در بوق و کرنا کنيم کار‏ ‏صحيحی نيست . چرا که با اين کار داريد آبروی ايشان را می‎بريد و‏ ‏می‎فهمانيد که ملت ايران اين گونه اند که عکس امام خمينی را هم پاره‏ ‏می‎کنند. اصلا نبايد سر و صدای آن را بلند می‎کرديد.

‏ ‏اين که اين همه سر و صدا کنيد و مردم را به راهپيمايی وادار کنيد، اينها‏ ‏کارهای موقت است و پيداست که از اسم ايشان می‎خواهيد استفاده ابزاری‏ ‏کنيد. وگرنه اگر شما دلسوز ايشان بوديد اصلا نبايد عکس العمل نشان‏ ‏می‎داديد، اين کار اشتباه است . البته ما معصوم نيستيم و اشتباه داريم اما بايد‏ ‏مسئولين و بزرگان دقت کنند که از اين گونه کارهای اشتباه انجام ندهند.

‏ ‏بالاخره آيت الله خمينی مرد بزرگی بودند اما معصوم نبودند و خود ايشان‏ ‏هم هيچگاه ادعای عصمت نکردند. بالاتر از ايشان حضرت علی (ع) با اين که ما ايشان را معصوم می دانيم به مردم‏ ‏می‎فرمايد: "از مشورت عادلانه و گفتار حق ابا نکنيد و حرفتان را بزنيد چون‏ ‏من ذاتا فوق خطا نيستم ."

‏ ‏بنابراين مردم بايد آزاد باشند و حرفشان را بزنند. از اول انقلاب مرحوم امام‏ ‏می‎گفتند و ما هم به طبع ايشان می‎گفتيم : "استقلال، آزادی ، جمهوری‏ ‏اسلامی ." آزادی يعنی مردم آزاد باشند، نه اين که دولت آزاد باشد هر کاری‏ ‏دلش خواست انجام دهد اما مردم نتوانند حرفشان را بزنند.

‏ ‏ايشان در پايان فرمودند:

‏ ‏کار اشتباه را از هر کجا برگرديد به نفع است . آمده ايد انسانهای متدين و‏ ‏کسانی که در انقلاب بودند و قلمشان و سخنشان در راه انقلاب بود زندان‏ ‏کرده ايد بعد می‎گوييد بايد تعهد بدهيد، مصاحبه کنيد. ما روايات زيادی‏ ‏داريم که اين مصاحبه ها ارزش ندارد.

‏ ‏من بارها عرض کرده ام : آقايانی که می‎گويند "حفظ نظام واجب است " حفظ‏ ‏نظام از واجبات نفسی نيست بلکه حفظ نظام وجوب مقدمی دارد. حفظ‏ ‏نظام برای اين است که در سايه نظام دستورات اسلام را اجرا کنيم ، نه اين که‏ ‏دستورات اسلام را زير پا بگذاريم به اسم حفظ نظام ; که اين کار غلطی‏ ‏است .

‏ ‏خداوند ان شاء الله به حق محمد و آل محمد به همه ما حالت ‏ ‏تنبه و بيداری عنايت فرمايد.

‏ ‏بالاخره اين عبارتی که ما از نهج البلاغه داشتيم (عبارت دهم) اين بود: "وقتی که قدرت پيدا کردی بر دشمن خودت، عفو و گذشت از او شکر اين است که قدرت بر او پيدا کرده ای."
‏ ‏ان شاء الله همه موفق و مؤيد باشيد.

‏دفتر آيت الله العظمی منتظری
‏‏۱۳۸۸/۹/۲۵‏‏


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016