جمعه 27 آذر 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

اگر جهان‌بينی پيامبران الهی مبنای زندگی قرار گيرد تخريب محيط زيست مهار خواهد شد، متن سخنان احمدی‌نژاد در کپنهاگ، ايسنا

بسم الله الرحمن الرحيم

الحمدلله رب العالمين و الصلوة و السلام علی سيدنا و نبينا محمد و آله الطاهرين و صحبه المنتجبين
اللهم عجل لوليک الفرج و العافیة و النصر واجعلنا من خير انصاره و اعوانه والمستشهدين بين يديه

جناب رئيس
رؤسای محترم کشورها و دولت‌ها
خانم‌ها، آقايان

خداوند بزرگ را از اعطای فرصت حضور در اين نشست سپاسگزارم. از دولت و ملت دانمارک به خاطر ميزبانی خوب و از دبيرخانه برای تلاش‌های مستمر آنان تشکر می‌کنم و اميدوارم تلاش‌ها به نتيجه مناسب برسد.

دوستان و همکاران

آب و هوا متعلق به همه ملتها و از نعمت‌های بزرگ خداوند است که چرخش متعادل آن موجب دوام حيات بالنده بشری است و بهم خوردن تعادل آن، در زندگی کل جامعه بشری تاثيرات شديد منفی برجای می‌گذارد.

متاسفانه اين نعمت در يک مسابقه کاملاً مخرب در معرض آسيب جدی قرار گرفته است.

لطفاً به اين گزاره‌ها توجه کنيد:



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


- غلظت گازهای گلخانه‌ای در جو، طی دهه‌های اخير ۳۵% و دمای زمين حدود۱ درجه سانتيگراد افزايش يافته است.
- تعادل آب و هوا در بيشتر مناطق جهان مختل شده است.
- طوفان‌های بزرگ، سيل‌ها و خشکسالی‌های گسترده و بحران غذا در راه و سطح بيابانها رو به گسترش است.

تغيير اکوسيستم‌ها موجب اخلال جدی در چرخه‌های حيات جانوران و حيوانات در خشکی و دريا شده است.
- سالانه ميليونها نفر بر اثر آسيب‌های ناشی از هوای آلوده، جان خود را از دست
می‌دهند و بيماريهای پوستی و تنفسی رو به افزايش است.
- اگر انتشار گازهای گلخانه‌ای با همين سرعت افزايش يابد به زودی سطح اين گازها به دو برابر پيش از دوران صنعتی شدن می‌رسد، يعنی به جای کاهش ۵۰ درصدی، ۵۰ درصد افزايش می‌يابد و حيات طبيعی را با چالش جدی مواجه می‌نمايد.

عاليجنابان

با شنيدن اين مطالب، هم اينک گزاره‌های مشابه و مرتبطِ متعددی در ذهن شما تداعی شده است، اما سئوال اين است که علت چيست ؟

پاسخ اوليه اين است که علت، افزايش مصرف سوخت فسيلی و دخالت گسترده و مخرب در طبيعت است.

اما سئوال اصلی و جدی‌تر آن است که عامل تشديد تمايل به مصرف سوخت فسيلی و دخالت در طبيعت کدام است.

می‌خواهم پاسخ اين سئوال را در دو سطح تحليل نمايم.

سطح الف: مبنايی و کلان

آيا پديده تغيير آب و هوا تنها يک مشکل زيست محيطی است يا قبل از آن يک موضوع فرهنگی، رفتاری و اقتصادی می‌باشد.

با نگاهی به تحولات فکری و اجتماعی در حداقل دو قرن گذشته شاهد حاکميت مادی‌گرايی بر انديشه و رفتار و مناسبات حاکم بر بخش‌های وسيعی از جهان هستيم.

حيات نظام سرمايه‌داری، وابسته به توسعه شديد مصرف کالا و دخالتهای گسترده در طبيعت است.

يک مسابقه بی امان در دامن زدن به مصرف برای افزايش درآمد کلان سرمايه داران در جريان است.

برنامه‌ريزی توسعه، مبتنی بر گسترش مصرف گرايی، طراحی و تبليغ و در بخش‌هايی از جهان، مصرف‌گرايی به يک ارزش اجتماعی بدل شده است. توليد برای مصرف بيشتر و مصرف برای توليد بيشتر يک چرخه و فرايند پايان ناپذير تخريبی است.

ديديد که با خلق حدود سی هزار ميليارد دلار دارائيهای کاغذی و غيرواقعی و دامن زدن به مصرف چه مشکلاتی را در بحران اقتصادی اخير پديد آوردند.

بر اساس جهان بينی مادی، لذت و سود فردیِ حداکثری يک هدف استراتژيک و تغيير ناپذير است.

توسعه مصرف، حذف رقبا و تسخير بازارهای جهانی، انحصار در توليد فن‌آوريهای نوين و جلوگيری از خودکفايی ملتها از مظاهر همين تفکرند.

اين انديشه به اين مقدار بسنده نمی‌کند؛ بلکه دامن زدن به مسابقات تسليحاتی و جنگ، تشديد مصرف سلاح و افزايش تقاضا برای خريد آن را نيز مباح می‌داند.

جز اين است که همه اينها، محصول جهان بينی نظام سرمايه داری و اقتصاد ليبراليستی و نيازمند مصرف هرچه بيشتر سوخت ارزان و تخريب طبيعت است.

ب: سطح سياسی

دسترسی و شيوه استفاده از منابع انرژی دنيا يکی از عوامل مهم جنگ‌ها و کشمکش‌های بين‌المللی بوده و انرژی همواره يک موضوع امنيتی و سياسی بوده است.

انرژی و نفت به مدت يک قرن مولفه اساسی و راهبردی سياستهای امنيتی و خارجی دولت آمريکا را شکل داده، همانگونه که برای امپراطوری‌های قبل از آن همين نقش را ايفا کرده، است. در اين مدت مناطق نفت خيز جهان همواره آماج جنگها و لشگرکشی‌ها به منظور سلطه بر منابع انرژی بوده‌اند.

لطفاً توجه کنيد؛

آمريکا با کمتر از ۵% جمعيت جهان، ۲۵% از نفت و انرژی و بيش از ۱۸% از چوب و حدود ۱۴% آب دنيا را مصرف می‌کند و حدود ۴۰% خودروهای جهان در آن کشور در حرکتند. اين دولت معادل اکثريت کشورهای جهان بودجه نظامی و در تمام نقاط درگيری و جنگ، حضور فعال دارد.

کشورهای مشهور به پيشرفته صنعتی با حدود ۲۰% از جمعيت جهان ۸۵% انرژی را مصرف و به تبع آن بيشترين آلودگی را منتشر می‌نمايند.

معلوم نيست اگر ديگران نيز از رفتار اين کشورها تبعيت نمايند چه اتفاقی رخ خواهد داد.

دولتمردان امريکايی و دوستانشان با تاکيد بر توسعه توليد سوخت فسيلی، با روشهای زورمدارانه از گسترش فنآوريهای جديد در استفاده از منابع انرژی‌های تجديد شونده و پاک ممانعت می‌نمايند. همزمان با امتناع از پذيرش تعهدات بين‌المللی و با وعده‌های بدون پشتوانه مانع از تحقق يک عزم جهانی برای کنترل نشر آلودگی‌ها می‌شوند.

معلوم است که وضعيت موجود آب و هوا ناشی از انديشه، رفتار خودخواهانه و خودبرتر بينی تعدادی از دولتها و زياده طلبانی است که به دنبال منافع حداکثری و تسلط بر ثروتهای جهان، بدون توجه به پيامدهای آن، هستند.

ادامه وضع موجود ناممکن است و به انهدام حيات بشری منجر خواهد شد.

دوستان و همکاران

اينک سئوال اين است که راه حل چيست ؟

بر اساس آنچه ذکر شد معلوم است که راه حل اصلی و کليدی بازگشت به ارزش‌های انسانی و الهی است.

خداوند انسان را عزيز داشت و اکرام فرمود. برای او خير، نيکی، رشد و کمال را پسنديد. حقوقی برای او قرارداد و او را به يکتاپرستی و توجه به حق و عدالت دعوت فرمود و رضايت نداد که تبعيض و بی‌عدالتی حاکم شود.

خداوند از انسانها خواسته است به حقوق يکديگر احترام بگذارند، به يکديگر عشق و محبت بورزند، در پيشرفت و تعالی يار و ياور هم باشند، شادی و غم و داشته‌های خود را با هم تقسيم و در راه سعادت و رفاه ديگران فداکاری کنند. عدالت و انصاف را پايه رفتار خود با انسانها و طبيعت قرار دهند و از زياده‌خواهی و برتر‌جويی خودداری کنند.

خواسته است که شکر نعمت‌های الهی از جمله مراتع، جنگل‌ها، آب‌ها و هوا را با استفاده صحيح از آنها به جا آورند و با اَعمال خود زمينه فساد و تباهیِ خشکی‌ها و دريا‌ها را فراهم نکنند.

اگر چنين جهان‌بينی و معرفتی که توسط پيامبران الهی به بشريت عرضه شده است مبنای زندگی قرار گيرد بدون ترديد تخريب محيط زيست مهار خواهد شد و زمين فرصت می‌يابد تا خود را بازسازی و شرايط مناسبتری را برای ادامه حيات فراهم نمايد.

بر همين اساس پيشنهاد می‌نمايد:

۱- کارگروهی متشکل از انديشمندان دلسوز بشريت از کشورهای داوطلب، در بازه زمانی معين و از منظر جهان‌بينی الهی و انسانی که اکثريت مردم جهان به آن معتقدند، معيارهای سعادت بشر و جامعه بشری را استخراج و در اختيار همگان قرار دهند.

- می‌توان با اصلاح معيارها، مصرف را متعادل نمود و برخورداری عمومی در سطح جهان را به صورت عادلانه توزيع کرد.

- می‌توان جامعه سعادتمندی را برپا کرد که در عين برخورداری مناسب و عادلانه، زندگی در فضايی صميمی جريان داشته باشد و مسابقه برتری جويی به مسابقه مهرورزی تبديل و مصرف در حد ضرورت کنترل گردد.

۲- نظام اقتصادی نوين مبتنی بر موارد پيش گفته و بر پايه عدالت و کرامت انسانها تعريف و سازماندهی گردد. الگوی توليد متکی بر نياز واقعی و نه برای توسعه مصرف تدوين و ارائه گردد.

۳- کشورهای صنعتی مشهور به پيشرفته، تعهدات بين المللی را بپذيرند و همزمان سازوکار روشن و کارسازی برای مهار دولتها و بخشهای اقتصادی متمرد، از جمله الزام به پرداخت جريمه به کشورهای خسارت ديده، پيش‌بينی و اعمال شود.

۴- نقل است که بيش از ۲۵۰ ميليارد دلار در لشگرکشی به افغانستان و حدود ۱۰۰۰ ميليارد دلار در جنگ عراق هزينه شده است.

آيا با هزينه ۵۰ ميليارد دلار در زيرساخت‌ها و توسعه اقتصادی، افغانستان به يک کشور آباد تبديل نمی‌گرديد و با هزينه ۲۰۰ ميليارد دلار در توسعه فن‌آوريهای جديد و استفاده مناسب از انرژی فسيلی، سطح آلاينده‌ها به قبل از دوره صنعتی برنمی‌گشت. در حالی که انتشار گازهای گلخانه‌ای، هزاران برابر بيش از تروريست‌ها که منفورترين موجوداتند، موجب کشتار بی‌سروصدای انسانها می‌شود، آيا همه اهداف کنوانسيون با مصرف کمتر از نيمی از بودجه نظامی دولت امريکا محقق نمی‌شود. آيا بهتر نيست بخشی از اعتبارات نظامی کشورهای اصلی پيوست يک به ارتقاء رفاه مردم و کاهش آلودگيها اختصاص يابد.

۵- با ترک نگاه سودمدار و انحصار طلب، فنآوريهای نوين برای متنوع کردن منابع انرژی و همچنين استفاده از منابع پاک و تجديد پذير مانند باد، خورشيد، امواج دريا، حرارت زمين و انرژی هسته‌ای به صورت ارزان در دسترس همه کشورها قرار گيرد تا مجبور به استفاده کم بهره و در عين حال گسترده از منابع فسيلی نشوند.

۶- جهت اجرای هرچه بهتر تامين بودجه و اهداف بلند مدت کنوانسيون، کشورها متناسب با ايجاد آلودگی در گذشته، در صندوق تسهيلات جهانی محيط زيست متعهد شوند و منابع صندوق، با سازوکار عادلانه و خارج از سلطه آلوده کنندگان اصلی، توزيع گردد.

آيا بهتر نيست با خلع سلاح عمومی هزينه توليد و نگهداری سلاحهای هسته ای صرف توسعه فنآوريهای نوين و رفاه و رفع فقر شود.

۷- پيشنهاد می‌شود سال ۲۰۱۱ "سال اصلاح الگوی مصرف و کاهش آلودگی در جهان " اعلام و برای توسعه فرهنگ قناعت انسانی برنامه ريزی گردد.

عاليجنابان، خانمها و آقايان

جمهوری اسلامی ايران در اصل پنجاهم قانون اساسی خود وظيفه حفاظت از محيط زيست را برگرفته از آموزه‌های قرآنی و ارزش‌های الهی دانسته و آن را يک وظيفه همگانی اعلام کرده است و در اين راستا دولت به برنامه ريزيهای زير توجه داشته است:

۱- کاهش در مصرف انرژی از طريق ارتقاء استانداردها در صنايع و توليدات، مديريت مصرف و حذف يارانه‌های انرژی در يک برنامه معين و زمانبندی شده.
۲- گاز سوز کردن وسيع خودروها، صنايع و نيروگاهها
۳- ايجاد دسترسی به گاز طبيعی برای بيش از ۹۰% شهرها و بسياری از روستاها
۴- مطالعه گسترده برای استفاده از انرژيهای پاک از جمله بادی و خورشيدی و همچنين برنامه‌ريزی برای توليد سوخت هسته‌ای و ۲۰ هزار مگاوات برق هسته‌ای

جمهوری اسلامی ايران ضمن حمايت از پروتکل کيوتو و تقويت آن آمادگی خود را برای ادامه همکاری‌ها به خصوص در زمينه استفاده مطلوب از منابع انرژی، بومی سازی فنآوريهای زيست محيطی، متناسب با حمايت مالی و تکنولوژيکی مکانيزم توسعه پاک با تور فراگيری و يا بصورت دوجانبه اعلام می‌نمايد و آماده است نتايج تحقيقات و تجربيات خود در استفاده از انرژيهای پاک را در اختيار ساير کشورها قرار دهد. در اين راستا پيشنهاد تشکيل بانک يا مرکز تکنولوژی برای انتقال به کشورهای گروه ۷۷ و چين تحت نظر دبيرخانه کنوانسيون را تسليم می‌دارد.

اميدوارم با مسئوليت پذيری دولتهايی که مسبب وضع امروز هستند و با همکاری همگان، اين نشست تاريخی و مهم بتواند به توافقات سازنده نائل آيد و پاسخ مناسبی به مطالبات گسترده ملل و جوامع ارائه نمايد.

با تقدير از همه دوستداران طبيعت و حيات انسانی و گروههای مردمی که با سخنرانی‌ها و تجمعات و روشنگريهای خود موجب تحريک حساسيت مثبت نسبت به ضرورت صيانت از محيط زيست شده‌اند، از خداوند بزرگ، توفيق همگان در خدمت به بشريت، احيای ارزش‌های الهی و انسانی، استقرار عدالت و پاکی و حفظ محيط زيست جهانی که تحت رهبری صالحان و انسان کامل امکان پذير خواهد شد را مسئلت دارم.

والسلام عليکم و رحمه‌الله و برکاته


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016