سه شنبه 8 دی 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

اتحاديه اروپا و بريتانيا سرکوب معترضان در ايران را محکوم کردند، راديو فردا

اتحاديه اروپا و بريتانيا روز دوشنبه با انتشار اطلاعيه‌های جداگانه‌ای سرکوب تظاهرات معترضان در ايران و استفاده وسيع از خشونت را محکوم کرده و خواستار احترام به حقوق آنها شدند و روسيه نيز خواستار خويشتنداری و اجتناب از تشديد درگيری‌ها در ايران شد.

در بيانيه اتحاديه اروپا که از سوی سوئد، رياست دوره‌ای آن، صادر شده، آمده است که اين اتحاديه «استفاده از خشونت عليه معترضانی که در پی دستيابی به خواسته خود مبنی بر آزادی بيان و حق تجمع مسالمت‌آميز هستند را محکوم می‌کند.»



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


به گفته اين اتحاديه، «آزادی بيان و حق برگزاری اجتماعات مسالمت‌آميز از جمله حقوق جهانی محسوب می‌شوند که بايد مورد احترام دولت ها قرار گيرند. به‌کارگيری زور و بازداشت خودسرانه تظاهرکنندگان به نقض اين حقوق اساسی دامن می‌زند.»

همچنين ديويد ميليبند، وزير امور خارجه بريتانيا، با واکنش به وقايع روز عاشورا در ايران، از آنچه «شجاعت عظيم» هواداران جنبش اعتراضی در اين کشور خوانده است، ستايش کرد.

آقای ميليبند اقدام نيروهای امنيتی در سرکوب تظاهرکنندگان ايرانی را «آزار دهنده» توصيف کرده و گفته است: «مرگ دردناک معترضان در ايران بار ديگر نشان می‌دهد که رژيم ايران چگونه با اعتراض‌ها برخورد می‌کند.»

وزير امور خارجه بريتانيا از مقام‌های جمهوری اسلامی ايران خواست تا به حقوق شهروندان خود احترام بگذارد؛ حقوقی که به گفته وی، دولت ايران متعهد به اجرای آن است.

از سوی ديگر، روسيه از آخرين تحولات داخلی ايران ابراز نگرانی کرد و خواستار «خويشتنداری» برای اجتناب از تشديد خشونت‌ها در اين کشور شد.

وزارت امور خارجه روسيه در بيانيه‌ای تأکيد کرد: «ما از وقايعی که در روزهای اخير در ايران رخ داده است نگران هستيم.»

اين بيانيه می‌افزايد: «از ديدگاه ما، مسئله اصلی اين است که در چنين شرايطی بايد خويشتنداری به خرج داد و بر اساس قانون در جستجوی مصالحه بود و اينکه تلاش‌های سياسی برای اجتناب از تشديد برخوردهای داخلی در دستور کار قرار گيرد.»

در درگيری‌های روز عاشورا که به دنبال برگزاری تظاهرات مسالمت‌آميز معترضان به نتيجه انتخابات رياست جمهوری آغاز شد، نيروهای امنيتی و ضد شورش به شدت مخالفان دولت را مورد ضرب و شتم قرار داده و در تيراندازی های ماموران امنيتی به سوی آنها، حداقل پنج نفر در تهران کشته شدند.

گزارش‌ها حاکی است که چهار نفر ديگر در نا آرامی روز يکشنبه در تبريز کشته شده‌اند. فرماندهان نيروی انتظامی جمهوری اسلامی دخالت اين نيرو در کشتن معترضان را انکار کرده‌اند.

خبرگزاری‌ها و رسانه‌های بين‌المللی حوادث روز عاشورا در ايران را يکی از خونين‌ترين رخدادهای ايران پس از برگزاری انتخابات دهم رياست جمهوری در ۲۲ خرداد ارزيابی کرده‌اند.

شدت خشونت نيروهای انتظامی و لباس شخصی‌ واکنش‌های بين‌المللی را به دنبال داشت و علاوه بر اتحاديه اروپا و بريتانيا، کشورهای آمريکا، آلمان و فرانسه نيز اقدامات پليس ايران را به شدت محکوم کرده‌اند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016